dc.contributor.author | Kaunela, Suvi | |
dc.date.accessioned | 2025-03-20T22:30:14Z | |
dc.date.available | 2025-03-20T22:30:14Z | |
dc.date.issued | 2025-03-12 | |
dc.identifier.uri | https://www.utupub.fi/handle/10024/180330 | |
dc.description.abstract | Varhaiskasvatuksessa haastavat kasvatustilanteet ovat lisääntyneet huomattavasti ja lasten haastavaa käyttäytymistä pidetäänkin eniten varhaiskasvattajia kuormittavina tekijöinä. Haastava käyttäytyminen herättää vahvoja tunteita ja kuluttaa paljon niin lapsen kuin aikuisen energiaa, mikä vaikeuttaa lapsen kohtaamista haastavissa tilanteissa. Lapsen haastavaan käytökseen on kuitenkin aina jokin syy, jota ei välttämättä aina osata nähdä. Positiivisella ja ratkaisukeskeisellä lapsen kohtaamisella voidaan kuitenkin tutkimusten mukaan vaikuttaa haastavien tilanteiden ilmenemiseen ja siihen, miten haastava tilanne etenee. Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvattajat kokevat positiivisen ja lämpimän vuorovaikutuksen vaikuttavan haastavissa kasvatustilanteissa sekä mitkä tekijät ovat taustalla vaikuttamassa kasvattajan toimintaan. Tutkielmaa on lähestytty laadullisella tutkimuksella ja aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelin marraskuussa 2024 viisi (N=5) varhaiskasvattajaa, jotka työskentelivät päiväkodissa. Analysoin haastattelut teorialähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkielmassani nousi esiin erilaisia haastavia tilanteita, joihin koettiin positiivisen ja lämpimän vuorovaikutuksen olevan hyvin merkittävässä roolissa. Haastavimmiksi tilanteiksi koettiin aggressiivisuus sekä tilanteet, joissa kasvattajien toimintatavat eivät olleet yhteneväisiä tai tilannetta ei oltu ennakoitu. Suuret lapsiryhmät koettiin myös haastaviksi. Varhaiskasvattajan omat tunnekokemukset ja lapsuuden kasvatusmallit olivat suurimpina tekijöinä vaikuttamassa tapaan kohdata lapsi. Kiireettömät tilanteet, positiivinen ilmapiiri ja hyvä yhteishenki tiimissä koettiin vaikuttavan siihen, että haastavat tilanteet pystytään kohtaamaan sensitiivisesti ja rauhallisesti. | |
dc.format.extent | 38 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | fi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | |
dc.subject | varhaiskasvatus, positiivinen kohtaaminen, lämmin vuorovaikutus, haastavat kasvatustilanteet, varhaiskasvattajat | |
dc.title | Positiivisen vuorovaikutuksen merkitys haastavissa kasvatustilanteissa : Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten kohtaamisesta haastavissa kasvatustilanteissa | |
dc.type.ontasot | fi=Kandidaatintutkielma|en=Bachelor's thesis| | |
dc.rights.accessrights | avoin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2025032019756 | |
dc.contributor.faculty | fi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education| | |
dc.contributor.studysubject | fi=Kasvatustiede (opettajankoulutuslaitos, Rauma)|en=Educational Sciences| | |
dc.contributor.department | fi=OKL Rauma|en=Department of Teacher Education, Rauma| | |