EU:n tekoälyasetuksen merkitys yhdenvertaisuuden toteutumiselle : Tekoälyavusteinen päätöksenteko julkishallinnossa
Tulonen, Tuuli (2025-03-05)
EU:n tekoälyasetuksen merkitys yhdenvertaisuuden toteutumiselle : Tekoälyavusteinen päätöksenteko julkishallinnossa
Tulonen, Tuuli
(05.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032521031
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032521031
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli arvioida, miten elokuussa 2024 voimaan astunut EU:n tekoälyasetus auttaa toteuttamaan yhdenvertaisuutta perusoikeutena silloin, kun tekoälyä hyödynnetään julkishallinnossa harkinnanvaraisen päätöksenteon tukena. Tutkimuskysymykseen pyrittiin vastaamaan selvittämällä, miten tekoälyn hyödyntämiseen liittyvät yhdenvertaisuushaasteet eroavat perinteisistä yhdenvertaisuushaasteista, mitä yhdenvertaisuusvaatimuksia säädökset asettavat tekoälyn hyödyntämiselle hallintopäätöksenteossa, millaisia tekoälyn tai muiden algoritmien käyttöön julkishallinnossa liittyviä yhdenvertaisuuskysymyksiä tuomioistuimissa on jo käsitelty, sekä mitä yhdenvertaisuuden varmistamiseen liittyviä vaatimuksia tekoälyasetus sisältää.
Tutkimusaineisto ja tutkimuksen teoreettinen pohja rakentuvat kolmen keskeisen käsitteen – tekoäly, hallintopäätös ja yhdenvertaisuus – ympärille, painopisteen ollessa perus- ja ihmisoikeuksiin keskittyvän tutkimusotteen myötä erityisesti yhdenvertaisuudessa. Viranomaistoiminnalle kansainväliset ja kotimaiset säädökset asettavat syrjinnän kiellon lisäksi vaatimuksia perusoikeuksien turvaamisesta ja yhdenvertaisuuden edistämisestä. Hyödynnettäessä tekoälyä päätöksenteon tukena haasteeksi tässä nousee se, että tekoäly yhdistelee tietoa uusilla tavoilla ja tekoälyn toimintatavan ollessa osittain läpinäkymätön, sen toiminta voi herkästi johtaa välilliseen syrjintään. Siten tekoälyn tuottaman aineiston yhdenvertaisuutta on mitattava ja syrjiviä tuloksia pyrittämä ehkäisemään jo ennen syrjintäepäilyä.
Tekoälyasetuksen yhtenä tavoitteena on varmistaa perusoikeuksien, kuten yhdenvertaisuuden, toteutuminen tekoälyjärjestelmiin sekä niiden tarjoajiin ja käyttöönottajiin kohdistuvien vaatimusten avulla. Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan kuitenkin todeta, että mikäli kyse ei ole suuririskisestä tekoälyjärjestelmästä – mitä se useimmissa viranomaisten hallintopäätöksissä ei ole – tekoälyasetus ei tuo merkittäviä lisävaatimuksia, joilla varmistettaisiin yhdenvertaisuuden toteutuminen. Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaankin, että tekoälyn yhdenvertainen hyödyntäminen tulee edellyttämään ennen kaikkea tekoälyasetuksen edellyttämää tekoälylukutaitoa, jotta hallintopäätösten mahdolliset yhdenvertaisuushaasteet pystyttäisiin tunnistamaan ennakoivasti ja yhdenvertaisuustietoisesti ja näin välttämään sekä yksittäiset että systemaattisesti syrjivät tekoälyavusteiset hallintopäätökset.
Tutkimusaineisto ja tutkimuksen teoreettinen pohja rakentuvat kolmen keskeisen käsitteen – tekoäly, hallintopäätös ja yhdenvertaisuus – ympärille, painopisteen ollessa perus- ja ihmisoikeuksiin keskittyvän tutkimusotteen myötä erityisesti yhdenvertaisuudessa. Viranomaistoiminnalle kansainväliset ja kotimaiset säädökset asettavat syrjinnän kiellon lisäksi vaatimuksia perusoikeuksien turvaamisesta ja yhdenvertaisuuden edistämisestä. Hyödynnettäessä tekoälyä päätöksenteon tukena haasteeksi tässä nousee se, että tekoäly yhdistelee tietoa uusilla tavoilla ja tekoälyn toimintatavan ollessa osittain läpinäkymätön, sen toiminta voi herkästi johtaa välilliseen syrjintään. Siten tekoälyn tuottaman aineiston yhdenvertaisuutta on mitattava ja syrjiviä tuloksia pyrittämä ehkäisemään jo ennen syrjintäepäilyä.
Tekoälyasetuksen yhtenä tavoitteena on varmistaa perusoikeuksien, kuten yhdenvertaisuuden, toteutuminen tekoälyjärjestelmiin sekä niiden tarjoajiin ja käyttöönottajiin kohdistuvien vaatimusten avulla. Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan kuitenkin todeta, että mikäli kyse ei ole suuririskisestä tekoälyjärjestelmästä – mitä se useimmissa viranomaisten hallintopäätöksissä ei ole – tekoälyasetus ei tuo merkittäviä lisävaatimuksia, joilla varmistettaisiin yhdenvertaisuuden toteutuminen. Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaankin, että tekoälyn yhdenvertainen hyödyntäminen tulee edellyttämään ennen kaikkea tekoälyasetuksen edellyttämää tekoälylukutaitoa, jotta hallintopäätösten mahdolliset yhdenvertaisuushaasteet pystyttäisiin tunnistamaan ennakoivasti ja yhdenvertaisuustietoisesti ja näin välttämään sekä yksittäiset että systemaattisesti syrjivät tekoälyavusteiset hallintopäätökset.