Erityisopetuksessa käytetyt lukemaan opettamisen menetelmät ja koulutuksen antamat valmiudet opetuksen tukena
Ankelo, Elsa (2025-03-21)
Erityisopetuksessa käytetyt lukemaan opettamisen menetelmät ja koulutuksen antamat valmiudet opetuksen tukena
Ankelo, Elsa
(21.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032521183
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032521183
Tiivistelmä
Lukeminen on yksi nykyihmisen tärkeimmistä taidoista. Yhteiskuntamme edellyttää lukutaidoltamme entistä enemmän ymmärtävää ja kriittistä lukemista sekä nopeaa tiedonkäsittelyä ja haltuunottoa. Lukutaito myös lisää osallisuutta ja riippumattomuutta toisista ihmisistä, antaa vapauden selvittää asioita itse ja viestiä muille ilman toisten apua. Lukutaidon puute vaikeuttaa muun muassa omien asioiden hoitamista, sosiaalisten suhteiden ylläpitämistä ja yhteiskuntaan vaikuttamista. Lukutaidon kehittämiseen ja ylläpitämiseen tuleekin panostaa sinnikkäästi, jotta mahdollisimman moni voisi kokea yhdenvertaisuutta ja osallisuutta yhteiskunnassa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä lukemaan opettamisen menetelmiä erityisopetuksessa käytetään ja miten ne ilmentävät tutkimuskirjallisuudessa tunnistettuja lukemaan opettamisen menetelmiä. Lisäksi tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, millaisia valmiuksia erityisopettajan- ja luokanopettajakoulutukset ovat antaneet lukemaan opettamisen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla verkko- ja puhelinhaastatteluilla marraskuussa 2024. Haastatteluihin osallistui kaksi erityisluokanopettajaa ja yksi laaja-alainen erityisopettaja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti hyödyntämällä teemoittelua.
Tulosten perusteella erityisopettajat ja erityisluokanopettajat käyttävät rinnakkain monia erilaisia lukemaan opettamisen menetelmiä. Menetelmän valinta riippuu lapsen tarpeesta ja katsotaan aina tapauskohtaisesti. Menetelmien lisäksi erityisopettajat ja erityisluokanopettajat nostivat esille myös muita lukemaan opettamista ja oppimista tukevia asioita, kuten opetustavat. Erityisesti toiminnallisuus ja lapsilähtöinen pedagogiikka korostuivat lukemaan oppimista tukevina asioina. Tuloksista kävi myös ilmi, että koulutus ei ollut antanut opettajille riittäviä valmiuksia opettaa lapsia lukemaan. Lukemaan opettamisen valmiudet olivat kehittyneet työkokemuksen sekä lisäkoulutuksen myötä.
Tulevaisuudessa voisi olla antoisaa tutkia aihetta laajemmalla otannalla tai eri näkökulmasta. Aiheen tutkiminen ylipäätään olisi tärkeää, sillä tukea tarvitsevien lasten lukemaan opettamisesta on tarjolla vain vähän tutkittua tietoa. Lisäksi olisi syytä arvioida antaako opettajakoulutus riittävät valmiudet opettajalle opettaa lapsia lukemaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä lukemaan opettamisen menetelmiä erityisopetuksessa käytetään ja miten ne ilmentävät tutkimuskirjallisuudessa tunnistettuja lukemaan opettamisen menetelmiä. Lisäksi tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, millaisia valmiuksia erityisopettajan- ja luokanopettajakoulutukset ovat antaneet lukemaan opettamisen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla verkko- ja puhelinhaastatteluilla marraskuussa 2024. Haastatteluihin osallistui kaksi erityisluokanopettajaa ja yksi laaja-alainen erityisopettaja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti hyödyntämällä teemoittelua.
Tulosten perusteella erityisopettajat ja erityisluokanopettajat käyttävät rinnakkain monia erilaisia lukemaan opettamisen menetelmiä. Menetelmän valinta riippuu lapsen tarpeesta ja katsotaan aina tapauskohtaisesti. Menetelmien lisäksi erityisopettajat ja erityisluokanopettajat nostivat esille myös muita lukemaan opettamista ja oppimista tukevia asioita, kuten opetustavat. Erityisesti toiminnallisuus ja lapsilähtöinen pedagogiikka korostuivat lukemaan oppimista tukevina asioina. Tuloksista kävi myös ilmi, että koulutus ei ollut antanut opettajille riittäviä valmiuksia opettaa lapsia lukemaan. Lukemaan opettamisen valmiudet olivat kehittyneet työkokemuksen sekä lisäkoulutuksen myötä.
Tulevaisuudessa voisi olla antoisaa tutkia aihetta laajemmalla otannalla tai eri näkökulmasta. Aiheen tutkiminen ylipäätään olisi tärkeää, sillä tukea tarvitsevien lasten lukemaan opettamisesta on tarjolla vain vähän tutkittua tietoa. Lisäksi olisi syytä arvioida antaako opettajakoulutus riittävät valmiudet opettajalle opettaa lapsia lukemaan.