Lukuja, laskuja ja leikkejä arjen kiireiden keskellä : Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pienten lasten matemaattisten taitojen opettamisesta
Salminen, Miia (2025-03-21)
Lukuja, laskuja ja leikkejä arjen kiireiden keskellä : Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pienten lasten matemaattisten taitojen opettamisesta
Salminen, Miia
(21.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032521072
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032521072
Tiivistelmä
Tutkimuksessa on selvitetty varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja kokemuksia pienten lasten matemaattisten taitojen opetuksesta. Aikaisemman tutkimuksen mukaan laadukas matematiikan opetus varhaiskasvatuksessa on keskeistä lasten myöhemmän matemaattisen osaamisen ja akateemisen oppimisen kannalta. Matematiikan oppimiseen vaikuttavat erityisesti opetuksen laatu ja oppimisen tueksi tehty työ. Tutkimus tuo esille, että matematiikan opetuksessa korostuvat lasten kiinnostuksen kohteiden huomioiminen, arkeen liittyvät havainnot ja leikin kautta oppiminen. Opetus rikastuttaa lasten matemaattista ajattelua ja tarjoaa onnistumisen kokemuksia.
Tutkimusote on tutkimuksessa kvalitatiivinen ja tutkimuksen aineisto kerättiin neljän teemahaastattelun avulla. Teemahaastatteluissa haastateltiin neljää varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on matemaattisten taitojen opettamisesta pienille lapsille sekä sitä, miten opettajat toteuttavat matemaattisten taitojen opetusta.
Tulosten perusteella matemaattisten taitojen opetuksen merkitys ymmärretään, mutta sen toteutus jää usein suunnittelemattomaksi kiireisen arjen keskellä. Tämä tuo esiin ristiriidan opetuksen tärkeyden tunnistamisen ja toisaalta opetuksen suunnittelemattomuuden välillä. Tutkimuksen perusteella tehokkaita opetusmenetelmiä ovat lasten arkeen linkittyvät käytännön havainnot ja leikin hyödyntäminen oppimisessa. Lisäksi opettajien tiedon ja taidon merkitys varhaisten matemaattisten taitojen kehittämisessä ja havainnoinnissa korostuu tutkimuksen tuloksissa. Tutkimus tarjoaa myös käytännön suosituksia varhaiskasvatuksen matematiikan opetuksen suunnittelun ja toteutuksen parantamiseksi.
Tutkimusote on tutkimuksessa kvalitatiivinen ja tutkimuksen aineisto kerättiin neljän teemahaastattelun avulla. Teemahaastatteluissa haastateltiin neljää varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on matemaattisten taitojen opettamisesta pienille lapsille sekä sitä, miten opettajat toteuttavat matemaattisten taitojen opetusta.
Tulosten perusteella matemaattisten taitojen opetuksen merkitys ymmärretään, mutta sen toteutus jää usein suunnittelemattomaksi kiireisen arjen keskellä. Tämä tuo esiin ristiriidan opetuksen tärkeyden tunnistamisen ja toisaalta opetuksen suunnittelemattomuuden välillä. Tutkimuksen perusteella tehokkaita opetusmenetelmiä ovat lasten arkeen linkittyvät käytännön havainnot ja leikin hyödyntäminen oppimisessa. Lisäksi opettajien tiedon ja taidon merkitys varhaisten matemaattisten taitojen kehittämisessä ja havainnoinnissa korostuu tutkimuksen tuloksissa. Tutkimus tarjoaa myös käytännön suosituksia varhaiskasvatuksen matematiikan opetuksen suunnittelun ja toteutuksen parantamiseksi.