Opettajaopiskelijoiden motivationaalisia käsityksiä opetustyöstä ja yhteys näkemykseen opetustyöhön sitoutumisesta
Reini, Rosanna; Soljama, Lasse (2025-01-31)
Opettajaopiskelijoiden motivationaalisia käsityksiä opetustyöstä ja yhteys näkemykseen opetustyöhön sitoutumisesta
Reini, Rosanna
Soljama, Lasse
(31.01.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032822048
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032822048
Tiivistelmä
Opetusalan vetovoiman ja opettajien alalla pysymisen tukeminen ovat keskeisiä tavoitteita opettajapulan ehkäisemiseksi. Tässä yhteydessä erityisen tärkeäksi nousee opettajaopiskelijoiden sitouttaminen opetustyöhön jo opiskeluvaiheessa. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia opettajaopiskelijoiden käsityksiä opetustyöstä sekä näiden käsitysten yhteyttä heidän sitoutumiseensa tulevaan ammattiinsa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin tekijöitä, jotka edistävät tai heikentävät sitoutumista opetustyöhön.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jossa aineisto kerättiin Webropol- kyselylomakkeella opettajaopiskelijoilta. Aineisto kerättiin keväällä 2024 ja osallistujat (n = 337) olivat luokanopettajakoulutusta, pedagogisia aineopintoja tai ammatillista opettajakoulutusta suorittavia Turun ja Jyväskylän yliopistoista sekä Hämeen ammattikorkeakoulusta. Kyselylomakkeessa käytettiin suomennettua FIT-Choice-mittaria, jonka avulla selvitettiin opiskelijoiden käsityksiä opettamisesta. Lisäksi kyselylomake sisälsi 4 väittämää liittyen sitoutumiseen ja kaksi avointa kysymystä, joilla kartoitettiin opetustyöhön sitoutumista edistäviä ja haittaavia tekijöitä. Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla, ja laadullisen aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysillä, jossa sovellettiin sekä teorialähtöistä että aineistolähtöistä lähestymistapaa.
Tulokset osoittivat, että opettajan työ koettiin vaativana ja asiantuntemusta edellyttävänä. Vaativuuden koettiin heikentävän sitoutumista, kun taas korkea sosiaalinen status edisti sitoutumista. Työyhteisö, erityisesti hyvä ilmapiiri ja kollegiaalinen tuki, nähtiin merkittäväksi sitoutumista edistäväksi tekijäksi. Sitoutumista heikentävinä tekijöinä korostuivat työn korkeat vaatimukset, resurssien puute sekä oppilasaines, kuten oppilaiden oppimisvaikeudet ja heikko motivaatio. Tutkimuksen perusteella opettajaopiskelijoiden sitoutumista opettajan ammattiin voitaisiin tukea vahvistamalla työyhteisöjä, resursseja ja työssäjaksamista tukevia rakenteita. Myös ammatin sosiaalisen statuksen parantaminen yhteiskunnassa nousee keskiöön.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jossa aineisto kerättiin Webropol- kyselylomakkeella opettajaopiskelijoilta. Aineisto kerättiin keväällä 2024 ja osallistujat (n = 337) olivat luokanopettajakoulutusta, pedagogisia aineopintoja tai ammatillista opettajakoulutusta suorittavia Turun ja Jyväskylän yliopistoista sekä Hämeen ammattikorkeakoulusta. Kyselylomakkeessa käytettiin suomennettua FIT-Choice-mittaria, jonka avulla selvitettiin opiskelijoiden käsityksiä opettamisesta. Lisäksi kyselylomake sisälsi 4 väittämää liittyen sitoutumiseen ja kaksi avointa kysymystä, joilla kartoitettiin opetustyöhön sitoutumista edistäviä ja haittaavia tekijöitä. Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla, ja laadullisen aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysillä, jossa sovellettiin sekä teorialähtöistä että aineistolähtöistä lähestymistapaa.
Tulokset osoittivat, että opettajan työ koettiin vaativana ja asiantuntemusta edellyttävänä. Vaativuuden koettiin heikentävän sitoutumista, kun taas korkea sosiaalinen status edisti sitoutumista. Työyhteisö, erityisesti hyvä ilmapiiri ja kollegiaalinen tuki, nähtiin merkittäväksi sitoutumista edistäväksi tekijäksi. Sitoutumista heikentävinä tekijöinä korostuivat työn korkeat vaatimukset, resurssien puute sekä oppilasaines, kuten oppilaiden oppimisvaikeudet ja heikko motivaatio. Tutkimuksen perusteella opettajaopiskelijoiden sitoutumista opettajan ammattiin voitaisiin tukea vahvistamalla työyhteisöjä, resursseja ja työssäjaksamista tukevia rakenteita. Myös ammatin sosiaalisen statuksen parantaminen yhteiskunnassa nousee keskiöön.