Viidesluokkalaisten sanastoresurssit mielipidekirjoituksissa
Ojuva, Ida (2025-02-17)
Viidesluokkalaisten sanastoresurssit mielipidekirjoituksissa
Ojuva, Ida
(17.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025040724234
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025040724234
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin viidesluokkalaisten oppitunneilla kirjoittamia mielipidekirjoituksia (N=
ja niiden sanastoa. Tarkoitus oli selvittää, mitä sanoja viidesluokkalainen osaa käyttää
mielipidekirjoituksessa, sekä millaisia sanoja hän käyttää tekstissään.
Tutkimuksen aineisto oli 2013 kerätty Rohkaisukeskeinen kirjoittamisinterventio -hankkeen
yhteydessä keräämät mielipidekirjoitukset (ks. esim. Routarinne, S. & Tenhola, E. 2015. Tekstilajin
tajua 5.-luokkalaisten kirjoitelmissa). Tässä tutkimuksessa aineiston muodostivat 44
mielipidekirjoitusta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, ja sen aineisto analysoitiin aluksi
tekstien sanat lemmaamalla eli muuttamalla ne niin kutsuttuun sanakirjamuotoon. Viidesluokkalaisten
käyttämien sanojen listaa frekvensseineen verrattiin Kotimaisten kielten keskuksen keräämään
Suomen sanomalehtikielen – taajuussanastoon (CSC, 2004).
Ensimmäisten viiden sanan osalta taajuussanasto ja tutkittava aineisto vastasivat toisiaan. Yleisin sana
aineistossa oli olla-verbi, mikä selittyy sen roolilla useissa eri kielioppirakenteissa. Kehittyneempiä
sananmuodostuksia ja johdoksia oli vain muutamia. Tyypillisin ilmaus mielipidekirjoituksissa
mielipiteen esittämiseksi oli ”mielestäni”-rakenne. Käytetyt ilmaukset olivat myös pääasiassa hyvin
tavallisia ja kalpeita sanavalintoja. Sanavarastosta saatu kuva jäi pinnalliseksi aineiston pienuuden
takia.
ja niiden sanastoa. Tarkoitus oli selvittää, mitä sanoja viidesluokkalainen osaa käyttää
mielipidekirjoituksessa, sekä millaisia sanoja hän käyttää tekstissään.
Tutkimuksen aineisto oli 2013 kerätty Rohkaisukeskeinen kirjoittamisinterventio -hankkeen
yhteydessä keräämät mielipidekirjoitukset (ks. esim. Routarinne, S. & Tenhola, E. 2015. Tekstilajin
tajua 5.-luokkalaisten kirjoitelmissa). Tässä tutkimuksessa aineiston muodostivat 44
mielipidekirjoitusta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, ja sen aineisto analysoitiin aluksi
tekstien sanat lemmaamalla eli muuttamalla ne niin kutsuttuun sanakirjamuotoon. Viidesluokkalaisten
käyttämien sanojen listaa frekvensseineen verrattiin Kotimaisten kielten keskuksen keräämään
Suomen sanomalehtikielen – taajuussanastoon (CSC, 2004).
Ensimmäisten viiden sanan osalta taajuussanasto ja tutkittava aineisto vastasivat toisiaan. Yleisin sana
aineistossa oli olla-verbi, mikä selittyy sen roolilla useissa eri kielioppirakenteissa. Kehittyneempiä
sananmuodostuksia ja johdoksia oli vain muutamia. Tyypillisin ilmaus mielipidekirjoituksissa
mielipiteen esittämiseksi oli ”mielestäni”-rakenne. Käytetyt ilmaukset olivat myös pääasiassa hyvin
tavallisia ja kalpeita sanavalintoja. Sanavarastosta saatu kuva jäi pinnalliseksi aineiston pienuuden
takia.