Korkeakouluopiskelijoiden liikuntatottumusten yhteys opintomenestykseen sekä -innostukseen
Silokivi, Leevi (2025-03-26)
Korkeakouluopiskelijoiden liikuntatottumusten yhteys opintomenestykseen sekä -innostukseen
Silokivi, Leevi
(26.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025040724475
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025040724475
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää korkeakouluopiskelijoiden liikuntatottumusten yhteyttä heidän opintomenestykseensä sekä opintoinnostukseensa. Lisäksi selvitettiin kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin sekä liikuntatottumusten yhteyttä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) vuonna 2016 keräämää korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimuksen aineistoa. Tutkimukseen osallistujat olivat alle 35-vuotiaat korkeakouluopiskelijat suomalaisista korkeakouluista pois lukien poliisiammattikorkeakoulu, maanpuolustuskorkeakoulu sekä Högskolan på Åland. Kyselyyn valikoitui 10 000 opiskelijaa, joista 3110 vastasi kyselyyn. Osallistujat jaettiin erilaisiin liikuntaryhmiin heidän ilmoittamansa kuntoliikunnan sekä hyötyliikunnan harrastamisen määrän perusteella. Kuntoliikunnaksi luettiin vähintään 30 minuuttia kerrallaan harrastettu liikunta, jossa liikkuja ainakin lievästi hengästyy ja hikoilee. Hyötyliikunta tässä tutkimuksessa tarkoitti rauhallisempaa liikkumista kuten siivoamista, koiran ulkoilutusta tai puutarhatyötä. Liikuntaryhmiä vertailtiin osallistujien koettuun opintomenestykseen, koettuun opintoinnostukseen sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiinsa. Tuloksista kävi ilmi, että liikunnan harrastamisella oli positiivinen yhteys sekä opintomenestykseen, opintoinnostukseen että kokonaisvaltaiseen hyvinvointiinkin. Liikunnan harrastamisen useus ennusti vahvempaa positiivista yhteyttä. Etenkin kuntoliikunnan harrastamisella ja sen useudella oli vahva yhteys jokaiseen tutkittuun osa-alueeseen. Tulosten mukaan liikunnan harrastamisella on positiivinen yhteys korkeakouluopiskelijoiden koettuun opintomenestykseen, -innostukseen sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. The purpose of this bachelor's thesis was to find out how university students' exercise habits are connected to academic success and motivation towards their studies. In addition, the connection between overall well-being and physical activity habits was investigated. This thesis used data from the Finnish Student Health Service (FSHS) health survey of university students collected in 2016. The participants of this study were university students under the age of 35 from Finnish universities excluding Police University College, National Defence University and Åland University of Applied Sciences. 10 000 students were selected for the survey, of which 3110 responded. The participants were divided into different exercise habit groups based on the amount of fitness training and functional exercise they reported. Fitness training was defined as an exercise performed at least 30 minutes at a time where the exerciser is slighty out of breath and sweating. Functional exercise was defined as a more relaxed physical activity such as cleaning, walking the dog or gardening. The exercise habit groups were then compared to the participants' perceived academic success, perceived enthusiasm towards their studies and their overall well-being. The results indicate that there is a positive connection between exercising and academic success, enthusiasm towards studies and overall well-being.Higher frequency of exercise was indicative of a stronger positive connection. Fitness exercise, especially, had a strong connection with each of the variables studied. The results indicate that there is a positive connection between university students' exercise habits and their perceived academic success, perceived enthusiasm towards studies and their overall well-being.