Luokanopettajien käsityksiä ja keinoja ylivilkkaiden sekä keskittymisvaikeuksia omaavien oppilaiden motivoinnista
Saarinen, Camilla; Tähtinen, Noora (2025-03-30)
Luokanopettajien käsityksiä ja keinoja ylivilkkaiden sekä keskittymisvaikeuksia omaavien oppilaiden motivoinnista
Saarinen, Camilla
Tähtinen, Noora
(30.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025040925265
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025040925265
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee luokanopettajien käsityksiä ja käytäntöjä ylivilkkaiden ja keskittymisvaikeuksia omaavien oppilaiden motivoinnista. Opettajien rooli näiden oppilaiden tukemisessa on keskeinen, ja heidän käyttämänsä pedagogiset keinot vaikuttavat oppimiseen ja koulutyöhön sitoutumiseen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia motivointistrategioita luokanopettajat hyödyntävät ja miten he ymmärtävät oppilaidensa erityistarpeet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena lomakehaastatteluna, ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla kuudelta eri puolilla Suomea työskentelevältä luokanopettajalta. Tuloksista nousi esiin neljä keskeistä motivointikeinoa: oppimisympäristön muokkaaminen, palkitseminen, kannustaminen sekä henkilökohtainen tuki. Lisäksi luokanopettajat korostivat tukipalveluiden, kodin ja koulun yhteistyön sekä opettaja -oppilassuhteen merkitystä motivaation tukemisessa.
Tutkimus osoittaa, että ylivilkkaiden ja keskittymisvaikeuksia omaavien oppilaiden motivointi vaatii monipuolisia ja yksilöllisesti räätälöityjä lähestymistapoja. Tuloksia voidaan hyödyntää opetuksen kehittämisessä sekä opettajien koulutuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena lomakehaastatteluna, ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla kuudelta eri puolilla Suomea työskentelevältä luokanopettajalta. Tuloksista nousi esiin neljä keskeistä motivointikeinoa: oppimisympäristön muokkaaminen, palkitseminen, kannustaminen sekä henkilökohtainen tuki. Lisäksi luokanopettajat korostivat tukipalveluiden, kodin ja koulun yhteistyön sekä opettaja -oppilassuhteen merkitystä motivaation tukemisessa.
Tutkimus osoittaa, että ylivilkkaiden ja keskittymisvaikeuksia omaavien oppilaiden motivointi vaatii monipuolisia ja yksilöllisesti räätälöityjä lähestymistapoja. Tuloksia voidaan hyödyntää opetuksen kehittämisessä sekä opettajien koulutuksessa.