Musiikin hyödyntäminen kaksikielisessä alkuopetuksessa
Pulli, Tilda (2025-02-18)
Musiikin hyödyntäminen kaksikielisessä alkuopetuksessa
Pulli, Tilda
(18.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041426508
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041426508
Tiivistelmä
Musiikin on havaittu auttavan sanaston ja kohdekielelle tyypillisten ilmaisujen oppimisessa sekä tukevan esimerkiksi lausumisen, puheen rytmin ja kielenkäyttäjän itsevarmuuden kehittymistä. Musiikki myös tarjoaa keinon hyödyntää erilaisia alkuopetusta palvelevia opetusmenetelmiä esimerkiksi erilaisten laululeikkien, riimien ja draamapedagogiikan muodossa. Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten musiikkia hyödynnetään suomalaisessa kaksikielisessä alkuopetuksessa.
Tutkimuksessa tutkittiin kaksikielisessä alkuopetuksessa työskentelevien opettajien kokemuksia ja näkemyksiä sekä heidän käyttämiään opetusmenetelmiä ja muita toimintatapoja musiikkia hyödyntävään opetukseen liittyen. Kaksikielisen opetuksen kohdekieli oli tässä tutkimuksessa englanti. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla alkuopetusluokkien opettajia sekä haastattelemalla kahta kaksikielisen alkuopetusluokan opettajaa. Sekä havainnointi että haastattelu mukailivat MOVIC-viitekehyksen (Torras Vila 2021) pohjalta muodostettuja kategorioita. Tätä tutkimusta varten muodostetut MOVIC-kategoriat olivat laulaminen, rytmitaidot, kuuntelutaidot, ilmaisutaidot, ajattelun taidot sekä sosioemotionaaliset taidot. Haastattelussa oli tukena virikkeenä toimiva listaus havainnointijaksolla tehdyistä koodauksista.
Havainnoinnin ja haastattelun perusteella kaksikielisissä alkuopetusluokissa hyödynnettiin musiikkia monipuolisesti osana kouluarkea. Laulaminen ja rytmitaitojen harjoittelu korostuivat havainnoiduissa kouluissa musiikin hyödyntämisen keinoina. Myös kieliluokkien yhteiset tapahtumat olivat yleisiä ja ne tarjosivat mahdollisuuden erityisesti musiikin ja kulttuurintuntemuksen yhdistämiselle. Tämän lisäksi tutkimuksessa nousivat esille musiikin mahdollisuudet oppilaiden motivoinnissa, sanaston kartuttamisessa sekä päivittäisten rutiinien luomisessa. Jatkotutkimuksissa voitaisiin selvittää, kuinka paljon opettajille suunnatut koulutukset, kokemus opettajan omasta minäpystyvyydestä sekä oppimateriaalien tarjoamat mahdollisuudet tukevat musiikin hyödyntämistä kouluissa.
Tutkimuksessa tutkittiin kaksikielisessä alkuopetuksessa työskentelevien opettajien kokemuksia ja näkemyksiä sekä heidän käyttämiään opetusmenetelmiä ja muita toimintatapoja musiikkia hyödyntävään opetukseen liittyen. Kaksikielisen opetuksen kohdekieli oli tässä tutkimuksessa englanti. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla alkuopetusluokkien opettajia sekä haastattelemalla kahta kaksikielisen alkuopetusluokan opettajaa. Sekä havainnointi että haastattelu mukailivat MOVIC-viitekehyksen (Torras Vila 2021) pohjalta muodostettuja kategorioita. Tätä tutkimusta varten muodostetut MOVIC-kategoriat olivat laulaminen, rytmitaidot, kuuntelutaidot, ilmaisutaidot, ajattelun taidot sekä sosioemotionaaliset taidot. Haastattelussa oli tukena virikkeenä toimiva listaus havainnointijaksolla tehdyistä koodauksista.
Havainnoinnin ja haastattelun perusteella kaksikielisissä alkuopetusluokissa hyödynnettiin musiikkia monipuolisesti osana kouluarkea. Laulaminen ja rytmitaitojen harjoittelu korostuivat havainnoiduissa kouluissa musiikin hyödyntämisen keinoina. Myös kieliluokkien yhteiset tapahtumat olivat yleisiä ja ne tarjosivat mahdollisuuden erityisesti musiikin ja kulttuurintuntemuksen yhdistämiselle. Tämän lisäksi tutkimuksessa nousivat esille musiikin mahdollisuudet oppilaiden motivoinnissa, sanaston kartuttamisessa sekä päivittäisten rutiinien luomisessa. Jatkotutkimuksissa voitaisiin selvittää, kuinka paljon opettajille suunnatut koulutukset, kokemus opettajan omasta minäpystyvyydestä sekä oppimateriaalien tarjoamat mahdollisuudet tukevat musiikin hyödyntämistä kouluissa.