Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 1985–2004
Koski-Tuuri, Miko (2025-04-08)
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 1985–2004
Koski-Tuuri, Miko
(08.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041527456
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041527456
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan osallistumisen, vaikuttamisen ja kestävän tulevaisuuden rakentamisen teemoja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1985–2004. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, missä ja miten nämä teemat ilmenevät opetussuunnitelmissa sekä miten niiden painoarvo on muuttunut ajan myötä.
Tutkimus hyödyntää teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa aineistona ovat opetussuunnitelmien perusteasiakirjat. Analyysi osoittaa, että osallistumisen ja vaikuttamisen teemat ovat olleet osa opetussuunnitelmia jo pitkään, mutta niiden painotus on kasvanut erityisesti 2000-luvulla. Erityisesti vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteissa korostuu jo laaja-alainen osaaminen tavoitteita vastaavia teemoja, johon myös kestävän tulevaisuuden rakentaminen kytkeytyy.
Tulokset osoittavat, että opetussuunnitelmien kehitys on vastannut yhteiskunnallista keskustelua ja kasvavaa tarvetta tukea oppilaiden demokraattisia perustaitoja. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että opetussuunnitelmat ovat kehittyneet suuntaan, jossa osallistuminen ja vaikuttaminen nähdään olennaisina tulevaisuuden taitoina.
Tutkimus hyödyntää teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa aineistona ovat opetussuunnitelmien perusteasiakirjat. Analyysi osoittaa, että osallistumisen ja vaikuttamisen teemat ovat olleet osa opetussuunnitelmia jo pitkään, mutta niiden painotus on kasvanut erityisesti 2000-luvulla. Erityisesti vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteissa korostuu jo laaja-alainen osaaminen tavoitteita vastaavia teemoja, johon myös kestävän tulevaisuuden rakentaminen kytkeytyy.
Tulokset osoittavat, että opetussuunnitelmien kehitys on vastannut yhteiskunnallista keskustelua ja kasvavaa tarvetta tukea oppilaiden demokraattisia perustaitoja. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että opetussuunnitelmat ovat kehittyneet suuntaan, jossa osallistuminen ja vaikuttaminen nähdään olennaisina tulevaisuuden taitoina.