Koulujen puhelinkielto perusoikeuksien rajoitusedellytysten valossa
Ala-Kauttu, Tommi (2025-04-08)
Koulujen puhelinkielto perusoikeuksien rajoitusedellytysten valossa
Ala-Kauttu, Tommi
(08.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041527281
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041527281
Tiivistelmä
Tämän notaarityön aiheena on niin sanottu koulujen puhelinkielto ja sen tarkastelu perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten valossa. Koulujen puhelinkiellon säätämistä on perusteltu pyrkimyksellä palauttaa työrauha kouluihin. Notaarityön tarkoituksena on selvittää, täyttääkö puhelinkielto oppitunneilla ja niiden ulkopuolella perusoikeuksien yleiset rajoitusedellytykset sekä onko sääntely oikeasuhtaista ja perusteltua.
Notaarityö on luonteeltaan oikeusdogmaattinen. Työssä tulkitaan ja systematisoidaan oikeutta erityisesti perustuslain, perusopetuslain ja hallituksen esityksen (HE 212/2024 vp) osalta. Keskeisessä osassa ovat sananvapauden ja omaisuuden suojan toteutumisen arviointi.
Notaarityössä pyritään osoittamaan, että puhelimien ja muiden mobiililaitteiden käytön ja säilytyksen sääntely oppitunneilla on perusteltu ja oikeasuhtainen toimenpide, joka edistää oppimisympäristön työrauhaa ja opiskelijoiden keskittymistä opetukseen. Sen sijaan puhelinkielto, joka ulottuu oppituntien ulkopuolelle rajoittaa tarpeettomasti oppilaiden sananvapautta ja omaisuuden suojaa ilman riittäviä perusteita.
Notaarityön johtopäätöksen esitetään, että puhelimien käytön ja säilytyksen sääntely tulisi rajata ensisijaisesti vain oppitunteihin täsmällisellä ja tarkkarajaisella sääntelyllä.
Notaarityö on luonteeltaan oikeusdogmaattinen. Työssä tulkitaan ja systematisoidaan oikeutta erityisesti perustuslain, perusopetuslain ja hallituksen esityksen (HE 212/2024 vp) osalta. Keskeisessä osassa ovat sananvapauden ja omaisuuden suojan toteutumisen arviointi.
Notaarityössä pyritään osoittamaan, että puhelimien ja muiden mobiililaitteiden käytön ja säilytyksen sääntely oppitunneilla on perusteltu ja oikeasuhtainen toimenpide, joka edistää oppimisympäristön työrauhaa ja opiskelijoiden keskittymistä opetukseen. Sen sijaan puhelinkielto, joka ulottuu oppituntien ulkopuolelle rajoittaa tarpeettomasti oppilaiden sananvapautta ja omaisuuden suojaa ilman riittäviä perusteita.
Notaarityön johtopäätöksen esitetään, että puhelimien käytön ja säilytyksen sääntely tulisi rajata ensisijaisesti vain oppitunteihin täsmällisellä ja tarkkarajaisella sääntelyllä.