”Jotenkin niistä tilanteista sit selviää, mut ei siitä kauheen onnistunu fiilis tuu” : Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta minäpystyvyydestä
Rousku, Erika (2025-04-04)
”Jotenkin niistä tilanteista sit selviää, mut ei siitä kauheen onnistunu fiilis tuu” : Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta minäpystyvyydestä
Rousku, Erika
(04.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041526971
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041526971
Tiivistelmä
Uudistettuun varhaiskasvatuslakiin sekä varhaiskasvatussuunnitelmaan on määritelty lapsen tukea parantava kolmitasoinen tuki. Työtä ohjaava lainsäädäntö sekä asiakirjat määrittelevät lapsen tuen tarjoamisen inklusiivisten periaatteiden mukaisesti. Tämä vaikuttaa varhaiskasvatuksen opettajan työnkuvaan siten, että erityispedagogista osaamista tarvitaan yhä enemmän. Tutkimusten mukaan varhaiskasvatuksen opettajan perusopinnoissa erityispedagogisia sisältöjä on vähän.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa keskityttiin varhaiskasvatuksen opettajan tehtävissä työskentelevien kokemuksiin erityispedagogisesta minäpystyvyydestään. Tutkimukseen osallistui seitsemän varhaiskasvatuksen opettajan tehtävissä toimivaa henkilöä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla yksilöhaastattelulla ja analysoitiin teoriaohjaavasti teemoitellen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjaa Albert Banduran teoriaan minäpystyvyydestä sekä aikaisempaan tutkimukseen.
Minäpystyvyyden heikkenemiseen tai vahvistumiseen nousi monta näkökulmaa. Haastateltavat kokivat koulutusvajetta erityispedagogisten sisältöjen suhteen. Vahvistavina tekijöinä korostettiin tiimityötä, sekä sitoutunutta ja luottamukseen perustuvaa yhteistyötä. Toisena teemana korostui yhteistyö varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Heikentävinä seikkoina tuloksista näkyi päiväkodin johtajan ja työnantajan hyvin vähäinen tuki. Esiin nousi myös erityispedagogisiin sisältöihin kohdennettujen koulutusten puute, resurssipula sekä lapsiryhmien liian suuri koko tukea tarvitsevien lasten määrään suhteutettuna. Tutkimuksen tulokset ovat yhdenmukaisia teoriapohjan kanssa, mutta tulokset eivät ole yleistettävissä. Tulokset tarjoavat arvokasta kokemuksiin perustuvaa tietoa kentän tilanteesta sekä varhaiskasvatuksen opettajana toimivien kokemuksista.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa keskityttiin varhaiskasvatuksen opettajan tehtävissä työskentelevien kokemuksiin erityispedagogisesta minäpystyvyydestään. Tutkimukseen osallistui seitsemän varhaiskasvatuksen opettajan tehtävissä toimivaa henkilöä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla yksilöhaastattelulla ja analysoitiin teoriaohjaavasti teemoitellen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjaa Albert Banduran teoriaan minäpystyvyydestä sekä aikaisempaan tutkimukseen.
Minäpystyvyyden heikkenemiseen tai vahvistumiseen nousi monta näkökulmaa. Haastateltavat kokivat koulutusvajetta erityispedagogisten sisältöjen suhteen. Vahvistavina tekijöinä korostettiin tiimityötä, sekä sitoutunutta ja luottamukseen perustuvaa yhteistyötä. Toisena teemana korostui yhteistyö varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Heikentävinä seikkoina tuloksista näkyi päiväkodin johtajan ja työnantajan hyvin vähäinen tuki. Esiin nousi myös erityispedagogisiin sisältöihin kohdennettujen koulutusten puute, resurssipula sekä lapsiryhmien liian suuri koko tukea tarvitsevien lasten määrään suhteutettuna. Tutkimuksen tulokset ovat yhdenmukaisia teoriapohjan kanssa, mutta tulokset eivät ole yleistettävissä. Tulokset tarjoavat arvokasta kokemuksiin perustuvaa tietoa kentän tilanteesta sekä varhaiskasvatuksen opettajana toimivien kokemuksista.