Joukkueurheilun positiiviset vaikutukset luokanopettajaopiskelijoiden kaveritaitoihin
Yläjä, Lotta; Kankare, Venla (2025-04-04)
Joukkueurheilun positiiviset vaikutukset luokanopettajaopiskelijoiden kaveritaitoihin
Yläjä, Lotta
Kankare, Venla
(04.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041526958
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041526958
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, millaisia positiivisia vaikutuksia luokanopettajaopiskelijoiden joukkueurheilutaustalla on heidän kaveritaitoihinsa. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisia vaikutuksia valmentajalla on kaveritaitojen edistämiseen sekä millainen merkitys kaveritaidoilla on opettajan työssä luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää henkilöä. Tutkimukseen osallistujiksi valikoitiin neljä haastattelukutsuun vastannutta joukkueurheilutaustan omaavaa henkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastatteluaineistoa käsiteltiin aineistolähtöisellä analyysillä. Aineiston analyysissa tarkasteltiin yhtä tutkimusongelmaa kerrallaan ja muodostettiin jokaisen tutkimusongelman alle siihen liittyvät teemat.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että joukkueurheilutaustalla on vahva yhteys kaveritaitoihin. Tulosten perusteella joukkueurheilu vaikuttaa positiivisesti usealla eri elämänalueella. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää luokanopettajan työssä sekä jatkotutkimus tarkoituksissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää henkilöä. Tutkimukseen osallistujiksi valikoitiin neljä haastattelukutsuun vastannutta joukkueurheilutaustan omaavaa henkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastatteluaineistoa käsiteltiin aineistolähtöisellä analyysillä. Aineiston analyysissa tarkasteltiin yhtä tutkimusongelmaa kerrallaan ja muodostettiin jokaisen tutkimusongelman alle siihen liittyvät teemat.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että joukkueurheilutaustalla on vahva yhteys kaveritaitoihin. Tulosten perusteella joukkueurheilu vaikuttaa positiivisesti usealla eri elämänalueella. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää luokanopettajan työssä sekä jatkotutkimus tarkoituksissa.