Itsensä johtaminen LinkedIn-sivuston kontekstissa : Millaisen kuvan diskurssit antavat itsensä johtamisesta?
Jalo, Aliisa (2025-04-04)
Itsensä johtaminen LinkedIn-sivuston kontekstissa : Millaisen kuvan diskurssit antavat itsensä johtamisesta?
Jalo, Aliisa
(04.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041527108
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041527108
Tiivistelmä
Itsensä johtaminen on noussut tärkeäksi työelämän aihealueeksi, joka kiinnostaa ihmisiä. Työelämän muutokset vaativat työntekijältä entistä enemmän itsensä johtamista, mikä on nostanut ihmisten kiinnostusta sen kehittämistä kohtaan. Aiheesta on kirjoitettu paljon ja työntekijöitä halutaan neuvoa kohti parempaa itsensä johtamista. Aihetta on ajankohtaisuuden vuoksi käsitelty myös jokin verran työelämään ja verkostoitumiseen keskittyneellä LinkedIn-sivustolla. Itsensä johtamista kirjoitetaan LinkedIn-sivustolla erityisesti työ- ja henkilökohtaisen elämän näkökulmasta, sekä osana tuotteita ja palveluita. LinkedIn-sivusto antaa itsensä johtamisen käsittelylle vahvan myynnillisen, brändäykseen liittyvän ja asiantuntijuutta korostavan lähtökohdan.
Tässä kandidaatintutkielmassa syvennytään siihen, millaisia diskursseja itsensä johtamista käsittelevistä LinkedIn-julkaisuista havaitaan ja millaisia päämääriä näillä on. Tutkimuksen aineistona toimii 28 LinkedIn-julkaisua, joissa oli käytetty merkintää #itsensäjohtaminen. Julkaisuja tutkitaan tulkitsevan diskurssianalyysin avulla. LinkedIn-julkaisut on luotu ja kerätty loka- ja marraskuun aikana vuonna 2024. Tutkimuksen tarkoituksena on erityisesti tunnistaa, miten itsensä johtamista kuvataan ja millaisia teemoja siihen liitetään. Tunnistamisen lisäksi tutkimuksessa pohditaan, miksi itsensä johtamista kuvataan juuri näin ja mitä sillä halutaan ilmaista lukijoille. Tulkitsevan diskurssianalyysin avulla diskursseja havaittiin sen perusteella, mitä julkaisut käsittelivät, miten laajasti ne kuvasivat itsensä johtajista ja mainostivatko julkaisut jotakin tuotetta tai palvelua.
Tutkimuksen avulla itsensä johtamista käsittelevistä LinkedIn-julkaisuista havaittiin neljä diskurssia, jotka olivat kattavuusdiskurssi, yksilödiskurssi, mainosdiskurssi ja brändidiskurssi. Tutkimuksessa tuodaan esiin, miten diskurssit ilmenevät LinkedIn-julkaisuissa ja millaisia poikkeuksia diskursseihin liittyy. Kattavuusdiskurssi ilmeni julkaisuissa siten, miten laajasti ne käsittelivät itsensä johtamista. Kattavuusdiskurssin päämääränä on laajentaa lukijoiden ymmärrystä itsensä johtamisesta, sekä lisätä kirjoittajan näkyvyyttä. Yksilödiskurssi ilmeni julkaisuissa siinä, käsittelivätkö ne itsensä johtamista yksilön näkökulmasta vai ryhmän näkökulmasta. Yksilödiskurssin päämäärä on korostaa yksilön toiminnan seurauksia ja yksilön omaa vastuuta. Julkaisuja tutkimalla mainosdiskurssi ilmeni siinä, mainostivatko ne jotakin tuotetta tai palvelua vai olivatko julkaisut tiedottavia. Mainosdiskurssien päämääränä on kaupallistaa itsensä johtaminen eli hyödyntää sitä tuotteiden tai palveluiden markkinoinnissa. Viimeinen julkaisuista havaittu diskurssi oli brändidiskurssi, joka näkyi siinä, että jokainen julkaisu pyrkii vahvistamaan kirjoittajansa brändiä. Brändidiskurssi tarkoitus on luoda itsensä johtamisesta väline, jolla yritys tai yksityishenkilö pystyvät luomaan itsestään positiivisen mielikuvan lukijalle. Havaituilla diskursseilla oli eriäviä sekä yhteneviä päämääriä.
Itsensä johtamiseen liittyvät diskurssit heijastavat LinkedIn-sivustolla tapahtuvan toiminnan päämääriä ja julkaisut ovat kontekstilleen hyvin sopivia. LinkedIn-sivuston tarkoituksena on muun muassa lisätä tietoa alan ajankohtaisista aiheista, luoda ja kasvattaa verkostoa, sekä antaa kirjoittajasta tietynlainen mielikuva. LinkedIn-julkaisuissa itsensä johtamiseen liittyvät diskurssit vahvistavat ja ylläpitävät tätä käsitystä LinkedIn-sivustosta. Itsensä johtamiseen liittyvät diskurssit myös heijastavat ja ylläpitävät ajankohtaisia yhteiskunnallisia työelämän muutos teemoja, kuten työelämän epävarmuutta, huonoa taloudellista tilannetta ja yksilöllistymistä.
Tässä kandidaatintutkielmassa syvennytään siihen, millaisia diskursseja itsensä johtamista käsittelevistä LinkedIn-julkaisuista havaitaan ja millaisia päämääriä näillä on. Tutkimuksen aineistona toimii 28 LinkedIn-julkaisua, joissa oli käytetty merkintää #itsensäjohtaminen. Julkaisuja tutkitaan tulkitsevan diskurssianalyysin avulla. LinkedIn-julkaisut on luotu ja kerätty loka- ja marraskuun aikana vuonna 2024. Tutkimuksen tarkoituksena on erityisesti tunnistaa, miten itsensä johtamista kuvataan ja millaisia teemoja siihen liitetään. Tunnistamisen lisäksi tutkimuksessa pohditaan, miksi itsensä johtamista kuvataan juuri näin ja mitä sillä halutaan ilmaista lukijoille. Tulkitsevan diskurssianalyysin avulla diskursseja havaittiin sen perusteella, mitä julkaisut käsittelivät, miten laajasti ne kuvasivat itsensä johtajista ja mainostivatko julkaisut jotakin tuotetta tai palvelua.
Tutkimuksen avulla itsensä johtamista käsittelevistä LinkedIn-julkaisuista havaittiin neljä diskurssia, jotka olivat kattavuusdiskurssi, yksilödiskurssi, mainosdiskurssi ja brändidiskurssi. Tutkimuksessa tuodaan esiin, miten diskurssit ilmenevät LinkedIn-julkaisuissa ja millaisia poikkeuksia diskursseihin liittyy. Kattavuusdiskurssi ilmeni julkaisuissa siten, miten laajasti ne käsittelivät itsensä johtamista. Kattavuusdiskurssin päämääränä on laajentaa lukijoiden ymmärrystä itsensä johtamisesta, sekä lisätä kirjoittajan näkyvyyttä. Yksilödiskurssi ilmeni julkaisuissa siinä, käsittelivätkö ne itsensä johtamista yksilön näkökulmasta vai ryhmän näkökulmasta. Yksilödiskurssin päämäärä on korostaa yksilön toiminnan seurauksia ja yksilön omaa vastuuta. Julkaisuja tutkimalla mainosdiskurssi ilmeni siinä, mainostivatko ne jotakin tuotetta tai palvelua vai olivatko julkaisut tiedottavia. Mainosdiskurssien päämääränä on kaupallistaa itsensä johtaminen eli hyödyntää sitä tuotteiden tai palveluiden markkinoinnissa. Viimeinen julkaisuista havaittu diskurssi oli brändidiskurssi, joka näkyi siinä, että jokainen julkaisu pyrkii vahvistamaan kirjoittajansa brändiä. Brändidiskurssi tarkoitus on luoda itsensä johtamisesta väline, jolla yritys tai yksityishenkilö pystyvät luomaan itsestään positiivisen mielikuvan lukijalle. Havaituilla diskursseilla oli eriäviä sekä yhteneviä päämääriä.
Itsensä johtamiseen liittyvät diskurssit heijastavat LinkedIn-sivustolla tapahtuvan toiminnan päämääriä ja julkaisut ovat kontekstilleen hyvin sopivia. LinkedIn-sivuston tarkoituksena on muun muassa lisätä tietoa alan ajankohtaisista aiheista, luoda ja kasvattaa verkostoa, sekä antaa kirjoittajasta tietynlainen mielikuva. LinkedIn-julkaisuissa itsensä johtamiseen liittyvät diskurssit vahvistavat ja ylläpitävät tätä käsitystä LinkedIn-sivustosta. Itsensä johtamiseen liittyvät diskurssit myös heijastavat ja ylläpitävät ajankohtaisia yhteiskunnallisia työelämän muutos teemoja, kuten työelämän epävarmuutta, huonoa taloudellista tilannetta ja yksilöllistymistä.