Suutari pysyköön lestissään? : Autoetnografinen tutkimus kokemuksista uuden taidon oppimisessa kengän valmistuksessa
Nikula, Elli-Noora; Keskitalo, Matias (2025-04-02)
Suutari pysyköön lestissään? : Autoetnografinen tutkimus kokemuksista uuden taidon oppimisessa kengän valmistuksessa
Nikula, Elli-Noora
Keskitalo, Matias
(02.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628172
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628172
Tiivistelmä
Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkasteltiin uuden taidon oppimisprosessia ja sitä lähestyttiin autoetnografiaa hyödyntäen. Tutkijat, käsityön aineenopettajaopiskelijat, opiskelivat käsin tehdyn kengänvalmistusta itsenäisesti hyödyntäen kahta YouTube-videota oppimisen ja kenkien valmistamisen tukena. Kenkien valmistusprosessi antoi mahdollisuuden monien uusien taitojen kehittymiselle, koska valmistukseen kuului paljon erilaisia tekniikoita ja työtapoja. Tutkimuksen lähtökohtana toimi tutkijoiden kiinnostus kengänvalmistuksen tekniikoihin sekä halu ymmärtää taidon oppimisprosessia syvemmin. Oppimisprosessia dokumentoitiin päiväkirjojen avulla, ja asiantuntijahaastattelut tarjosivat tukea tutkijoiden kokemuksille. Tutkimus pohjautuu konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, jossa keskeisessä roolissa ovat itseohjautuva ja kokemuksellinen oppiminen sekä ongelmalähtöinen työskentely.
Tutkimuksen tavoitteena on analysoida uuden taidon oppimisprosessia ja tunnistaa siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että uuden taidon oppiminen on monivaiheinen ja dynaaminen prosessi, jossa keskeistä on itseohjautuvuus, ongelmanratkaisukyky, motivaatio ja reflektiivinen ote oppimiseen. Oppimisen aikana ilmeni, että kengänvalmistuksen tekniset yksityiskohdat ovat pitkälti hiljaista tietoa, jota ei ole kattavasti dokumentoitu kirjallisesti, vaan se siirtyy asiantuntijoilta käytännön kokemusten kautta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää käsityön opetuksessa, erityisesti itseohjautuvan oppimisen ja kokemuksellisten menetelmien kehittämisessä tarjoamalla oppilaille tukea itseohjautuvuuden kehittämiseen, käytännön kokeiluja ja ongelmanratkaisua painottavia menetelmiä sekä mahdollisuuksia reflektoida omaa oppimisprosessiaan. Tämä tutkimus tarjoaa uutta ymmärrystä käsityötaitojen oppimisesta ja avaa näkökulmia siihen, miten oppimista voidaan tukea ilman perinteistä opetusta. Lisäksi tulokset tarjoavat myös käytännön suuntaviivoja ja motivaatiota niille, jotka haluavat oppia uuden taidon itsenäisesti.
Tutkimuksen tavoitteena on analysoida uuden taidon oppimisprosessia ja tunnistaa siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että uuden taidon oppiminen on monivaiheinen ja dynaaminen prosessi, jossa keskeistä on itseohjautuvuus, ongelmanratkaisukyky, motivaatio ja reflektiivinen ote oppimiseen. Oppimisen aikana ilmeni, että kengänvalmistuksen tekniset yksityiskohdat ovat pitkälti hiljaista tietoa, jota ei ole kattavasti dokumentoitu kirjallisesti, vaan se siirtyy asiantuntijoilta käytännön kokemusten kautta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää käsityön opetuksessa, erityisesti itseohjautuvan oppimisen ja kokemuksellisten menetelmien kehittämisessä tarjoamalla oppilaille tukea itseohjautuvuuden kehittämiseen, käytännön kokeiluja ja ongelmanratkaisua painottavia menetelmiä sekä mahdollisuuksia reflektoida omaa oppimisprosessiaan. Tämä tutkimus tarjoaa uutta ymmärrystä käsityötaitojen oppimisesta ja avaa näkökulmia siihen, miten oppimista voidaan tukea ilman perinteistä opetusta. Lisäksi tulokset tarjoavat myös käytännön suuntaviivoja ja motivaatiota niille, jotka haluavat oppia uuden taidon itsenäisesti.