Itsen olemassaoloa koskevista buddhalaisista näkemyksistä
Salo, Emilia (2025-04-04)
Itsen olemassaoloa koskevista buddhalaisista näkemyksistä
Salo, Emilia
(04.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628118
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628118
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen itsen olemassaoloa tai -olemattomuutta buddhalaisesta viitekehyksestä käsin. Tarkastelen tähän liittyviä ydinkysymyksiä ja teorioita ja näiden pohjalta rakennan käsitystä siitä, tulisiko itse nähdä vain jonkinlaisena illuusiona vai onko todella olemassa jokin ”konkreettisempi” itse.
Käsittelen työni alussa lyhyesti buddhalaista oppia suhteessa länsimaiseen näkemykseen.
Tämän jälkeen tarkastelen yleisesti buddhalaista oppia kaiken tyhjyydestä: konventionaalisesti olemassa olevat asiat ovat tyhjiä perimmäisestä todellisuudesta. Myös tyhjyys itsessään on tyhjää. Tyhjyyden tarkastelun jälkeen nostan esille ajatuksen niin sanotuista tyhjistä henkilöistä eli käytännössä käsittelen jälleen itsen olemassaoloa tai -olemattomuutta.
Tämän jälkeen tarkastelen ajatusta prosessi-itsestä ja sen suhdetta muistoihin ja karmaan: keskeisiksi kysymyksiksi voidaan nostaa esimerkiksi se, että jos itseä ei ole, kuka muistoja ikään kuin kantaa mukanaan ja se, kuka tai mikä kerryttää niin sanottua karmatasetta.
Käsittelen myös buddhalaista reduktionismia: mentaaliset ja fysikaaliset tapahtumat ovat toisistaan erillisiä, eivätkä mentaaliset siten voi olla kausaalisesti riippuvaisia fysikaalisista. Buddhalainen reduktionismi myös tekee erottelun termien ”itse” ja ”henkilö” välillä.
Viimeisenä nostan esille vielä representationalismin ja sen, mitä siitä voi ammentaa itseä koskevia kysymyksiä käsiteltäessä: tämän teorian mukaan olemme suoraan tietoisia mentaalisista kuvista, kun taas ulkoisista objekteista olemme tietoisia vain epäsuorasti. Buddhalainen representationalismi kiistää erottelun kuvan ja sen näkijän välillä.
Lopuksi pohdin vielä yleisellä tasolla, millaisia ajatuksia käsittelemäni teoriat ja näkökulmat herättävät.
Käsittelen työni alussa lyhyesti buddhalaista oppia suhteessa länsimaiseen näkemykseen.
Tämän jälkeen tarkastelen yleisesti buddhalaista oppia kaiken tyhjyydestä: konventionaalisesti olemassa olevat asiat ovat tyhjiä perimmäisestä todellisuudesta. Myös tyhjyys itsessään on tyhjää. Tyhjyyden tarkastelun jälkeen nostan esille ajatuksen niin sanotuista tyhjistä henkilöistä eli käytännössä käsittelen jälleen itsen olemassaoloa tai -olemattomuutta.
Tämän jälkeen tarkastelen ajatusta prosessi-itsestä ja sen suhdetta muistoihin ja karmaan: keskeisiksi kysymyksiksi voidaan nostaa esimerkiksi se, että jos itseä ei ole, kuka muistoja ikään kuin kantaa mukanaan ja se, kuka tai mikä kerryttää niin sanottua karmatasetta.
Käsittelen myös buddhalaista reduktionismia: mentaaliset ja fysikaaliset tapahtumat ovat toisistaan erillisiä, eivätkä mentaaliset siten voi olla kausaalisesti riippuvaisia fysikaalisista. Buddhalainen reduktionismi myös tekee erottelun termien ”itse” ja ”henkilö” välillä.
Viimeisenä nostan esille vielä representationalismin ja sen, mitä siitä voi ammentaa itseä koskevia kysymyksiä käsiteltäessä: tämän teorian mukaan olemme suoraan tietoisia mentaalisista kuvista, kun taas ulkoisista objekteista olemme tietoisia vain epäsuorasti. Buddhalainen representationalismi kiistää erottelun kuvan ja sen näkijän välillä.
Lopuksi pohdin vielä yleisellä tasolla, millaisia ajatuksia käsittelemäni teoriat ja näkökulmat herättävät.