Soveltava liikunnanopetus – opettajien valmiudet ja minäpystyvyys
Takala, Nea; Ylinen, Emilia (2025-04-11)
Soveltava liikunnanopetus – opettajien valmiudet ja minäpystyvyys
Takala, Nea
Ylinen, Emilia
(11.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628317
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628317
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee opettajien valmiuksia soveltavan liikunnan opetukseen sekä opettajien ja minäpystyvyyttä sen toteuttamisessa. Soveltava liikunta tarkoittaa toimintaa, jossa huomioidaan yksilön henkilökohtaiset haasteet ja rajoitteet, samalla mahdollistaen kaikkien tasa-arvoisen osallistumisen koululiikuntatunneilla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia omista valmiuksistaan soveltavan liikunnan opetukseen sekä tarkastella minäpystyvyyden yhteyttä näihin valmiuksiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon osallistui 56 luokanopettajaa. Tutkimuslomake koostui taustatiedoista ja kahdesta väittämäosiosta, joissa kartoitettiin opettajien soveltavan liikunnan valmiuksia ja minäpystyvyyttä liikunnanopetuksessa.
Tulokset osoittivat, että luokanopettajat kokivat valmiutensa soveltavan liikunnan opetukseen pääosin hyviksi. Lisäksi havaittiin vahva positiivinen yhteys opettajien minäpystyvyyden ja heidän kokemiensa valmiuksien välillä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajien kokema minäpystyvyys vaikuttaa merkittävästi heidän kokemiinsa valmiuksiin toteuttaa liikunnanopetusta soveltavan liikunnan periaatteiden mukaisesti. Tämä viittaa siihen, että vahvempi usko omiin kykyihin voi lisätä opettajien valmiutta toteuttaa inklusiivista liikunnanopetusta soveltavan liikunnan periaatteita hyödyntäen. Tulokset tarjoavat arvokasta tietoa opettajankoulutuksen kehittämiseen ja tukitoimien suunnitteluun, jotta kaikki oppilaat voivat osallistua liikuntaan yhdenvertaisesti. Jatkotutkimuksien merkitystä korostaa, että vaikka opettajien valmiudet ovat hyvällä tasolla, käytännön toteutuksessa saattaa edelleen olla vielä kehittämisen varaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon osallistui 56 luokanopettajaa. Tutkimuslomake koostui taustatiedoista ja kahdesta väittämäosiosta, joissa kartoitettiin opettajien soveltavan liikunnan valmiuksia ja minäpystyvyyttä liikunnanopetuksessa.
Tulokset osoittivat, että luokanopettajat kokivat valmiutensa soveltavan liikunnan opetukseen pääosin hyviksi. Lisäksi havaittiin vahva positiivinen yhteys opettajien minäpystyvyyden ja heidän kokemiensa valmiuksien välillä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajien kokema minäpystyvyys vaikuttaa merkittävästi heidän kokemiinsa valmiuksiin toteuttaa liikunnanopetusta soveltavan liikunnan periaatteiden mukaisesti. Tämä viittaa siihen, että vahvempi usko omiin kykyihin voi lisätä opettajien valmiutta toteuttaa inklusiivista liikunnanopetusta soveltavan liikunnan periaatteita hyödyntäen. Tulokset tarjoavat arvokasta tietoa opettajankoulutuksen kehittämiseen ja tukitoimien suunnitteluun, jotta kaikki oppilaat voivat osallistua liikuntaan yhdenvertaisesti. Jatkotutkimuksien merkitystä korostaa, että vaikka opettajien valmiudet ovat hyvällä tasolla, käytännön toteutuksessa saattaa edelleen olla vielä kehittämisen varaa.