Seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksessa : Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsitykset ja kokemukset seksuaalikasvatuksesta
Välimaa, Jemina (2025-04-09)
Seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksessa : Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsitykset ja kokemukset seksuaalikasvatuksesta
Välimaa, Jemina
(09.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041627916
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041627916
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat määrittelevät seksuaalikasvatuksen keskeisiä käsitteitä, kuten seksuaalikasvatus, turvataidot ja seksuaalioikeudet. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat arvioivat koulutuksen valmistaneen heitä seksuaalikasvatuksen opettamiseen tulevassa työssään. Seksuaalikasvatus on tärkeä osa varhaiskasvatusta, sillä se tukee lapsen hyvinvointia edistämällä omasta kehosta huolehtimista sekä opettaa lasta arvostamaan omaa kehoaan. Seksuaalikasvatuksessa korostuvat lasten oikeudet, ihmisoikeudet ja moninaisuuden kohtaaminen, minkä vuoksi se on keskeinen osa suvaitsevaisuuskasvatusta.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto hankittiin opettajaopiskelijoille teetetyllä kyselylomakkeella, joka sisältää kuusi avointa kysymystä. Avoimien kysymysten analysoimiseen käytettiin aineistoperustaista sisällönanalyysimenetelmää, jonka tarkoituksena on löytää vastaajien vastauksista aineksia, joiden perusteella voidaan vastata tutkimuskysymyksiin. Sisällönanalyysissa vastaajien vastaukset pelkistettiin ja jaettiin ryhmiin. Ryhmittelyn jälkeen ryhmistä etsittiin niitä yhdistäviä tekijöitä, joiden kautta muodostettiin teemat.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat osasivat määritellä keskeisiä käsitteitä seksuaalikasvatuksesta. Opiskelijat kokivat kuitenkin, ettei koulutus ole valmistanut heitä riittävästi seksuaalikasvatuksen käsittelemiseen työssään. Tulos viittaa siihen, että opettajankoulutuksen tulisi tarjota enemmän tukea ja konkreettisia työkaluja, jotta opiskelijat voivat käsitellä seksuaalikasvatusta tulevassa työssään lasten kanssa turvallisesti, luontevasti ja ikätasoisesti.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto hankittiin opettajaopiskelijoille teetetyllä kyselylomakkeella, joka sisältää kuusi avointa kysymystä. Avoimien kysymysten analysoimiseen käytettiin aineistoperustaista sisällönanalyysimenetelmää, jonka tarkoituksena on löytää vastaajien vastauksista aineksia, joiden perusteella voidaan vastata tutkimuskysymyksiin. Sisällönanalyysissa vastaajien vastaukset pelkistettiin ja jaettiin ryhmiin. Ryhmittelyn jälkeen ryhmistä etsittiin niitä yhdistäviä tekijöitä, joiden kautta muodostettiin teemat.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat osasivat määritellä keskeisiä käsitteitä seksuaalikasvatuksesta. Opiskelijat kokivat kuitenkin, ettei koulutus ole valmistanut heitä riittävästi seksuaalikasvatuksen käsittelemiseen työssään. Tulos viittaa siihen, että opettajankoulutuksen tulisi tarjota enemmän tukea ja konkreettisia työkaluja, jotta opiskelijat voivat käsitellä seksuaalikasvatusta tulevassa työssään lasten kanssa turvallisesti, luontevasti ja ikätasoisesti.