Lapsen yksilöllisen tuen toteutuminen vuorohoidossa : Varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta
Kulmala, Jonna (2025-04-08)
Lapsen yksilöllisen tuen toteutuminen vuorohoidossa : Varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta
Kulmala, Jonna
(08.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041627966
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041627966
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta lapsen yksilöllinen tuki toteutuu iltaisin ja viikonloppuisin.
Varhaiskasvatuksessa on käytössä kolmiportainen tuki, joka koostuu yleisestä tuesta, tehostetusta tuesta ja erityisestä tuesta. Varhaiskasvatuslain määräämänä jokaisella lapsella on oikeus tuen toteutumiseen varhaiskasvatuksessa välittömästi, kun tuen tarve havaitaan. Jokainen lapsi kuuluu automaattisesti yleisen tuen piiriin, joka on monipuolinen tuen muoto.
Tässä tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa keräsimme teemahaastattelun avulla, mikä videokuvattiin. Kutsuimme haastatteluun neljä varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelevät kahdessa samansuuntaisessa vuoropäiväkodissa. Kolme varhaiskasvatuksen opettajaa haastattelimme heidän työpaikallaan, mutta neljäs haastateltava haastateltiin etäyhteydellä aikatauluongelmien vuoksi.
Käytimme aineiston analyysissä temaattista analyysia, joka on laadullisen aineiston analyysitekniikka.
Tutkimuksen perusteella voimme todeta, että lähtökohtaisesti lapsen yksilöllinen tuki pystyttään toteuttamaan iltaisin ja viikonloppuisin. Haasteeksi ilmeni lasten epäsäännöllinen hoidontarve ja henkilöstön, sekä moniammatillisen tahon tiedonsiirto.
Varhaiskasvatuksessa on käytössä kolmiportainen tuki, joka koostuu yleisestä tuesta, tehostetusta tuesta ja erityisestä tuesta. Varhaiskasvatuslain määräämänä jokaisella lapsella on oikeus tuen toteutumiseen varhaiskasvatuksessa välittömästi, kun tuen tarve havaitaan. Jokainen lapsi kuuluu automaattisesti yleisen tuen piiriin, joka on monipuolinen tuen muoto.
Tässä tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa keräsimme teemahaastattelun avulla, mikä videokuvattiin. Kutsuimme haastatteluun neljä varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelevät kahdessa samansuuntaisessa vuoropäiväkodissa. Kolme varhaiskasvatuksen opettajaa haastattelimme heidän työpaikallaan, mutta neljäs haastateltava haastateltiin etäyhteydellä aikatauluongelmien vuoksi.
Käytimme aineiston analyysissä temaattista analyysia, joka on laadullisen aineiston analyysitekniikka.
Tutkimuksen perusteella voimme todeta, että lähtökohtaisesti lapsen yksilöllinen tuki pystyttään toteuttamaan iltaisin ja viikonloppuisin. Haasteeksi ilmeni lasten epäsäännöllinen hoidontarve ja henkilöstön, sekä moniammatillisen tahon tiedonsiirto.