Opettajien kokemuksia inklusiivisesta käsityöopetuksesta ja sen haasteista : Opetusmenetelmät käsityötunneilla erityisen tuen oppilaiden tukemiseksi
Saarinen, Venla; Puhto, Alida (2025-04-10)
Opettajien kokemuksia inklusiivisesta käsityöopetuksesta ja sen haasteista : Opetusmenetelmät käsityötunneilla erityisen tuen oppilaiden tukemiseksi
Saarinen, Venla
Puhto, Alida
(10.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628256
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628256
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tarkastella opettajien kokemuksia inklusiivisesta käsityöopetuksesta ja siihen liittyvistä haasteista. Inkluusio koulutuksessa tarkoittaa kaikkien oppilaiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua opetukseen omista lähtökohdistaan käsin. Tutkielmassa keskitytään erityisesti käsityöopetuksen käytäntöihin peruskoulussa ja siihen, millaisia pedagogisia ratkaisuja opettajat hyödyntävät inklusiivisuuden edistämiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, jossa selvitettiin opettajien kokemuksia inklusiivisen opetuksen käytännöistä ja haasteista. Tulokset osoittivat, että opettajat käyttävät monipuolisia opetusmenetelmiä tukemaan erityistä tukea tarvitsevia oppilaita käsityötunneilla, mutta samalla he kokevat resurssien ja lisätuen puutteen merkittävänä haasteena. Inklusiivisen opetuksen onnistuminen edellyttää sekä pedagogisten menetelmien jatkuvaa kehittämistä että koulun rakenteellisia muutoksia, kuten pienempiä opetusryhmiä ja lisäresursseja.
Tutkielma nostaa esiin, että inklusiivinen käsityöopetus voi tukea oppilaiden itseluottamusta ja osallisuuden kokemusta, mutta sen toteutus vaatii opettajilta lisäkoulutusta ja yhteistyötä muiden koulun toimijoiden kanssa. Johtopäätöksissä painotetaan tarvetta kehittää tukimuotoja, jotka mahdollistavat jokaisen oppilaan täysivaltaisen osallistumisen käsityöopetukseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, jossa selvitettiin opettajien kokemuksia inklusiivisen opetuksen käytännöistä ja haasteista. Tulokset osoittivat, että opettajat käyttävät monipuolisia opetusmenetelmiä tukemaan erityistä tukea tarvitsevia oppilaita käsityötunneilla, mutta samalla he kokevat resurssien ja lisätuen puutteen merkittävänä haasteena. Inklusiivisen opetuksen onnistuminen edellyttää sekä pedagogisten menetelmien jatkuvaa kehittämistä että koulun rakenteellisia muutoksia, kuten pienempiä opetusryhmiä ja lisäresursseja.
Tutkielma nostaa esiin, että inklusiivinen käsityöopetus voi tukea oppilaiden itseluottamusta ja osallisuuden kokemusta, mutta sen toteutus vaatii opettajilta lisäkoulutusta ja yhteistyötä muiden koulun toimijoiden kanssa. Johtopäätöksissä painotetaan tarvetta kehittää tukimuotoja, jotka mahdollistavat jokaisen oppilaan täysivaltaisen osallistumisen käsityöopetukseen.