Mielen hyvinvoinnin sisällöt 3.–6. luokan ympäristöopin Kätkö-oppikirjoissa
Hautamäki, Laura; Snellman, Olivia (2025-04-08)
Mielen hyvinvoinnin sisällöt 3.–6. luokan ympäristöopin Kätkö-oppikirjoissa
Hautamäki, Laura
Snellman, Olivia
(08.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041627666
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041627666
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille, mitä mielen hyvinvoinnin sisältöjä käsitellään Kätkö 3–6-oppikirjoissa. Tavoitteena on myös selvittää, mitkä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ympäristöopin tavoitteet toteutuvat oppikirjojen mielen hyvinvoinnin sisällöissä.
Tutkimus on laadullinen ja aineistona on Kätkö-kirjasarjan oppikirjat 3–6. Oppikirjoista tutkitaan vain tekstikirjoja ja niiden kirjallista tekstiä. Tutkimusmenetelmänä toimii aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Aineistosta löytyy viisi mielen hyvinvoinnin sisältöjä kuvaavaa pääluokkaa: mielen hyvinvoinnin määrittely, mielen hyvinvointia tukevat tekijät, mielen hyvinvointia heikentävät tekijät, tunnetaidot ja nuoruuden muutosten yhteys mieleen. Oppikirjoissa korostetaan keskenään eri aihealueita. Tuloksista havaitaan myös, että Kätkö 3–6 -oppikirjoissa toteutuu eri määrä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ympäristöopin tavoitteita, eivätkä kaikki tavoitteista toteudu yhdessäkään oppikirjassa. Kuudennen luokan oppikirjassa havaitaan toteutuvan eniten erilaisia tavoitteita kuin muissa oppikirjoissa.
Tulosten avulla oppikirjasarjaa hyödyntävä opettaja saa selville, mitä mielen hyvinvoinnin sisältöjä Kätkö 3–6 -oppikirjoissa käsitellään ja mitkä ympäristöopin tavoitteista toteutuvat sisällöissä. Näiden tietojen avulla opettaja voi tiedostaa, tarvitseeko opetuksen tueksi ottaa muita materiaaleja.
Tutkimus on laadullinen ja aineistona on Kätkö-kirjasarjan oppikirjat 3–6. Oppikirjoista tutkitaan vain tekstikirjoja ja niiden kirjallista tekstiä. Tutkimusmenetelmänä toimii aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Aineistosta löytyy viisi mielen hyvinvoinnin sisältöjä kuvaavaa pääluokkaa: mielen hyvinvoinnin määrittely, mielen hyvinvointia tukevat tekijät, mielen hyvinvointia heikentävät tekijät, tunnetaidot ja nuoruuden muutosten yhteys mieleen. Oppikirjoissa korostetaan keskenään eri aihealueita. Tuloksista havaitaan myös, että Kätkö 3–6 -oppikirjoissa toteutuu eri määrä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ympäristöopin tavoitteita, eivätkä kaikki tavoitteista toteudu yhdessäkään oppikirjassa. Kuudennen luokan oppikirjassa havaitaan toteutuvan eniten erilaisia tavoitteita kuin muissa oppikirjoissa.
Tulosten avulla oppikirjasarjaa hyödyntävä opettaja saa selville, mitä mielen hyvinvoinnin sisältöjä Kätkö 3–6 -oppikirjoissa käsitellään ja mitkä ympäristöopin tavoitteista toteutuvat sisällöissä. Näiden tietojen avulla opettaja voi tiedostaa, tarvitseeko opetuksen tueksi ottaa muita materiaaleja.