Opettajan rooli liikunnan arvojen ja asenteiden välittäjänä oppilaille : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Rivinius, Ellen; Wiren, Minea (2025-04-11)
Opettajan rooli liikunnan arvojen ja asenteiden välittäjänä oppilaille : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Rivinius, Ellen
Wiren, Minea
(11.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628379
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628379
Tiivistelmä
Suomalaisten lasten ja nuorten liikkuminen sekä fyysinen kunto ovat laskussa. Lapsuus- ja nuoruusajan liikunta-aktiivisuudella on havaittu olevan vaikutusta moniin hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä myös aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen. Opettajilla tiedetään tutkimusten mukaan olevan merkittävä vaikutus oppilaiden arvojen ja asenteiden muodostumisessa ja kehittymisessä, ja siksi opettajilla on mahdollisuus vaikuttaa myös liikunta-arvojen ja -asenteiden kehittymiseen.
Tästä syystä pidettiin merkityksellisenä tutkia, mitä opettajan roolista liikunnan arvojen ja asenteiden välittäjänä oppilaille tiedetään aikaisempien tutkimusten perusteella. Lisäksi selvitettiin, millä eri tavoilla opettajat vaikuttavat oppilaiden liikunta-asenteisiin ja -arvoihin. Aiheesta ei ole aikaisemmin tehty systemaattista kirjallisuuskatsausta.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, ja siinä analysoitiin kymmentä aiempaa tutkimusta, jotka käsittelevät aihetta. Tutkimukseen valikoituivat aineistot, jotka vastasivat molempiin tutkimuskysymyksiin. Valituista aineistoista koottiin tulokset selkeiksi kokonaisuuksiksi.
Tulosten mukaan opettajalla on rooli liikunta-arvojen ja -asenteiden välittäjänä oppilaille. Rooli voi olla niin negatiivinen kuin positiivinenkin. Opettajien eri keinot vaikuttaa oppilaiden liikunta-arvoihin ja -asenteisiin kategorisoitiin viiteen analyysiyksikköön: pedagogiset keinot, käyttäytyminen ja persoonallisuus, liikuntakokemusten luominen, fyysinen ulkonäkö ja tiedon välittäminen. Näillä keinoilla opettajan havaittiin pystyvän vaikuttamaan oppilaiden liikunta-arvojen ja -asenteiden muodostumiseen ja kehittymiseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajan toiminta voi joko edistää tai estää oppilaiden liikunnallisen elämäntavan kehittymistä. Lisäksi ne kokoavat yhteen aiempaa tietoa ja tarjoavat konkreettisia keinoja erityisesti opettajien hyödynnettäväksi. Tulosten avulla opettajat voivat tiedostaa paremmin oman merkityksensä liikunta-arvojen ja -asenteiden välittäjänä oppilaille sekä saada uusia keinoja niiden esille tuomiseen.
Tästä syystä pidettiin merkityksellisenä tutkia, mitä opettajan roolista liikunnan arvojen ja asenteiden välittäjänä oppilaille tiedetään aikaisempien tutkimusten perusteella. Lisäksi selvitettiin, millä eri tavoilla opettajat vaikuttavat oppilaiden liikunta-asenteisiin ja -arvoihin. Aiheesta ei ole aikaisemmin tehty systemaattista kirjallisuuskatsausta.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, ja siinä analysoitiin kymmentä aiempaa tutkimusta, jotka käsittelevät aihetta. Tutkimukseen valikoituivat aineistot, jotka vastasivat molempiin tutkimuskysymyksiin. Valituista aineistoista koottiin tulokset selkeiksi kokonaisuuksiksi.
Tulosten mukaan opettajalla on rooli liikunta-arvojen ja -asenteiden välittäjänä oppilaille. Rooli voi olla niin negatiivinen kuin positiivinenkin. Opettajien eri keinot vaikuttaa oppilaiden liikunta-arvoihin ja -asenteisiin kategorisoitiin viiteen analyysiyksikköön: pedagogiset keinot, käyttäytyminen ja persoonallisuus, liikuntakokemusten luominen, fyysinen ulkonäkö ja tiedon välittäminen. Näillä keinoilla opettajan havaittiin pystyvän vaikuttamaan oppilaiden liikunta-arvojen ja -asenteiden muodostumiseen ja kehittymiseen.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajan toiminta voi joko edistää tai estää oppilaiden liikunnallisen elämäntavan kehittymistä. Lisäksi ne kokoavat yhteen aiempaa tietoa ja tarjoavat konkreettisia keinoja erityisesti opettajien hyödynnettäväksi. Tulosten avulla opettajat voivat tiedostaa paremmin oman merkityksensä liikunta-arvojen ja -asenteiden välittäjänä oppilaille sekä saada uusia keinoja niiden esille tuomiseen.