Hoitotyön koulutukseen hakeutumista motivoivat tekijät : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Wessman, Veera (2025-04-11)
Hoitotyön koulutukseen hakeutumista motivoivat tekijät : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Wessman, Veera
(11.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628484
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628484
Tiivistelmä
Hoitotyö on merkityksellistä ja hoitajat ovat mukana potilaan elämän kaikissa vaiheissa. Hoitotyön koulutuksen laatu on hyvin tärkeää hyvien hoitotulosten ja ennaltaehkäisevän hoidon onnistumisen kannalta. Hoitotyöntekijöistä on pulaa ja työhön ei enää sitouduta kuten ennen. Tutkielman tarkoituksena oli kuvata hoitotyön koulutukseen hakeutumiseen vaikuttavia motivoivia tekijöitä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää hoitotyön koulutuksen kehittämisessä.
Tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Haut tehtiin sähköisistä tietokannoista helmikuussa 2024, joita olivat PubMed, CINAHL ja Eric. Tietokannoista. Hakutuloksia tuli yhteensä 357 ja näistä mukaanotto- ja poissulkukriteereiden avulla valittiin 12 tutkimusta. Tutkimuksille suoritettiin laadunarviointi Mixed Methods Appraisal Toolia käyttäen. Kaikki 12 tutkimusta saivat vähintään puolet maksimipisteistä. Valitut tutkimukset analysoitiin aineistolähtöisesti.
Hoitotyön koulutukseen hakeutumiseen motivoivia tekijöitä tunnistettiin, niin sisäisiä kuin ulkoisia tekijöitä. Halu auttaa muita ja olla hyödyksi tunnistettiin motivoivan hakeuduttaessa hoitotyön koulutukseen. Aiemmat omat positiiviset kokemukset sekä kohtaamiset terveydenhuollon kanssa saivat hakeutumaan hoitotyön koulutukseen. Sisäinen motivaatio todettiin vaikuttavan ensisijaisesti koulutukseen hakeutumiseen ja sitouttaa hoitotyöhön myös voimakkaammin. Ulkoisista tekijöistä tunnistettiin varma työllistyminen, hyvä palkka ja helppo koulutus.
Tämän katsauksen tulosten perusteella voidaan todeta, että hoitotyön koulutukseen hakeutumista voi motivoida useat tekijät. Jatkossa olisi hyvä tutkia sisäisten ja ulkoisten motivoivien tekijöiden yhteyttä ja miten nämä tunnistamalla voisimme lisätä hoitotyöntekijöitä ja sitouttaa heitä hoitotyöhön.
Tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Haut tehtiin sähköisistä tietokannoista helmikuussa 2024, joita olivat PubMed, CINAHL ja Eric. Tietokannoista. Hakutuloksia tuli yhteensä 357 ja näistä mukaanotto- ja poissulkukriteereiden avulla valittiin 12 tutkimusta. Tutkimuksille suoritettiin laadunarviointi Mixed Methods Appraisal Toolia käyttäen. Kaikki 12 tutkimusta saivat vähintään puolet maksimipisteistä. Valitut tutkimukset analysoitiin aineistolähtöisesti.
Hoitotyön koulutukseen hakeutumiseen motivoivia tekijöitä tunnistettiin, niin sisäisiä kuin ulkoisia tekijöitä. Halu auttaa muita ja olla hyödyksi tunnistettiin motivoivan hakeuduttaessa hoitotyön koulutukseen. Aiemmat omat positiiviset kokemukset sekä kohtaamiset terveydenhuollon kanssa saivat hakeutumaan hoitotyön koulutukseen. Sisäinen motivaatio todettiin vaikuttavan ensisijaisesti koulutukseen hakeutumiseen ja sitouttaa hoitotyöhön myös voimakkaammin. Ulkoisista tekijöistä tunnistettiin varma työllistyminen, hyvä palkka ja helppo koulutus.
Tämän katsauksen tulosten perusteella voidaan todeta, että hoitotyön koulutukseen hakeutumista voi motivoida useat tekijät. Jatkossa olisi hyvä tutkia sisäisten ja ulkoisten motivoivien tekijöiden yhteyttä ja miten nämä tunnistamalla voisimme lisätä hoitotyöntekijöitä ja sitouttaa heitä hoitotyöhön.