Alakouluikäisten oppilaiden tunnetaitojen kehittäminen Friends-ohjelman avulla : Ryhmänohjaajan oppaan tehtävien luokittelu ja analyysi
Mäkinen, Kiia; Voutilainen, Elsa (2025-04-11)
Alakouluikäisten oppilaiden tunnetaitojen kehittäminen Friends-ohjelman avulla : Ryhmänohjaajan oppaan tehtävien luokittelu ja analyysi
Mäkinen, Kiia
Voutilainen, Elsa
(11.04.2025)
Lataukset:
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628391
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628391
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat, väkivaltaisuus ja päihteiden käyttö ovat lisääntyneet merkittävästi viime vuosina. Tunnetaitojen vahvistaminen on tunnistettu tärkeäksi keinoksi mielenterveyden tukemisessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin 9–12- vuotiaille lapsille suunnattua Lasten Friends-ohjelmaa, joka on kehitetty harjoittamaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Tavoitteena oli analysoida ryhmänohjaajan oppaassa kuvattujen tehtävien monipuolisuutta sekä painotuksia tunnetaitojen kehityksen näkökulmasta. Laadullinen tutkimus toteutettiin teorialähtöisenä sisällönanalyysina, jonka teoreettisina pohjina käytettiin Mayerin (2004) tunteiden nelijaottelumallia sekä Decin & Ryanin (2000b) itsemääräämisteoriaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tunnetaitojen nelijaottelumallin sekä itsemääräämisteorian osa-alueet painottuvat tehtävissä määrällisesti eri tavoin. Vähiten painottuvat tunteiden hallitsemisen osa-alue tunnetaitojen nelijaottelun osalta, sekä pätevyyden osa-alue itsemääräämisteorian osalta. Tehtävissä käytetyt tehtävätyypit määräytyvät ennemmin tunnetaitojen osa-alueen kuin käytetyn motivaatiokeinon mukaan.
Tutkimuksen perusteella Lasten Friends-ohjelman materiaali näyttäytyy monipuolisena sekä sovellettavana työkaluna tunnetaitojen kehittämiseen alakouluikäisille lapsille. Tulokset viittaavat siihen, että eri tunnetaitojen osa-alueiden harjoittamiseen soveltuvat erilaiset harjoitteet ja motivaatiokeinot. Lisäksi tunnetaitojen opettamisen näkökulmasta on perusteltua kiinnittää huomiota siihen, että kaikkia tunnetaitojen osa-alueita kehitetään riittävästi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tunnetaitojen nelijaottelumallin sekä itsemääräämisteorian osa-alueet painottuvat tehtävissä määrällisesti eri tavoin. Vähiten painottuvat tunteiden hallitsemisen osa-alue tunnetaitojen nelijaottelun osalta, sekä pätevyyden osa-alue itsemääräämisteorian osalta. Tehtävissä käytetyt tehtävätyypit määräytyvät ennemmin tunnetaitojen osa-alueen kuin käytetyn motivaatiokeinon mukaan.
Tutkimuksen perusteella Lasten Friends-ohjelman materiaali näyttäytyy monipuolisena sekä sovellettavana työkaluna tunnetaitojen kehittämiseen alakouluikäisille lapsille. Tulokset viittaavat siihen, että eri tunnetaitojen osa-alueiden harjoittamiseen soveltuvat erilaiset harjoitteet ja motivaatiokeinot. Lisäksi tunnetaitojen opettamisen näkökulmasta on perusteltua kiinnittää huomiota siihen, että kaikkia tunnetaitojen osa-alueita kehitetään riittävästi.