Sateenkaarinuorten hyvinvoinnin tukeminen : Seksuaalikasvatusoppailla tukea koulun seksuaalikasvatustyöhön?
Kiiveri, Emmi (2025-03-20)
Sateenkaarinuorten hyvinvoinnin tukeminen : Seksuaalikasvatusoppailla tukea koulun seksuaalikasvatustyöhön?
Kiiveri, Emmi
(20.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041728882
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041728882
Tiivistelmä
Tässä pro gradu tutkielmassa tutkin sateenkaarinuorten hyvinvoinnin tukemista seksuaalikasvatuksen avulla. Tutkimustehtävä oli selvittää, miten ammattilaisille tarkoitettujen seksuaalikasvatusoppaiden sisältö voisi tukea sateenkaarinuorten seksuaalikasvatusta koulussa, kun kyseisiä oppaita tarkastellaan Suomessa Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen muokkaamien, alun perin WHO:n kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen standardien näkökulmasta. Oppaita arvioidaan myös koulun seksuaalikasvatuksen tukemisen näkökulmasta perusopetussuunnitelman koulun seksuaalikasvatukselle asettaman tavoitteen mukaisesti. Oppaita tutkimukseen valikoitui seitsemän ja ne ovat julkaistu aikavälillä 2012–2023. Oppaiden lisäksi aineistona tutkimuksessa hyödynnettiin Kouluterveyskyselyjen tulosten tiivistelmää, johon oli koottu vuosien 2019–2023 tuloksia 8.- ja 9.-luokkalaisten sateenkaarinuorten hyvinvoinnista ja sitä heikentävistä tekijöistä.
Sateenkaarinuoret voivat muita nuoria huonommin ja heidän kokema pahoinvointi on noussut esille Kouluterveyskyselyissä ja mediassa aiheesta toteutetun tutkimuksen pohjalta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä tutkimuksissa ja eri järjestöjen raporteissa on arvioitu, että sateenkaarinuorten oikeudet eivät tällä hetkellä puutteellisen seksuaalikasvatuksen vuoksi toteudu kouluissa. Tutkimukset osoittavat, että sateenkaarinuoret kokevat enemmän mielenterveysongelmia, stressiä ja syrjintää muihin nuoriin verrattuna. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan kouluissa tulee korostaa yhdenvertaisuuden toteutumista ja tarjota tasapuolisesti tietoa kaikille oppilaille. Näin myös sateenkaarinuorten oikeuksien toteutumiseen tulee kiinnittää huomiota kouluissa, sillä koulut ovat avainasemassa nuorten hyvinvoinnin tukemisessa. Sateenkaarinuorten seksuaalikasvatus ei voi jäädä marginaaliseksi, sillä he ovat oikeutettuja saamaan yhdenvertaista seksuaalikasvatusta ja tietoa kouluissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen seksuaalisuudesta. Seksuaali-ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten asioiden huomioiminen osana kouluissa toteutettavaa seksuaalikasvatusta on välttämätöntä heidän hyvinvointinsa kannalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena sisällönanalyysin menetelmillä. Tulosten mukaan seksuaalikasvatusoppaat olivat kokonaisvaltaisten seksuaalikasvatuksen standardien mukaan arvioituna laadukkaita ja sisälsivät monipuolisesti eri seksuaalikasvatuksen osa-alueita. Kouluterveyskyselyissä havaittuja sateenkaarinuorten seksuaalikasvatuksen puutteita ajatellen oli oppaissa paljon soveltuvaa sisältöä, jonka avulla voitaisiin vastata sateenkaarinuorten seksuaalikasvatuksen tarpeisiin, kohentaen heidän hyvinvointiaan ja edistäen heidän oikeuksiensa toteutumista koulussa. Keskeisenä nousee esiin opettajan rooli seksuaalikasvattajana ja sateenkaarinuorten tarpeet huomioivan koulun toimintakulttuurin kehittäjänä.
Sateenkaarinuoret voivat muita nuoria huonommin ja heidän kokema pahoinvointi on noussut esille Kouluterveyskyselyissä ja mediassa aiheesta toteutetun tutkimuksen pohjalta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä tutkimuksissa ja eri järjestöjen raporteissa on arvioitu, että sateenkaarinuorten oikeudet eivät tällä hetkellä puutteellisen seksuaalikasvatuksen vuoksi toteudu kouluissa. Tutkimukset osoittavat, että sateenkaarinuoret kokevat enemmän mielenterveysongelmia, stressiä ja syrjintää muihin nuoriin verrattuna. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan kouluissa tulee korostaa yhdenvertaisuuden toteutumista ja tarjota tasapuolisesti tietoa kaikille oppilaille. Näin myös sateenkaarinuorten oikeuksien toteutumiseen tulee kiinnittää huomiota kouluissa, sillä koulut ovat avainasemassa nuorten hyvinvoinnin tukemisessa. Sateenkaarinuorten seksuaalikasvatus ei voi jäädä marginaaliseksi, sillä he ovat oikeutettuja saamaan yhdenvertaista seksuaalikasvatusta ja tietoa kouluissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen seksuaalisuudesta. Seksuaali-ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten asioiden huomioiminen osana kouluissa toteutettavaa seksuaalikasvatusta on välttämätöntä heidän hyvinvointinsa kannalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena sisällönanalyysin menetelmillä. Tulosten mukaan seksuaalikasvatusoppaat olivat kokonaisvaltaisten seksuaalikasvatuksen standardien mukaan arvioituna laadukkaita ja sisälsivät monipuolisesti eri seksuaalikasvatuksen osa-alueita. Kouluterveyskyselyissä havaittuja sateenkaarinuorten seksuaalikasvatuksen puutteita ajatellen oli oppaissa paljon soveltuvaa sisältöä, jonka avulla voitaisiin vastata sateenkaarinuorten seksuaalikasvatuksen tarpeisiin, kohentaen heidän hyvinvointiaan ja edistäen heidän oikeuksiensa toteutumista koulussa. Keskeisenä nousee esiin opettajan rooli seksuaalikasvattajana ja sateenkaarinuorten tarpeet huomioivan koulun toimintakulttuurin kehittäjänä.