Tarvitseeko opettajan pystyä kaikkeen? : Luokanopettajien kokemuksia riittämättömyyden tunteesta sekä minäpystyvyydestä kouluarjessa
Katajisto, Viola; Myllyniemi, Roosa (2025-04-07)
Tarvitseeko opettajan pystyä kaikkeen? : Luokanopettajien kokemuksia riittämättömyyden tunteesta sekä minäpystyvyydestä kouluarjessa
Katajisto, Viola
Myllyniemi, Roosa
(07.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041729065
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041729065
Tiivistelmä
Tutkimme tutkimuksessamme, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on riittämättömyyden tunteesta sekä minäpystyvyydestä kouluarjessa. Pyrimme selvittämään, mitkä tekijät ovat yhteydessä riittämättömyyden tunteen ja minäpystyvyyden kokemuksiin. Samalla tutkimme, mitkä tekijät ovat yhteydessä luokanopettajien kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen.
Toteutimme tutkimuksen laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Haastattelimme kuutta luokanopettajaa erilaisilla taustoilla eri vaiheessa uriaan. Toteutimme aineistonkeruun keväällä 2024, osan haastatteluista etänä ja osan kasvotusten. Analysoimme saadun aineiston aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Haastattelutulosten mukaan riittämättömyyden tunteen taustalla vaikuttavat sekä itsestä riippuvat että itsestä riippumattomat tekijät. Minäpystyvyys pitää sisällään eri vahvistavia tekijöitä, jotka ryhmittelimme seuraavasti: sisäiset ja ulkoiset tekijät. Työhyvinvoinnin teemaan puolestaan liittyvät niin heikentävät kuin vahvistavat tekijät.
Tulokset osoittivat, että minäpystyvyys ja riittämättömyydentunne ovat työelämässä käytännössä vastakohtia, sillä minäpystyvyyttä vahvistavat tekijät heikentävät riittämättömyydentunnetta ja riittämättömyydentunnetta vahvistavat asiat heikentävät minäpystyvyyden kokemusta. Työhyvinvointi taas liittyy näihin molempiin. Minäpystyvyyden tunnetta kokeva opettaja jaksaa paremmin työssään ja riittämättömyydentunnetta kokeva jaksaa huonommin.
Toivomme, että tämä tutkimus antaa uusia näkökulmia opettajien jaksamiseen liittyviin kysymyksiin. Mediassa puhutaan usein opettajien uupumisesta ja alanvaihdosta, joten koimme tärkeäksi kysyä opettajilta itseltään tekijöistä näiden kokemusten taustalla. Tavoitteenamme oli tuoda uutta tietoa tiedeyhteisölle ja herättää ajatuksia.
Toteutimme tutkimuksen laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Haastattelimme kuutta luokanopettajaa erilaisilla taustoilla eri vaiheessa uriaan. Toteutimme aineistonkeruun keväällä 2024, osan haastatteluista etänä ja osan kasvotusten. Analysoimme saadun aineiston aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Haastattelutulosten mukaan riittämättömyyden tunteen taustalla vaikuttavat sekä itsestä riippuvat että itsestä riippumattomat tekijät. Minäpystyvyys pitää sisällään eri vahvistavia tekijöitä, jotka ryhmittelimme seuraavasti: sisäiset ja ulkoiset tekijät. Työhyvinvoinnin teemaan puolestaan liittyvät niin heikentävät kuin vahvistavat tekijät.
Tulokset osoittivat, että minäpystyvyys ja riittämättömyydentunne ovat työelämässä käytännössä vastakohtia, sillä minäpystyvyyttä vahvistavat tekijät heikentävät riittämättömyydentunnetta ja riittämättömyydentunnetta vahvistavat asiat heikentävät minäpystyvyyden kokemusta. Työhyvinvointi taas liittyy näihin molempiin. Minäpystyvyyden tunnetta kokeva opettaja jaksaa paremmin työssään ja riittämättömyydentunnetta kokeva jaksaa huonommin.
Toivomme, että tämä tutkimus antaa uusia näkökulmia opettajien jaksamiseen liittyviin kysymyksiin. Mediassa puhutaan usein opettajien uupumisesta ja alanvaihdosta, joten koimme tärkeäksi kysyä opettajilta itseltään tekijöistä näiden kokemusten taustalla. Tavoitteenamme oli tuoda uutta tietoa tiedeyhteisölle ja herättää ajatuksia.