Hoitoalan opiskelijoiden urasuunnittelun tukeminen koulutuksen aikana : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Joutsen, Annina (2025-04-04)
Hoitoalan opiskelijoiden urasuunnittelun tukeminen koulutuksen aikana : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Joutsen, Annina
(04.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041728996
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041728996
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysala kärsii jatkuvasti pahenevasta työvoimapulasta. Mahdollisuus urakehitykseen voi lisätä hoitoalan vetovoimaisuutta ja WHO onkin nimennyt henkilökunnan jatkuvan ammatillisen tukemisen yhdeksi keinoksi terveysalan työvoimapulan ratkaisussa. Hoitoalan opiskelijat pitävät urasuunnittelua erittäin tärkeänä, mutta kokevat, että heillä ei ole tietoa urasuunnittelusta. Oppilaitoksilla on merkittävä rooli opiskelijoiden urasuunnittelun tukemisessa. Hoitoalan opiskelijoiden urasuunnittelun tukeminen koulutuksen aikana voi olla yksi tapa vaikuttaa tulevien ammattilaisten urasuunnitteluosaamiseen.
Tämän integratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata, miten koulutuksen aikana voidaan tukea hoitoalan opiskelijoiden urasuunnittelua. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää tulevaisuudessa tutkimuksen tai koulutuksen suunnittelussa.
Tutkimusaineisto kerättiin PubMed, CINAHL, ERIC, PsycINFO ja Scopus -tietokannoista lokakuussa 2024. Kirjallisuushaulla tunnistettiin 3120 artikkelia, joista katsaukseen valittiin ennakkoon määriteltyjen mukaanotto- ja poissulkukriteerien avulla 16 artikkelia. Tulokset rajattiin vuoden 2000 jälkeen julkaistuihin suomen- ja englanninkielisiin vertaisarvioituihin alkuperäistutkimuksiin. Katsauksen alkuperäisartikkeleiden laadunarviointi toteutettiin kahden tutkijan toimesta tutkimusten arviointikriteeristöjen mukaan. Tulosten analyysi toteutettiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä. Katsauksessa muodostettiin neljä luokkaa tutkittujen koulutuksen keinojen mukaan (1) Kliiniset harjoittelut, (2) Urasuunnittelukoulutukset, (3) Mentoroinnit ja (4) Johtamisen kurssit.
Kaikkien tutkittujen koulutusinterventioiden todettiin vaikuttavan positiivisesti opiskelijoiden urasuunnitteluun. Kliiniset harjoittelut kohdistuivat monipuolisesti hoitotyön kentälle lisäten opiskelijoiden ymmärrystä hoitotyön ympäristöistä ja niistä vaadituista ominaisuuksista. Urasuunnittelukoulutukset sisälsivät itsensä tuntemiseen, uraosaamiseen ja hoitotyön ymmärtämiseen liittyviä teemoja. Mentoroinnissa opiskelijat saivat tietoa hoitotyön ammattilaisilta. Johtamisen kursseilla käytiin läpi työnhakutaitoihin, urasuunnitteluosaamiseen ja itsensä tuntemiseen liittyviä sisältöjä sekä johtamisen osaamista vahvistavia sisältöjä.
Hoitoalan opiskelijoiden urasuunnittelua voidaan tukea koulutuksen aikana. Valittu koulutuksen keino vaikuttaa siihen millaista urasuunnitteluosaamista opiskelijat saavat. Katsauksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää hoitotyön koulutuksen suunnittelussa ja sen avulla voidaan kehittää hoitotyön kentällä kliinisiä harjoitteluita niin, että opiskelijoiden ymmärrys omista ominaisuuksistaan, hoitoalasta sekä työnhakuun ja urasuunnitteluun liittyvistä tekijöistä kasvaa. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia tekijöitä, jotka vaikuttavat koulutuksen aikana hoitoalan opiskelijoiden urasuunnitteluun sekä selvittää, miten hoitoalan opiskelijoiden urasuunnittelua tuetaan oppilaitoksissa Suomessa. The social and health care sector suffers from a constantly worsening shortage of employees. The opportunity for career development can increase the attractiveness of the nursing sector. The WHO has named the continuous professional support of staff as one way to solve the labor shortage in the health sector. The most of nursing students consider career planning very important, but more than half feel that they have no knowledge about career planning. Educational institutions play a significant role in supporting students' career planning. Supporting the career planning of nursing students through educational methods can be one way to influence the career planning skills of future nursing professionals.
The purpose of this integrative literature review was to describe how educational methods can be used to support nursing students' career planning. The goal of the study was to produce information that can be used in future to plan research or education.
The articles for this study were collected from the PubMed, CINAHL, ERIC, PsycINFO and Scopus databases in October 2024. The literature search identified 3120 articles, of which 16 articles were selected for the review using predefined inclusion and exclusion criteria. The results were limited to original, peer-reviewed studies published in Finnish and English after year 2000. The quality assessment of the original articles was carried out by two researchers according to the critical appraisal tools. The analysis of the results was conducted using inductive content analysis. Four categories were formed according to the studied educational methods (1) Clinical placements, (2) Career planning education, (3) Mentoring and (4) Management and leadership courses.
All educational interventions studied were found to have a positive effect on students' career planning. Clinical placements took place in a variety of fields of nursing. The career planning education included themes related to self-knowledge, career skills and understanding nursing work. In mentoring, the students received information from nursing professionals. Management and leadership courses included contents related to job search skills, career planning skills, self-knowledge and management skills.
Educational methods can be used to support nursing students' career planning. The chosen method of education affects the kind of career planning skills students get. The information obtained from this review can be used in planning nursing education and it can be used to develop clinical placements in the nursing field so that students' understanding of their own characteristics, the nursing field, and factors related to job search and career planning increases. In the future, it would be important to study what are the factors in educational methods that influence the career planning of nursing students and to find out how nursing students career planning is supported in educational institutions in Finland.
Tämän integratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata, miten koulutuksen aikana voidaan tukea hoitoalan opiskelijoiden urasuunnittelua. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää tulevaisuudessa tutkimuksen tai koulutuksen suunnittelussa.
Tutkimusaineisto kerättiin PubMed, CINAHL, ERIC, PsycINFO ja Scopus -tietokannoista lokakuussa 2024. Kirjallisuushaulla tunnistettiin 3120 artikkelia, joista katsaukseen valittiin ennakkoon määriteltyjen mukaanotto- ja poissulkukriteerien avulla 16 artikkelia. Tulokset rajattiin vuoden 2000 jälkeen julkaistuihin suomen- ja englanninkielisiin vertaisarvioituihin alkuperäistutkimuksiin. Katsauksen alkuperäisartikkeleiden laadunarviointi toteutettiin kahden tutkijan toimesta tutkimusten arviointikriteeristöjen mukaan. Tulosten analyysi toteutettiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä. Katsauksessa muodostettiin neljä luokkaa tutkittujen koulutuksen keinojen mukaan (1) Kliiniset harjoittelut, (2) Urasuunnittelukoulutukset, (3) Mentoroinnit ja (4) Johtamisen kurssit.
Kaikkien tutkittujen koulutusinterventioiden todettiin vaikuttavan positiivisesti opiskelijoiden urasuunnitteluun. Kliiniset harjoittelut kohdistuivat monipuolisesti hoitotyön kentälle lisäten opiskelijoiden ymmärrystä hoitotyön ympäristöistä ja niistä vaadituista ominaisuuksista. Urasuunnittelukoulutukset sisälsivät itsensä tuntemiseen, uraosaamiseen ja hoitotyön ymmärtämiseen liittyviä teemoja. Mentoroinnissa opiskelijat saivat tietoa hoitotyön ammattilaisilta. Johtamisen kursseilla käytiin läpi työnhakutaitoihin, urasuunnitteluosaamiseen ja itsensä tuntemiseen liittyviä sisältöjä sekä johtamisen osaamista vahvistavia sisältöjä.
Hoitoalan opiskelijoiden urasuunnittelua voidaan tukea koulutuksen aikana. Valittu koulutuksen keino vaikuttaa siihen millaista urasuunnitteluosaamista opiskelijat saavat. Katsauksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää hoitotyön koulutuksen suunnittelussa ja sen avulla voidaan kehittää hoitotyön kentällä kliinisiä harjoitteluita niin, että opiskelijoiden ymmärrys omista ominaisuuksistaan, hoitoalasta sekä työnhakuun ja urasuunnitteluun liittyvistä tekijöistä kasvaa. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia tekijöitä, jotka vaikuttavat koulutuksen aikana hoitoalan opiskelijoiden urasuunnitteluun sekä selvittää, miten hoitoalan opiskelijoiden urasuunnittelua tuetaan oppilaitoksissa Suomessa.
The purpose of this integrative literature review was to describe how educational methods can be used to support nursing students' career planning. The goal of the study was to produce information that can be used in future to plan research or education.
The articles for this study were collected from the PubMed, CINAHL, ERIC, PsycINFO and Scopus databases in October 2024. The literature search identified 3120 articles, of which 16 articles were selected for the review using predefined inclusion and exclusion criteria. The results were limited to original, peer-reviewed studies published in Finnish and English after year 2000. The quality assessment of the original articles was carried out by two researchers according to the critical appraisal tools. The analysis of the results was conducted using inductive content analysis. Four categories were formed according to the studied educational methods (1) Clinical placements, (2) Career planning education, (3) Mentoring and (4) Management and leadership courses.
All educational interventions studied were found to have a positive effect on students' career planning. Clinical placements took place in a variety of fields of nursing. The career planning education included themes related to self-knowledge, career skills and understanding nursing work. In mentoring, the students received information from nursing professionals. Management and leadership courses included contents related to job search skills, career planning skills, self-knowledge and management skills.
Educational methods can be used to support nursing students' career planning. The chosen method of education affects the kind of career planning skills students get. The information obtained from this review can be used in planning nursing education and it can be used to develop clinical placements in the nursing field so that students' understanding of their own characteristics, the nursing field, and factors related to job search and career planning increases. In the future, it would be important to study what are the factors in educational methods that influence the career planning of nursing students and to find out how nursing students career planning is supported in educational institutions in Finland.