Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä opettajan työn pelkokohdista
Pellinen, Riia (2025-04-15)
Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä opettajan työn pelkokohdista
Pellinen, Riia
(15.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041728870
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041728870
Tiivistelmä
Opettajan työn pelkokohdat ovat aihe, josta ei puhuta paljon yliopisto-opintojen aikana eikä yhteiskunnallisissa keskusteluissa. Aiemmat tutkimukset osoittavat kuitenkin sen, että pelot opettajan työtä kohtaan ovat todellisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin siis selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä opettajan työn pelkokohdista ja tavoitteena tuoda kyseiset pelkokohdat paremmin esille.
Tämä laadullinen tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen ”Millaiset asiat opettajan työssä pelottavat luokanopettajaopiskelijoita?”. Aineistonkeruumenetelmänä on puolistrukturoidut yksilöhaastattelut. Aineistot kerättiin haastattelemalla kolmea eri luokanopettajaopiskelijaa, jotka opiskelevat vuosikursseilla 1, 2 ja 3 eli ovat kandidaatintutkinnon vaiheen opiskelijoita.
Opettajan työn pelkokohdiksi luokanopettajaopiskelijoiden keskuudessa nousi neljä kategoriaa, jotka ovat tämän tutkimuksen päätulokset. Nämä kategoriat ovat nimeltään: vastuu oppilaista, yhteistyö vanhempien kanssa, ammatillisen identiteetin rakentuminen ja psyykkinen jaksaminen. Tutkimuksen tulokset korostavat sitä, että opettajan työssä pelottaa erityisesti työhön kohdistuvat vaatimukset ja vastuut sekä se, kykeneekö toimimaan opettajana ja selviytymään erilaisista tilanteista.
Tämä laadullinen tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen ”Millaiset asiat opettajan työssä pelottavat luokanopettajaopiskelijoita?”. Aineistonkeruumenetelmänä on puolistrukturoidut yksilöhaastattelut. Aineistot kerättiin haastattelemalla kolmea eri luokanopettajaopiskelijaa, jotka opiskelevat vuosikursseilla 1, 2 ja 3 eli ovat kandidaatintutkinnon vaiheen opiskelijoita.
Opettajan työn pelkokohdiksi luokanopettajaopiskelijoiden keskuudessa nousi neljä kategoriaa, jotka ovat tämän tutkimuksen päätulokset. Nämä kategoriat ovat nimeltään: vastuu oppilaista, yhteistyö vanhempien kanssa, ammatillisen identiteetin rakentuminen ja psyykkinen jaksaminen. Tutkimuksen tulokset korostavat sitä, että opettajan työssä pelottaa erityisesti työhön kohdistuvat vaatimukset ja vastuut sekä se, kykeneekö toimimaan opettajana ja selviytymään erilaisista tilanteista.