Opettajan monikulttuurinen työ
Soilamo, Outi (2008-04-11)
Opettajan monikulttuurinen työ
Soilamo, Outi
(11.04.2008)
Turun yliopisto Annales Universitatis Turkuensis C 267
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-3520-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-3520-8
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien käsityksiä työstään monikulttuurisen oppilasryhmän opettajana. Opettajien monikulttuuriseen työhön liittyvien kokemusten ja niistä syntyneiden käsitysten perusteella tarkastellaan erityisesti opettajan monikulttuurista kompetenssia, joka tässä tutkimuksessa nähdään keskeisenä osana opettajan monikulttuurista opettajuutta. Opettajan monikulttuuriseen kompetenssiin sisältyvät opettajan kulttuuriset tiedot, pedagogiset taidot sekä monikulttuurisuuteen liittyvät kokemukset ja asenteet. Monikulttuurisen kompetenssinsa pohjalta opettaja toteuttaa monikulttuurisuuskasvatusta. Perustan opettajan toiminnalle antavat lait ja asetukset, opetussuunnitelmat, maahanmuuttajaoppilaiden opetuksesta päättävien tahojen antamat määräykset, käytettävissä olevat resurssit sekä ympäröivän yhteiskunnan muutoin asettamat vaatimukset ja odotukset.
Tutkimus toteutettiin Turussa. Tutkimusjoukko koostui niistä perusopetuksen luokanopettajista, joilla oli luokassaan maahanmuuttajataustaisia ja valtaväestöön kuuluvia oppilaita. Teoriaosuuden keskeisinä tarkastelun kohteina ovat monikulttuurinen ja moniarvoinen koulu sekä monikulttuurinen opettajuus. Perusajatuksena on, että monikulttuurinen ja moniarvoinen koulu muodostavat sen toimintakehyksen, jossa opettaja toteuttaa monikulttuurista opettajan työtään. Tutkimusstrategia perustuu menetelmätriangulaatioon. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus toteutettiin survey-tutkimukselle tyypillistä kyselylomaketta käyttäen. Kyselyyn vastasi 71 opettajaa. Kvalitatiivinen osuus toteutettiin fenomenologiseen filosofiaan liittyvään teemahaastattelun avulla. Kyselyyn osallistuneista opettajista haastatteluun valikoitui 12 opettajaa.
Tulosten perusteella tutkimukseen osallistuneet opettajat viihtyivät työssään varsin hyvin huolimatta siitä, että maahanmuuttajataustaiset oppilaat aiheuttivat opettajalle runsaasti lisätyötä. Opettajat kokivat työnsä monikulttuurisen oppilasryhmän opettajana rasittavaksi, mutta kuitenkin haastavaksi. Maahanmuuttajataustaiset oppilaat olivat tuoneet monia muutoksia opettajan työhön. Opettajat pitivät monikulttuurisuuteen liittyviä valmiuksiaan työn vaativuuteen nähden riittämättöminä. Opettajat eivät olleet saaneet maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamiseen liittyvää koulutusta. He olivat kuitenkin valmiita lisäkouluttautumaan. Opettajien maahanmuuttajaoppilaisiin liittyvät aiemmat asenteet olivat vahvistuneet. Opetuskokemukset vahvistivat aiempia joko positiivisia tai negatiivisia asenteita. Keskeisemmät monikulttuurisuuteen liittyvät ongelmat opettajan työssä aiheutuivat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden puutteellisesta suomen kielen taidosta. Tämä liittyi sekä opettamiseen että oppimiseen ja yhteydenpitoon oppilaiden vanhempien kanssa. Opettajat kertoivat huomioivansa erilaisia kulttuurisia näkökulmia opetuksessaan varsin vähän. He uskoivat kuitenkin voivansa edistää kulttuuriselta taustaltaan erilaisten oppilaiden integroitumisprosessia. Samalla he kokivat heikoiksi omat mahdollisuutensa oppilaiden kulttuurisen identiteetin vahvistamiseen. Opettajan monikulttuurisen kompetenssin tarkastelussa haastatellut opettajat jakautuivat antamiensa vastausten perusteella kolmeen ryhmään: assimiloivaan, epävarmaan ja integroivaan monikulttuuriseen opettajatyyppiin. Tämä tutkimus antoi vahvan viitteen siitä, että opettajat tulkitsivat monikulttuurisuuskasvatuksen varsin ahtaasti. Useimmiten he pitivät riittävänä monikulttuurisuuskasvatuksena niitä koulun toimia, jotka kohdistettiin vain maahanmuuttajaoppilaisiin. Tällaisia olivat esimerkiksi suomi toisena kielenä -opetus, oman kielen ja uskonnon opetus. Kokonaisvaltainen, kaikki oppiaineet läpäisevä ja kaikkia oppilaita koskeva, kaikessa koulun toiminnassa näkyvä monikulttuurisuuskasvatus jää suurelta osin toteutumatta.
Tutkimus toteutettiin Turussa. Tutkimusjoukko koostui niistä perusopetuksen luokanopettajista, joilla oli luokassaan maahanmuuttajataustaisia ja valtaväestöön kuuluvia oppilaita. Teoriaosuuden keskeisinä tarkastelun kohteina ovat monikulttuurinen ja moniarvoinen koulu sekä monikulttuurinen opettajuus. Perusajatuksena on, että monikulttuurinen ja moniarvoinen koulu muodostavat sen toimintakehyksen, jossa opettaja toteuttaa monikulttuurista opettajan työtään. Tutkimusstrategia perustuu menetelmätriangulaatioon. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus toteutettiin survey-tutkimukselle tyypillistä kyselylomaketta käyttäen. Kyselyyn vastasi 71 opettajaa. Kvalitatiivinen osuus toteutettiin fenomenologiseen filosofiaan liittyvään teemahaastattelun avulla. Kyselyyn osallistuneista opettajista haastatteluun valikoitui 12 opettajaa.
Tulosten perusteella tutkimukseen osallistuneet opettajat viihtyivät työssään varsin hyvin huolimatta siitä, että maahanmuuttajataustaiset oppilaat aiheuttivat opettajalle runsaasti lisätyötä. Opettajat kokivat työnsä monikulttuurisen oppilasryhmän opettajana rasittavaksi, mutta kuitenkin haastavaksi. Maahanmuuttajataustaiset oppilaat olivat tuoneet monia muutoksia opettajan työhön. Opettajat pitivät monikulttuurisuuteen liittyviä valmiuksiaan työn vaativuuteen nähden riittämättöminä. Opettajat eivät olleet saaneet maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamiseen liittyvää koulutusta. He olivat kuitenkin valmiita lisäkouluttautumaan. Opettajien maahanmuuttajaoppilaisiin liittyvät aiemmat asenteet olivat vahvistuneet. Opetuskokemukset vahvistivat aiempia joko positiivisia tai negatiivisia asenteita. Keskeisemmät monikulttuurisuuteen liittyvät ongelmat opettajan työssä aiheutuivat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden puutteellisesta suomen kielen taidosta. Tämä liittyi sekä opettamiseen että oppimiseen ja yhteydenpitoon oppilaiden vanhempien kanssa. Opettajat kertoivat huomioivansa erilaisia kulttuurisia näkökulmia opetuksessaan varsin vähän. He uskoivat kuitenkin voivansa edistää kulttuuriselta taustaltaan erilaisten oppilaiden integroitumisprosessia. Samalla he kokivat heikoiksi omat mahdollisuutensa oppilaiden kulttuurisen identiteetin vahvistamiseen. Opettajan monikulttuurisen kompetenssin tarkastelussa haastatellut opettajat jakautuivat antamiensa vastausten perusteella kolmeen ryhmään: assimiloivaan, epävarmaan ja integroivaan monikulttuuriseen opettajatyyppiin. Tämä tutkimus antoi vahvan viitteen siitä, että opettajat tulkitsivat monikulttuurisuuskasvatuksen varsin ahtaasti. Useimmiten he pitivät riittävänä monikulttuurisuuskasvatuksena niitä koulun toimia, jotka kohdistettiin vain maahanmuuttajaoppilaisiin. Tällaisia olivat esimerkiksi suomi toisena kielenä -opetus, oman kielen ja uskonnon opetus. Kokonaisvaltainen, kaikki oppiaineet läpäisevä ja kaikkia oppilaita koskeva, kaikessa koulun toiminnassa näkyvä monikulttuurisuuskasvatus jää suurelta osin toteutumatta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2822]