Saako historiasta selvää? Monikulttuuriset yläkoululaiset historian lähteillä historian taidot motiivien, seurauksien, historian tulkintojen ja lähteiden luotettavuuden arvioinneissa
Vänttinen, Juha (2009-12-11)
Saako historiasta selvää? Monikulttuuriset yläkoululaiset historian lähteillä historian taidot motiivien, seurauksien, historian tulkintojen ja lähteiden luotettavuuden arvioinneissa
Vänttinen, Juha
(11.12.2009)
Turun yliopisto Annales Universitatis Turkuensis C 289
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4134-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4134-6
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksessa analysoitiin kollegiaalisen metodin ja sisältöanalyysin avulla, miten yläkoulun oppilaat havaitsivat historian lähteistä motiiveja, selittivät muutosta, syy-seuraussuhteita ja lähteiden eroja. Lisäksi oppilaat esittivät arvioita historian lähteiden luotettavuuteen vaikuttavista seikoista. Kuvatehtävissä tutkittiin oppilaiden taitoa tulkita historian kuvallisten lähteiden sanomaa, kuvien ilmentämää muutosta sekä taitoa havaita lähettäjän intentioita. Lopuksi kysyttiin, kuinka historian lähteiden käyttäminen historian oppimisessa vaikutti oppilaiden historian kirjoitelmiin. Tutkimukseen osallistui kolme monikulttuurista koululuokkaa. Kaikkia vastaajia yhdistävä tekijä oli yhtä pitkä opiskelu suomalaisessa perusopetuksessa. Ryhmän rakenne antaa historian taitojen tutkimisen lisäksi mahdollisuuden tehdä päätelmiä kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksesta historian ymmärtämiseen.
Oppilaiden taitoa tehdä päätelmiä motiiveista ja muutoksesta tutkittiin suomalaisen siirtolaishistorian avulla. Henkilömotiivin havaitseminen oli vastaajille yksinkertainen tehtävä. Yleensä vastaajat havaitsivat runsaasti syitä yksittäisen siirtolaisen lähtemisen taustalla, mutta tekivät historiatietojensa ohjaamina arvovalintaa. Motiivien arvioinnissa vastaaminen perustui vain harvoin pelkkään tietojen poimintaan suoraan lähteistä. Suomalaisten siirtolaisten kokeman muutoksen selittäminen jakoi oppilaat kolmeen ryhmään. Tietoja yhdistävät vastaajat selittivät muutosta lähteen tietoja omalla historiatiedolla täydentäen; luoden vakuuttavan historian selityksen muutoksesta, jossa yksityinen ja yleinen täydentävät toisiaan. Selittävät vastaajat muuttivat lähteen tiedot yleistäviksi selvityksiksi siirtolaishistoriasta. Toteavat vastaajat tyytyivät usein kuvailemaan muutosta ainoastaan lähteen tiedoilla, jolloin muutos nähdään yksilöperspektiivistä. Ryhmäkohtaisia eroja oli havaittavissa erityisesti kulttuuritaustaltaan erilaisten poikien välillä. Tämä ilmeni joidenkin historian käsitteiden erilaisena tulkitsemisena.
Intiaanien historian lähdetehtävissä oppilailla ei yleensä ollut vaikeuksia tunnistaa lähteen kirjoittajan edustamaa etnistä ryhmää. Arvioidessaan lähteistä intiaanien ja valkoisten erimielisyyksien syitä ja seurauksia oppilaat jakautuivat eri ryhmiin. Syiden arvioinnissa osa vastaajista koki vaikeaksi erottaa laajempia historian selityksiä yksityiskohdista. Syy-seuraussuhteiden arvioinnissa oppilaiden välillä oli lisäksi havaittavissa sukupuoleen perustuvaa eroa päätelmien tekemisessä. Pojat tulkitsivat syitä ja seurauksia melko yhdenmukaisesti lyhyen aikavälin näkökulmasta, tytöt puolestaan pitkän aikavälin näkökulmasta. Lyhyen aikavälin painotus korosti intiaanisotia erimielisyyksien seurauksena, pitkän aikavälin vastauksissa nousi esille nykyaikaan saakka ulottuva muutos.
Kansallissosialismin vaikutuksista kertovien lähteiden erojen selittäminen osoittautui haastavaksi. Oppilaiden oli helpompaa selittää, miksi lähteet erosivat toisistaan kuin miten ne erosivat toisistaan. Vastatessaan kysymykseen, miksi lähteiden tarinat erosivat toisistaan, oppilaat arvioivat kirjoittajan kansallisuuden, etnisen ryhmäjäsenyyden tai ammatin vaikuttavan siihen, mitä kirjoitetaan. Lähteiden luotettavuutta arvioidessaan vastaajat suhtautuivat historiatietoon neutraalisti: oma etninen tausta ei vaikuttanut historian lähteiden luotettavuuden arviointiin tutkitun ryhmän kohdalla. Luotettavuuden arvioinnissa oli havaittavissa aikaisempien tutkimusten esille nostamia piirteitä: esimerkiksi uhrin asemaan samaistuminen ja kierrätettävien yleistysten käyttäminen. Tärkeämpi havainto on kuitenkin oppilaiden taito perustella omia mielipiteitään monivivahteisesti ja monesta näkökulmasta. Historiatiedon luonteen arvioinnissa päätelmät kohdistuivat yleensä lähteiden kirjoittajiin; lähteiden tietojen luotettavuutta ei yleensä kyseenalaistettu.
Kuvatulkintatehtävissä osa oppilaista piti siirtolaisvalokuvia viesteinä, jotka omassa ajassaan ovat viestittäneet menestymistä sukulaisille, jolloin kuvatulkinta täsmennettyä kohderyhmää koskevaksi. Osa vastaajista tulkitsi valokuvaa yleisen siirtolaishistorian viitekehyksessä, jolloin historian kuva sai kaikkiin suomalaisiin kohdistetun viestin merkityksen. Intiaanien historian kohdalla maalausta ja julistetta tulkittiin pääasiassa kuvien sisältämien viestien erilaisuus rekisteröiden. Historiatieto auttoi asettamaan kuvat ajalliseen ja tapahtumahistorialliseen jatkumoon, mutta harvinaisempaa oli viitata kuvien tekijöiden intentioihin. Kansallissosialismin rotuoppia pilkkaavan pilakuvan sanoman ymmärtäminen oli vastaajille helppoa, mutta eksplisiittinen kuvan sisällön analyysi oli vähäistä. Kuvanlukemisen keskeinen havainto oli yläkoululaisten melko vakuuttava taito selittää historian kuvallisesta lähdemateriaalista muutosta, tavoitteita ja havaita kriittinen asennoituminen kuvasta. Kuvatulkintaa voi kuitenkin luonnehtia luonteeltaan pelkistäväksi.
Historian kirjoitelmat osoittivat, että lähteiden tiedot antavat mahdollisuuden selittää historiaa aitoihin historian esimerkkeihin viitaten. Kirjoitelmissa oppilaat osoittivat selkeää narratiivin kirjoittamisen taitoa siirtolaisuuden historian kirjoitelmissa, mutta intiaanien historian ja Saksan historian kirjoitelmissa johdonmukaisuus laski. Sen ei voida arvioida johtuvan pelkästään lähteiden tutkimisen vaikutuksesta, sillä aiempien tutkimusten perusteella yläkouluiässä on tavanomaista kirjoittaa vain osittain johdonmukaista tekstiä. Tuloksen perusteella lähteiden tutkiminen ei muuta historian ymmärtämistä sirpaleiseksi saarekeosaamiseksi vaan pikemminkin vahvistaa oppilaan taitoa esittää historiasta itsenäistä tulkintaa. Lisäksi lähteiden tutkiminen vahvistaa historian ainespesifisten käsitteiden selittämisen taitoa.
Tutkimukseen osallistuneet oppilaat jaettiin heidän historian lähdetehtävissä osoittamiensa taitojen perusteella neljään ryhmään. Historiatietoja yhdistävät ja kriittiset lähteiden tulkitsijat olivat taidoiltaan kaikissa testeissä vakuuttavia, hieman alle puolet oppilaista sijoittui tähän ryhmään. Ajoittain kriittisiä lähteiden tulkitsijoita oli noin 1/4 oppilaista. Tässä ryhmässä oppilaiden taidot esimerkiksi historian tiedonluonteen arvioinnissa ylsivät kriittisyyden asteelle, mutta muissa tehtävissä heijastavat vielä kehittymässä olevia historian taitoja. Noin 1/5 vastaajista ilmensi toteavaa vastaamista, jolloin vastaaminen on usein lyhytsanaista, tietoja suoraan lähteistä poimivaa. Myös omien mielipiteiden esittäminen on typistettyä. Historiattomat vastaajat tuottivat vastauksia, joista voi vain ajoittain tehdä päätelmiä historian päättely- ja muista taidoista.
Kulttuurisidonnaisuuden vaikutus ilmeni selvimmin kirjoitelmissa esimerkiksi niin, että kirjoittajan omat tai lähipiirin kokemukset sijoitettiin koulussa opitun historiatiedon tilalle.
Lähdetehtävissä kulttuurissidonnaisuutta koskevat tutkimukselliset päätelmät jäivät vähäisiksi. Tutkimuksen perusteella lähteisiin perustuva oppiminen tarjoaa erilaisilla historian taidoilla ja kielitaidon osaamisella varustetuille oppilaille yhden mahdollisen historian oppimisen tavan, jonka etuja verrattaessa esimerkiksi perinteiseen perustuvaan historian oppimiseen on vaikea kiistää. Kulttuuritaustaltaan erilaisten oppilaiden yhtäläisyydet suhtautumisessa historiatietoon olivat eroja merkittävämpi havainto, samoin oppilaiden tasainen jakautuminen oppilasprofiilien kuvaamiin historian taitojen alueisiin.
Lähteisiin perustuvan historian oppimisen eräs tavoite on rohkaista oppilaita esittämään omia näkemyksiään historiasta. Oppimista voidaan perustella myös historian tiedonluonteen moniperspektiivisyyden tiedostamisella, mikä on laajemmin yhteydessä yksilön monikulttuurisen historiallisen identiteetin kehittymiseen. Historian tiedonluonteen erityispiirteiden tiedostaminen lähteiden avulla ei merkitse historiatiedon toisarvoista asemaa oppimisprosessissa. Tasapaino historian tietojen ja taitojen välillä on perusta oppilaan historian oppimiselle, kriittiselle historian tiedonluonteen ymmärtämiselle ja historian kohtaamiselle.
Oppilaiden taitoa tehdä päätelmiä motiiveista ja muutoksesta tutkittiin suomalaisen siirtolaishistorian avulla. Henkilömotiivin havaitseminen oli vastaajille yksinkertainen tehtävä. Yleensä vastaajat havaitsivat runsaasti syitä yksittäisen siirtolaisen lähtemisen taustalla, mutta tekivät historiatietojensa ohjaamina arvovalintaa. Motiivien arvioinnissa vastaaminen perustui vain harvoin pelkkään tietojen poimintaan suoraan lähteistä. Suomalaisten siirtolaisten kokeman muutoksen selittäminen jakoi oppilaat kolmeen ryhmään. Tietoja yhdistävät vastaajat selittivät muutosta lähteen tietoja omalla historiatiedolla täydentäen; luoden vakuuttavan historian selityksen muutoksesta, jossa yksityinen ja yleinen täydentävät toisiaan. Selittävät vastaajat muuttivat lähteen tiedot yleistäviksi selvityksiksi siirtolaishistoriasta. Toteavat vastaajat tyytyivät usein kuvailemaan muutosta ainoastaan lähteen tiedoilla, jolloin muutos nähdään yksilöperspektiivistä. Ryhmäkohtaisia eroja oli havaittavissa erityisesti kulttuuritaustaltaan erilaisten poikien välillä. Tämä ilmeni joidenkin historian käsitteiden erilaisena tulkitsemisena.
Intiaanien historian lähdetehtävissä oppilailla ei yleensä ollut vaikeuksia tunnistaa lähteen kirjoittajan edustamaa etnistä ryhmää. Arvioidessaan lähteistä intiaanien ja valkoisten erimielisyyksien syitä ja seurauksia oppilaat jakautuivat eri ryhmiin. Syiden arvioinnissa osa vastaajista koki vaikeaksi erottaa laajempia historian selityksiä yksityiskohdista. Syy-seuraussuhteiden arvioinnissa oppilaiden välillä oli lisäksi havaittavissa sukupuoleen perustuvaa eroa päätelmien tekemisessä. Pojat tulkitsivat syitä ja seurauksia melko yhdenmukaisesti lyhyen aikavälin näkökulmasta, tytöt puolestaan pitkän aikavälin näkökulmasta. Lyhyen aikavälin painotus korosti intiaanisotia erimielisyyksien seurauksena, pitkän aikavälin vastauksissa nousi esille nykyaikaan saakka ulottuva muutos.
Kansallissosialismin vaikutuksista kertovien lähteiden erojen selittäminen osoittautui haastavaksi. Oppilaiden oli helpompaa selittää, miksi lähteet erosivat toisistaan kuin miten ne erosivat toisistaan. Vastatessaan kysymykseen, miksi lähteiden tarinat erosivat toisistaan, oppilaat arvioivat kirjoittajan kansallisuuden, etnisen ryhmäjäsenyyden tai ammatin vaikuttavan siihen, mitä kirjoitetaan. Lähteiden luotettavuutta arvioidessaan vastaajat suhtautuivat historiatietoon neutraalisti: oma etninen tausta ei vaikuttanut historian lähteiden luotettavuuden arviointiin tutkitun ryhmän kohdalla. Luotettavuuden arvioinnissa oli havaittavissa aikaisempien tutkimusten esille nostamia piirteitä: esimerkiksi uhrin asemaan samaistuminen ja kierrätettävien yleistysten käyttäminen. Tärkeämpi havainto on kuitenkin oppilaiden taito perustella omia mielipiteitään monivivahteisesti ja monesta näkökulmasta. Historiatiedon luonteen arvioinnissa päätelmät kohdistuivat yleensä lähteiden kirjoittajiin; lähteiden tietojen luotettavuutta ei yleensä kyseenalaistettu.
Kuvatulkintatehtävissä osa oppilaista piti siirtolaisvalokuvia viesteinä, jotka omassa ajassaan ovat viestittäneet menestymistä sukulaisille, jolloin kuvatulkinta täsmennettyä kohderyhmää koskevaksi. Osa vastaajista tulkitsi valokuvaa yleisen siirtolaishistorian viitekehyksessä, jolloin historian kuva sai kaikkiin suomalaisiin kohdistetun viestin merkityksen. Intiaanien historian kohdalla maalausta ja julistetta tulkittiin pääasiassa kuvien sisältämien viestien erilaisuus rekisteröiden. Historiatieto auttoi asettamaan kuvat ajalliseen ja tapahtumahistorialliseen jatkumoon, mutta harvinaisempaa oli viitata kuvien tekijöiden intentioihin. Kansallissosialismin rotuoppia pilkkaavan pilakuvan sanoman ymmärtäminen oli vastaajille helppoa, mutta eksplisiittinen kuvan sisällön analyysi oli vähäistä. Kuvanlukemisen keskeinen havainto oli yläkoululaisten melko vakuuttava taito selittää historian kuvallisesta lähdemateriaalista muutosta, tavoitteita ja havaita kriittinen asennoituminen kuvasta. Kuvatulkintaa voi kuitenkin luonnehtia luonteeltaan pelkistäväksi.
Historian kirjoitelmat osoittivat, että lähteiden tiedot antavat mahdollisuuden selittää historiaa aitoihin historian esimerkkeihin viitaten. Kirjoitelmissa oppilaat osoittivat selkeää narratiivin kirjoittamisen taitoa siirtolaisuuden historian kirjoitelmissa, mutta intiaanien historian ja Saksan historian kirjoitelmissa johdonmukaisuus laski. Sen ei voida arvioida johtuvan pelkästään lähteiden tutkimisen vaikutuksesta, sillä aiempien tutkimusten perusteella yläkouluiässä on tavanomaista kirjoittaa vain osittain johdonmukaista tekstiä. Tuloksen perusteella lähteiden tutkiminen ei muuta historian ymmärtämistä sirpaleiseksi saarekeosaamiseksi vaan pikemminkin vahvistaa oppilaan taitoa esittää historiasta itsenäistä tulkintaa. Lisäksi lähteiden tutkiminen vahvistaa historian ainespesifisten käsitteiden selittämisen taitoa.
Tutkimukseen osallistuneet oppilaat jaettiin heidän historian lähdetehtävissä osoittamiensa taitojen perusteella neljään ryhmään. Historiatietoja yhdistävät ja kriittiset lähteiden tulkitsijat olivat taidoiltaan kaikissa testeissä vakuuttavia, hieman alle puolet oppilaista sijoittui tähän ryhmään. Ajoittain kriittisiä lähteiden tulkitsijoita oli noin 1/4 oppilaista. Tässä ryhmässä oppilaiden taidot esimerkiksi historian tiedonluonteen arvioinnissa ylsivät kriittisyyden asteelle, mutta muissa tehtävissä heijastavat vielä kehittymässä olevia historian taitoja. Noin 1/5 vastaajista ilmensi toteavaa vastaamista, jolloin vastaaminen on usein lyhytsanaista, tietoja suoraan lähteistä poimivaa. Myös omien mielipiteiden esittäminen on typistettyä. Historiattomat vastaajat tuottivat vastauksia, joista voi vain ajoittain tehdä päätelmiä historian päättely- ja muista taidoista.
Kulttuurisidonnaisuuden vaikutus ilmeni selvimmin kirjoitelmissa esimerkiksi niin, että kirjoittajan omat tai lähipiirin kokemukset sijoitettiin koulussa opitun historiatiedon tilalle.
Lähdetehtävissä kulttuurissidonnaisuutta koskevat tutkimukselliset päätelmät jäivät vähäisiksi. Tutkimuksen perusteella lähteisiin perustuva oppiminen tarjoaa erilaisilla historian taidoilla ja kielitaidon osaamisella varustetuille oppilaille yhden mahdollisen historian oppimisen tavan, jonka etuja verrattaessa esimerkiksi perinteiseen perustuvaan historian oppimiseen on vaikea kiistää. Kulttuuritaustaltaan erilaisten oppilaiden yhtäläisyydet suhtautumisessa historiatietoon olivat eroja merkittävämpi havainto, samoin oppilaiden tasainen jakautuminen oppilasprofiilien kuvaamiin historian taitojen alueisiin.
Lähteisiin perustuvan historian oppimisen eräs tavoite on rohkaista oppilaita esittämään omia näkemyksiään historiasta. Oppimista voidaan perustella myös historian tiedonluonteen moniperspektiivisyyden tiedostamisella, mikä on laajemmin yhteydessä yksilön monikulttuurisen historiallisen identiteetin kehittymiseen. Historian tiedonluonteen erityispiirteiden tiedostaminen lähteiden avulla ei merkitse historiatiedon toisarvoista asemaa oppimisprosessissa. Tasapaino historian tietojen ja taitojen välillä on perusta oppilaan historian oppimiselle, kriittiselle historian tiedonluonteen ymmärtämiselle ja historian kohtaamiselle.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2822]