Verenpaineen mittaamisen opettaminen sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille
Laine, Päivi (2010-03-05)
Verenpaineen mittaamisen opettaminen sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille
Laine, Päivi
(05.03.2010)
Turun yliopisto Annales Universitatis Turkuensis C 295
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4217-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4217-6
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän kaksivaiheisen tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää verenpaineen mittaamisen opettamista ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmassa. Ensin kartoitusvaiheessa kuvattiin, mitä ja miten verenpaineen mittaamista opetettiin ammattikorkeakouluissa hoitotyön koulutusohjelmissa nuorisoasteella (2003). Toiseksi interventiovaiheessa (2004-2009) arvioitiin ensimmäisen lukuvuoden nuorisoasteen sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden verenpaineen mittaamisen tietoja ja taitoja sekä tehtiin päätelmiä Taitoviikon vaikutuksesta koeryhmän verenpaineen mittaamiseen. Opiskelijoiden osaamisen arvioimiseksi kehitettiin verenpaineen mittaamisen arviointimittari, RRmittTest (2003-2009).
Tutkimusaineistot kerättiin tutkimukseen kehitetyillä kartoitusvaiheen RRmittopetus-kyselyllä opettajilta valtakunnallisena kokonaisotoksena (N=107, vastausprosentti 77%) ja interventiovaiheen verenpaineen mittaamisen arviointimittarilla (RRmittTest) opiskelijoilta harkinnanvaraisella otoksella (koer. n=29, vertailur. n=44). RRmittTest-mittari koostui tietoja kartoittavasta Tietotestistä sekä taitoja kartoittavista simulaatioperusteisista TaitoSimkäsi- ja Taitovideo-mittareista. Interventiovaiheen mittaukset tehtiin heti opetuksen jälkeen ja heti ammattitaitoa edistävän harjoittelun jälkeen. Tulosten analysoinnissa käytettiin tilastollisia menetelmiä ja avoimien kysymysten analyysissä sisällön järjestämistä ja luokittelua. Aineistojen pienuuden ja muuttujien jakaumatestien tulosten perusteella käytettiin pääasiassa epäparametrisiä analyysimenetelmiä.
Koe- ja vertailuryhmien samanlaisessa tieto- ja taito-opetuksessa hyödynnettiin valtakunnallisen kartoitusvaiheen (RRmittopetus-kyselyn, 2003) tuloksia. Koeryhmän opetukseen sisältyi myös Taitoviikko. Taitoviikolla opiskelijat opiskelivat verenpaineen mittaamista terveyskeskussairaalan vuodeosastolla todellisessa hoitoympäristössä opettajan ja hoitajan ohjauksessa. Oppimisen ja opetuksen arviointia varten määriteltiin verenpaineen mittaaminen, jonka osa-alueita ovat mittausvälineistön luotettavuus, verenpaineen mittaamista edeltävät toiminnot, mittaamisen tekninen toteuttaminen, kirjaaminen, elintapaohjaus sekä kotimittaus (omaseuranta).
Tutkimuksen kartoitusvaiheen mukaan verenpaineen mittaamista opetettiin ammattikorkeakouluissa useimmiten erikseen tieto-opetuksena (teoriaopetus, 2 tuntia) ja taito-opetuksena (luokkaharjoittelu, 4 tuntia). Opetus toteutettiin enimmäkseen lähiopetuksena ja se perustui pääasiassa oppikirjaan. Interventiovaiheessa opiskelijoiden tiedot verenpaineen mittaamisesta olivat hyvät. Verenpaineen mittaamisen taidot olivat puutteelliset, ja varsinkin vertailuryhmän taidot olivat erittäin puutteelliset. Ammattitaitoa edistävän harjoittelun jälkeen opiskelijoiden tiedot paranivat kirjaamisessa ja koeryhmän heikkenivät elintapaohjauksessa. Opiskelijoiden taidot eivät parantuneet millään mitatulla osa-alueella. Vertailuryhmän taidot heikkenivät kokonaisuudessaan tilastollisesti merkitsevästi, koeryhmällä vain yhdellä mitatulla osa-alueella. Tulokset kuvaavat ensimmäisen lukuvuoden opiskelijoiden oppimisen tuloksia, eikä niitä tule rinnastaa valmistuvien opiskelijoiden oppimistuloksiin. Taitoviikolla opiskelijat saavuttivat parempia oppimistuloksia useilla tiedollisilla ja taidollisilla alueilla. Tulokset tukevat Taitoviikon käyttöä ja jatkokehittämistä. Tutkimuksessa kehitettyä RRmittTest-mittaria tulee arvioida ja tuloksiin tulee suhtautua kriittisesti. Mittari vaatii kehittämistä.
Tutkimusaineistot kerättiin tutkimukseen kehitetyillä kartoitusvaiheen RRmittopetus-kyselyllä opettajilta valtakunnallisena kokonaisotoksena (N=107, vastausprosentti 77%) ja interventiovaiheen verenpaineen mittaamisen arviointimittarilla (RRmittTest) opiskelijoilta harkinnanvaraisella otoksella (koer. n=29, vertailur. n=44). RRmittTest-mittari koostui tietoja kartoittavasta Tietotestistä sekä taitoja kartoittavista simulaatioperusteisista TaitoSimkäsi- ja Taitovideo-mittareista. Interventiovaiheen mittaukset tehtiin heti opetuksen jälkeen ja heti ammattitaitoa edistävän harjoittelun jälkeen. Tulosten analysoinnissa käytettiin tilastollisia menetelmiä ja avoimien kysymysten analyysissä sisällön järjestämistä ja luokittelua. Aineistojen pienuuden ja muuttujien jakaumatestien tulosten perusteella käytettiin pääasiassa epäparametrisiä analyysimenetelmiä.
Koe- ja vertailuryhmien samanlaisessa tieto- ja taito-opetuksessa hyödynnettiin valtakunnallisen kartoitusvaiheen (RRmittopetus-kyselyn, 2003) tuloksia. Koeryhmän opetukseen sisältyi myös Taitoviikko. Taitoviikolla opiskelijat opiskelivat verenpaineen mittaamista terveyskeskussairaalan vuodeosastolla todellisessa hoitoympäristössä opettajan ja hoitajan ohjauksessa. Oppimisen ja opetuksen arviointia varten määriteltiin verenpaineen mittaaminen, jonka osa-alueita ovat mittausvälineistön luotettavuus, verenpaineen mittaamista edeltävät toiminnot, mittaamisen tekninen toteuttaminen, kirjaaminen, elintapaohjaus sekä kotimittaus (omaseuranta).
Tutkimuksen kartoitusvaiheen mukaan verenpaineen mittaamista opetettiin ammattikorkeakouluissa useimmiten erikseen tieto-opetuksena (teoriaopetus, 2 tuntia) ja taito-opetuksena (luokkaharjoittelu, 4 tuntia). Opetus toteutettiin enimmäkseen lähiopetuksena ja se perustui pääasiassa oppikirjaan. Interventiovaiheessa opiskelijoiden tiedot verenpaineen mittaamisesta olivat hyvät. Verenpaineen mittaamisen taidot olivat puutteelliset, ja varsinkin vertailuryhmän taidot olivat erittäin puutteelliset. Ammattitaitoa edistävän harjoittelun jälkeen opiskelijoiden tiedot paranivat kirjaamisessa ja koeryhmän heikkenivät elintapaohjauksessa. Opiskelijoiden taidot eivät parantuneet millään mitatulla osa-alueella. Vertailuryhmän taidot heikkenivät kokonaisuudessaan tilastollisesti merkitsevästi, koeryhmällä vain yhdellä mitatulla osa-alueella. Tulokset kuvaavat ensimmäisen lukuvuoden opiskelijoiden oppimisen tuloksia, eikä niitä tule rinnastaa valmistuvien opiskelijoiden oppimistuloksiin. Taitoviikolla opiskelijat saavuttivat parempia oppimistuloksia useilla tiedollisilla ja taidollisilla alueilla. Tulokset tukevat Taitoviikon käyttöä ja jatkokehittämistä. Tutkimuksessa kehitettyä RRmittTest-mittaria tulee arvioida ja tuloksiin tulee suhtautua kriittisesti. Mittari vaatii kehittämistä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2812]