Innovatiivisuus ja yhteistoiminnallinen oppiminen liike-elämässä ja opetuksessa
Siltala, Reijo (2010-09-03)
Innovatiivisuus ja yhteistoiminnallinen oppiminen liike-elämässä ja opetuksessa
Siltala, Reijo
(03.09.2010)
Turun yliopisto Annales Universitatis Turkuensis C 304
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4333-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4333-3
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimus koostuu yhteenvedosta ja neljästä artikkelista, joissa analysoidaan innovaation ja innovatiivisuuden käsitteitä ja yrityksen innovaatioprosessiin liittyvää yhteistoiminnallista oppimista. Tutkimuksessa otetaan kantaa siihen, mitä on innovatiivisuus. Sen lisäksi tarkastellaan sitä, millä tavoin kasvatustieteellisistä lähtökohdista rakentuva yhteistoiminnallisen oppimisen teoria soveltuu liiketalousinnovaatioiden tarkasteluun. Lopuksi pohditaan, millä tavoin innovatiivisuuden käsitteistön avulla voidaan tarkastella opettajan toimintaa.
Tutkitut liiketalousinnovaatiot on valittu harkinnanvaraisesti asiantuntijalausuntojen pohjalta. Innovaatioprosessin avainhenkilöitä on tutkittu teemahaastattelun avulla. Innovaatio-käsitettä tarkastellaan erityisesti käsiteanalyysin keinoin. Opetusalan asiantuntijoiden näkemyksiin perustuva pedagogisen innovatiivisuuden tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivista ja sen aineisto kerättiin aiempien tutkimuksien ja kirjallisuuden avulla luodun kyselylomakkeen avulla. Väitöstutkimuksen osatutkimuksissa on käytetty eri tutkimusmetodeja, tutkimuskokonaisuus edustaa mixed methodsia. Tutkimuskokonaisuudessa lähtökohtana ollut grounded theory on tässä ymmärrettävä paitsi tutkimusstrategiana myös tutkimusmenetelmänä ja aineiston analysointimenetelmänä.
Väitöstutkimuksen tulosten perusteella innovatiivisuus on monipuolista oppimista edellyttävää luovuutta, jolla on prosessiin tai tapahtumaan liittyviä positiivisia vaikutuksia käytännössä. Tulosten perusteella menestyksekkäissä innovaatioyrityksissä yhteistoiminnalliseen oppimiseen on pikemminkin ajauduttu kuin suoranaisesti pyritty. Yhteistoiminnallisen oppimisen voi katsoa olevan innovaatioyritykselle luonteenomaista. Yhteistoiminnallisen oppimisen viisiportainen jaottelu luo käyttökelpoisen tavan analysoida innovaatioyrityksen oppimista. Innovatiivisuus yhdistettynä yhteistoiminnalliseen oppimiseen näyttäisi mahdollistavan innovaatioiden syntyä. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajan innovatiivisuus on yhteydessä erityisesti uudistushenkisyyteen ja uudistuksiin. Innovatiivisuus edellyttää monipuolista oppimista yksilöiltä ja yhteisöiltä. Tärkeää on opettajan jatkuva pyrkimys opetusmenetelmien uudistamiseen ja työ- ja opetustapojen yhdistelemiseen. Perusedellytyksenä on pedagoginen ammattitaito ja kekseliäisyys jokapäiväisessä työssä.
Tutkitut liiketalousinnovaatiot on valittu harkinnanvaraisesti asiantuntijalausuntojen pohjalta. Innovaatioprosessin avainhenkilöitä on tutkittu teemahaastattelun avulla. Innovaatio-käsitettä tarkastellaan erityisesti käsiteanalyysin keinoin. Opetusalan asiantuntijoiden näkemyksiin perustuva pedagogisen innovatiivisuuden tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivista ja sen aineisto kerättiin aiempien tutkimuksien ja kirjallisuuden avulla luodun kyselylomakkeen avulla. Väitöstutkimuksen osatutkimuksissa on käytetty eri tutkimusmetodeja, tutkimuskokonaisuus edustaa mixed methodsia. Tutkimuskokonaisuudessa lähtökohtana ollut grounded theory on tässä ymmärrettävä paitsi tutkimusstrategiana myös tutkimusmenetelmänä ja aineiston analysointimenetelmänä.
Väitöstutkimuksen tulosten perusteella innovatiivisuus on monipuolista oppimista edellyttävää luovuutta, jolla on prosessiin tai tapahtumaan liittyviä positiivisia vaikutuksia käytännössä. Tulosten perusteella menestyksekkäissä innovaatioyrityksissä yhteistoiminnalliseen oppimiseen on pikemminkin ajauduttu kuin suoranaisesti pyritty. Yhteistoiminnallisen oppimisen voi katsoa olevan innovaatioyritykselle luonteenomaista. Yhteistoiminnallisen oppimisen viisiportainen jaottelu luo käyttökelpoisen tavan analysoida innovaatioyrityksen oppimista. Innovatiivisuus yhdistettynä yhteistoiminnalliseen oppimiseen näyttäisi mahdollistavan innovaatioiden syntyä. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajan innovatiivisuus on yhteydessä erityisesti uudistushenkisyyteen ja uudistuksiin. Innovatiivisuus edellyttää monipuolista oppimista yksilöiltä ja yhteisöiltä. Tärkeää on opettajan jatkuva pyrkimys opetusmenetelmien uudistamiseen ja työ- ja opetustapojen yhdistelemiseen. Perusedellytyksenä on pedagoginen ammattitaito ja kekseliäisyys jokapäiväisessä työssä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2894]