Tulevaisuuden fyysinen oppimisympäristö. Käyttäjälähtöinen muunneltava ja joustava opetustila
Kuuskorpi, Marko (2012-05-18)
Tulevaisuuden fyysinen oppimisympäristö. Käyttäjälähtöinen muunneltava ja joustava opetustila
Kuuskorpi, Marko
(18.05.2012)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4956-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4956-4
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Kuluneen sadan vuoden aikana koulun fyysisen oppimisympäristön opetustilan
koko, muoto ja peruskalustus eivät ole uudistuneet käytännössä lainkaan.
Oppimisympäristöjen laajentumisen ja perusopetuksen liittyvien uudistusten
keskellä suomalainen koululaitos ja sen toimintakulttuurin elävät jatkuvien kehityshaasteiden
keskellä. On havaittu, että yksipuoliset tila-, kaluste- ja laiteratkaisut
eivät tarjoa opettajille ja oppilaille mahdollisuuksia hyödyntää uusia
opetus- ja oppimisprosessin moninaistuvia mahdollisuuksia. Tällöin koulun
opetustilojen muuttumattomuudesta on muodostunut toimintakulttuurin uudistumista
hidastava tekijä. Koulun toimintakulttuurin uudistamisen tueksi on
laadittu perusopetuksen laatutavoitteita ja -kriteerejä (esim. Opetus ministeriö
2009b). Laatuperusteinen kehittäminen edellyttää muun muassa moderneja
muunneltavuutta ja joustavuutta korostavia opetustilaratkaisuja. Ristiriita opetustilojen
muuttumattomuuden ja laadullisten uudistustavoitteiden välillä loivat
tämän tutkimuksen peruslähtökohdan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia tekijöitä ja merkityksiä
oppilaat, opettajat, rehtorit sekä opetushallinnon asiantuntijat korostavat
laadukkaassa, muunneltavassa ja joustavassa fyysisessä oppimisympäristössä
ja opetustilassa. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia tulevaisuuden fyysisen
oppimisympäristön muunneltavuutta ja joustavuutta tukevia tila-, laite- ja
välineratkaisuja voidaan käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin kautta määrittää.
Tutkimuksen teoreettiset perusteet tukeutuvat Wilsonin (1996) kokonaisvaltaiseen
oppimisympäristönäkemykseen, jota rikastetaan Saussoisin (2006)
oppimisympäristöelementtien suhteita tarkastelevalla dimensionäkökulmalla.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa fyysistä oppimisympäristöä lähestyttiin
fenomenologisen lähestymistavan avulla ilmiönä. Tutkimusaineisto
muodostui laajasta kansainvälisestä aineistosta, joka koostui 35 haastattelukoonnista,
63 kyselyvastauksesta sekä 294 oppilaiden tekemästä opetustilasuunnitelmasta.
Lisäksi aineistoa kerättiin osallistuvan havainnoinnin avulla
sekä monitieteisen ja -ammatillisen oppimisympäristösimulaation yhteydessä.
Simulaation pohjalta luotiin konkreettinen opetustila. Simulaatioprosessissa
huomioitavia elementtejä olivat muuttuvan yhteiskunnan vaatimukset ja yksilöityvät
oppimistarpeet sekä formaalin koulutuksen ja informaalin oppimisen uudistuvat mahdollisuudet. Fenomenologisen analyysin lisäksi moninaiset sanalliset
ja kuvalliset vastaukset edellyttivät hermeneuttista lähestymis tapaa käsitysten
tulkitsemiseksi ja merkitysten löytämiseksi.
Fyysistä oppimisympäristöä analysoitiin yleisellä tasolla, opetustila- ja klusteritasolla
sekä laite- ja kalustetasolla. Fyysistä oppimisympäristöä yleisellä tasolla
kuvaavassa merkitysverkostotyypissä korostuivat yhteisöllisyyteen ja avoimuuteen
liittyvät merkitysverkostot. Keskeisenä sivistyspalveluiden tuottajana
koulun katsottiin muodostavan luontevan institutionaalisen palvelutuotantoalustan,
johon integroituvat myös hyvinvointi-, terveys- ja ympäristöpalvelut
eri asiantuntijoineen. Oppimisympäristön yleisen tason muunneltavuutta
ja joustavuutta kuvaavissa merkityksissä korostuivat uudet vuorovaikutusta ja
sosiaalisia opetus- ja oppimisprosesseja ilmentävät merkitykset. Koulun fyysisenä
oppimisympäristönä odotettiin tarjoavan monimuotoisia tilaratkaisuja,
jotka antavat mahdollisuuksia eri opetusmenetelmien ja oppimisprosessien
hyödyntämiseen. Nykymuotoisen koulun fyysisen oppimisympäristön mahdollisuudet
toteuttaa formaalisia sekä informaaleja opetus- ja oppimistarpeita
koet tiin kuitenkin rajallisiksi.
Sekä opetustila- ja klusteritason että laite- ja kalustetason muunneltavuutta ja
joustavuutta kuvaavissa merkitysverkostotyypeissä korostuivat toiminnallisuuteen,
sosiaalisuuteen ja monimuotoisuuteen liittyvät merkitysverkostot, vaikka
niissä korostuivat eri tekijät tasosta riippuen. Vaikka opetustilan merkitys
koettiin ilmeisenä, painottui tutkimustuloksissa yksittäisen tilan pedagoginen
yhteys olemassa olevaan tilakokonaisuuteen, jossa erikokoiset yhdisteltävät tilat
ja niiden väliset toiminnalliset alueet muodostavat yhtenäisemmän monitoimialueen.
Fyysinen opetustilaympäristö haluttiin hyödyntää monimuotoisemmin,
jolloin myös samanaikaisopetuksen ja eheyttävän aihepiiriopetuksen
menetelmät mahdollistuvat luontevammin. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena
hahmottui opetustila, joka tarjoaa mahdollisuuden muodollisten ja epämuodollisten
yksilö- ja ryhmätyömuotojen sekä eri opetusmenetelmien ja oppimistapojen
joustavaan käyttöön. Opetustilan sisällä ilmeni kolmen erilaisen kaluste-
elementin tarve: henkilökohtainen yksilö- tai parityöpiste, ryhmätyöpiste
ja vapaamuotoinen työpiste, joista erityisesti oppilaat selvästi suosivat työpisteiden
sijoittamista ryhmiin. Kaiken kaikkiaan oppilaiden ratkaisuissa painottuivat
toiminnallisuutta ja sosiaalisuutta korostavat opetus- ja oppimisprosessin
muodot.
Laite- ja kalustetasolla korostuivat tilamitoituksen tarkoituksenmukaisuus, erilaisten
työpisteiden variaatiot, opettajan työpisteen luonne ja sijoittelu sekä opetustilan laiteratkaisut.
Esiin tuodut moninaiset tilannesidonnaisuutta korostavat
kalusteratkaisut edellyttävät muunneltavuuden ja joustavuuden huomioimista,
jolloin yksittäistä pysyvää opetustilan kalusteratkaisua ei voida antaa. Opettajan
työpisteen sijoittaminen tilan keskiosaan ilmentää opettaja-oppilas-suhteen uudistuvaa
luonnetta, jossa toiminnalliset ja sosiaaliset työskentely muodot lisäävät
opetuksen ohjauksellisuutta. Laitteista tieto koneen merkitys nousi keskeiselle
sijalle. Opettajan ja oppilaiden henkilö kohtaisten pääte laitteiden lisääntyvä
käyttö digitalisoituvan opetusmateriaalin työstämisessä katsottiin merkittäväksi
edellytykseksi laadukkaalle ja ajanmukaiselle opiskelulle. Myös päätelaitetyöskentelyssä
suosittiin ryhmätyöpisteitä. Verkkosisältöjen ja sosiaa lisen median
lisääntyvän hyödyntämisen seurauksena informaatio teknologia osin syrjäyttää
perinteiseen luokkahuoneeseen mielletyt kalusteet ja laitteet huomion
kiinnittyessä nykyaikaisiin aktiivitaulu- ja mobiililaitejärjestelmiin.
Tulevaisuuden oppimisympäristöjen avautumisen ja laajentumisen seurauksena
formaalin koulutuksen ja informaalin oppimisen elementit pyrkivät sulautumaan
yhteen. Samalla tämä mahdollistaa niin yksilökeskeisempien oppimispolkujen
kuin toisaalta yhteiskunnallisten kasvatus- ja koulutustavoitteiden toteutumisen
ja lähentymisen. Yksittäisen hybridiopetustilan muunneltavuuteen
ja joustavuuteen liittyvissä ominaisuuksissa korostuivat aihepiirimäisen samanaikaisopetuksen
piirteet, joiden seurauksena tulevaisuuden opetustilassa opiskelee
useampia opetusryhmiä ja opetuksen ohjaajia. Opetus- ja oppimisprosessin
haasteisiin vastaaminen edellyttää näin monitoimisia opetustiloja, joissa
kalusteet ja nykyaikaiset av- ja informaatioteknologiset laitteet tukevat erilaisia
opetus- ja oppimisprosesseja vaivattomasti ja tilannekohtaisesti muuntuen
ja joustaen. Tulosten perusteella perusopetuksen opetustila ja sen kaluste-
ja väline ratkaisut eivät käyttäjien näkökulmasta tällä hetkellä tue moder nien
opetus- ja oppimisprosessien mahdollisuuksia, vaan estävät merkittävällä tavalla
koulun toimintakulttuurin uudistamista. Tulevaisuuden koulun fyysisen
oppimis ympäristön määrittelyn tuleekin olla käyttäjälähtöinen innovatiivinen
prosessi, joka huomioi koko alueen ja sen ympäröivän yhteisön tarpeet.
Tulokset ovat hyödynnettävissä, kun suunnitellaan tai uudistetaan koulun tila-,
kaluste- ja laiteratkaisuja. Tulokset tarjovat tukea kaikille koulurakentemisen
asiantuntijaryhmille käyttäjistä suunnittelijoihin, rakentajiin ja päättäviin viranomaisiin.
Saatu tieto prosessisimulaatiomenetelmän toimivuudesta on hyödynnettävissä
koulurakentamisessa monialaisesti ja -tasoisesti.
koko, muoto ja peruskalustus eivät ole uudistuneet käytännössä lainkaan.
Oppimisympäristöjen laajentumisen ja perusopetuksen liittyvien uudistusten
keskellä suomalainen koululaitos ja sen toimintakulttuurin elävät jatkuvien kehityshaasteiden
keskellä. On havaittu, että yksipuoliset tila-, kaluste- ja laiteratkaisut
eivät tarjoa opettajille ja oppilaille mahdollisuuksia hyödyntää uusia
opetus- ja oppimisprosessin moninaistuvia mahdollisuuksia. Tällöin koulun
opetustilojen muuttumattomuudesta on muodostunut toimintakulttuurin uudistumista
hidastava tekijä. Koulun toimintakulttuurin uudistamisen tueksi on
laadittu perusopetuksen laatutavoitteita ja -kriteerejä (esim. Opetus ministeriö
2009b). Laatuperusteinen kehittäminen edellyttää muun muassa moderneja
muunneltavuutta ja joustavuutta korostavia opetustilaratkaisuja. Ristiriita opetustilojen
muuttumattomuuden ja laadullisten uudistustavoitteiden välillä loivat
tämän tutkimuksen peruslähtökohdan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia tekijöitä ja merkityksiä
oppilaat, opettajat, rehtorit sekä opetushallinnon asiantuntijat korostavat
laadukkaassa, muunneltavassa ja joustavassa fyysisessä oppimisympäristössä
ja opetustilassa. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia tulevaisuuden fyysisen
oppimisympäristön muunneltavuutta ja joustavuutta tukevia tila-, laite- ja
välineratkaisuja voidaan käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin kautta määrittää.
Tutkimuksen teoreettiset perusteet tukeutuvat Wilsonin (1996) kokonaisvaltaiseen
oppimisympäristönäkemykseen, jota rikastetaan Saussoisin (2006)
oppimisympäristöelementtien suhteita tarkastelevalla dimensionäkökulmalla.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa fyysistä oppimisympäristöä lähestyttiin
fenomenologisen lähestymistavan avulla ilmiönä. Tutkimusaineisto
muodostui laajasta kansainvälisestä aineistosta, joka koostui 35 haastattelukoonnista,
63 kyselyvastauksesta sekä 294 oppilaiden tekemästä opetustilasuunnitelmasta.
Lisäksi aineistoa kerättiin osallistuvan havainnoinnin avulla
sekä monitieteisen ja -ammatillisen oppimisympäristösimulaation yhteydessä.
Simulaation pohjalta luotiin konkreettinen opetustila. Simulaatioprosessissa
huomioitavia elementtejä olivat muuttuvan yhteiskunnan vaatimukset ja yksilöityvät
oppimistarpeet sekä formaalin koulutuksen ja informaalin oppimisen uudistuvat mahdollisuudet. Fenomenologisen analyysin lisäksi moninaiset sanalliset
ja kuvalliset vastaukset edellyttivät hermeneuttista lähestymis tapaa käsitysten
tulkitsemiseksi ja merkitysten löytämiseksi.
Fyysistä oppimisympäristöä analysoitiin yleisellä tasolla, opetustila- ja klusteritasolla
sekä laite- ja kalustetasolla. Fyysistä oppimisympäristöä yleisellä tasolla
kuvaavassa merkitysverkostotyypissä korostuivat yhteisöllisyyteen ja avoimuuteen
liittyvät merkitysverkostot. Keskeisenä sivistyspalveluiden tuottajana
koulun katsottiin muodostavan luontevan institutionaalisen palvelutuotantoalustan,
johon integroituvat myös hyvinvointi-, terveys- ja ympäristöpalvelut
eri asiantuntijoineen. Oppimisympäristön yleisen tason muunneltavuutta
ja joustavuutta kuvaavissa merkityksissä korostuivat uudet vuorovaikutusta ja
sosiaalisia opetus- ja oppimisprosesseja ilmentävät merkitykset. Koulun fyysisenä
oppimisympäristönä odotettiin tarjoavan monimuotoisia tilaratkaisuja,
jotka antavat mahdollisuuksia eri opetusmenetelmien ja oppimisprosessien
hyödyntämiseen. Nykymuotoisen koulun fyysisen oppimisympäristön mahdollisuudet
toteuttaa formaalisia sekä informaaleja opetus- ja oppimistarpeita
koet tiin kuitenkin rajallisiksi.
Sekä opetustila- ja klusteritason että laite- ja kalustetason muunneltavuutta ja
joustavuutta kuvaavissa merkitysverkostotyypeissä korostuivat toiminnallisuuteen,
sosiaalisuuteen ja monimuotoisuuteen liittyvät merkitysverkostot, vaikka
niissä korostuivat eri tekijät tasosta riippuen. Vaikka opetustilan merkitys
koettiin ilmeisenä, painottui tutkimustuloksissa yksittäisen tilan pedagoginen
yhteys olemassa olevaan tilakokonaisuuteen, jossa erikokoiset yhdisteltävät tilat
ja niiden väliset toiminnalliset alueet muodostavat yhtenäisemmän monitoimialueen.
Fyysinen opetustilaympäristö haluttiin hyödyntää monimuotoisemmin,
jolloin myös samanaikaisopetuksen ja eheyttävän aihepiiriopetuksen
menetelmät mahdollistuvat luontevammin. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena
hahmottui opetustila, joka tarjoaa mahdollisuuden muodollisten ja epämuodollisten
yksilö- ja ryhmätyömuotojen sekä eri opetusmenetelmien ja oppimistapojen
joustavaan käyttöön. Opetustilan sisällä ilmeni kolmen erilaisen kaluste-
elementin tarve: henkilökohtainen yksilö- tai parityöpiste, ryhmätyöpiste
ja vapaamuotoinen työpiste, joista erityisesti oppilaat selvästi suosivat työpisteiden
sijoittamista ryhmiin. Kaiken kaikkiaan oppilaiden ratkaisuissa painottuivat
toiminnallisuutta ja sosiaalisuutta korostavat opetus- ja oppimisprosessin
muodot.
Laite- ja kalustetasolla korostuivat tilamitoituksen tarkoituksenmukaisuus, erilaisten
työpisteiden variaatiot, opettajan työpisteen luonne ja sijoittelu sekä opetustilan laiteratkaisut.
Esiin tuodut moninaiset tilannesidonnaisuutta korostavat
kalusteratkaisut edellyttävät muunneltavuuden ja joustavuuden huomioimista,
jolloin yksittäistä pysyvää opetustilan kalusteratkaisua ei voida antaa. Opettajan
työpisteen sijoittaminen tilan keskiosaan ilmentää opettaja-oppilas-suhteen uudistuvaa
luonnetta, jossa toiminnalliset ja sosiaaliset työskentely muodot lisäävät
opetuksen ohjauksellisuutta. Laitteista tieto koneen merkitys nousi keskeiselle
sijalle. Opettajan ja oppilaiden henkilö kohtaisten pääte laitteiden lisääntyvä
käyttö digitalisoituvan opetusmateriaalin työstämisessä katsottiin merkittäväksi
edellytykseksi laadukkaalle ja ajanmukaiselle opiskelulle. Myös päätelaitetyöskentelyssä
suosittiin ryhmätyöpisteitä. Verkkosisältöjen ja sosiaa lisen median
lisääntyvän hyödyntämisen seurauksena informaatio teknologia osin syrjäyttää
perinteiseen luokkahuoneeseen mielletyt kalusteet ja laitteet huomion
kiinnittyessä nykyaikaisiin aktiivitaulu- ja mobiililaitejärjestelmiin.
Tulevaisuuden oppimisympäristöjen avautumisen ja laajentumisen seurauksena
formaalin koulutuksen ja informaalin oppimisen elementit pyrkivät sulautumaan
yhteen. Samalla tämä mahdollistaa niin yksilökeskeisempien oppimispolkujen
kuin toisaalta yhteiskunnallisten kasvatus- ja koulutustavoitteiden toteutumisen
ja lähentymisen. Yksittäisen hybridiopetustilan muunneltavuuteen
ja joustavuuteen liittyvissä ominaisuuksissa korostuivat aihepiirimäisen samanaikaisopetuksen
piirteet, joiden seurauksena tulevaisuuden opetustilassa opiskelee
useampia opetusryhmiä ja opetuksen ohjaajia. Opetus- ja oppimisprosessin
haasteisiin vastaaminen edellyttää näin monitoimisia opetustiloja, joissa
kalusteet ja nykyaikaiset av- ja informaatioteknologiset laitteet tukevat erilaisia
opetus- ja oppimisprosesseja vaivattomasti ja tilannekohtaisesti muuntuen
ja joustaen. Tulosten perusteella perusopetuksen opetustila ja sen kaluste-
ja väline ratkaisut eivät käyttäjien näkökulmasta tällä hetkellä tue moder nien
opetus- ja oppimisprosessien mahdollisuuksia, vaan estävät merkittävällä tavalla
koulun toimintakulttuurin uudistamista. Tulevaisuuden koulun fyysisen
oppimis ympäristön määrittelyn tuleekin olla käyttäjälähtöinen innovatiivinen
prosessi, joka huomioi koko alueen ja sen ympäröivän yhteisön tarpeet.
Tulokset ovat hyödynnettävissä, kun suunnitellaan tai uudistetaan koulun tila-,
kaluste- ja laiteratkaisuja. Tulokset tarjovat tukea kaikille koulurakentemisen
asiantuntijaryhmille käyttäjistä suunnittelijoihin, rakentajiin ja päättäviin viranomaisiin.
Saatu tieto prosessisimulaatiomenetelmän toimivuudesta on hyödynnettävissä
koulurakentamisessa monialaisesti ja -tasoisesti.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2881]