Säädyn ja sukupuolen mukainen. Uuden ajan alun englantilainen aateliskasvatus ja naisena olemisen rajat
Karppinen, Henna (2012-05-10)
Säädyn ja sukupuolen mukainen. Uuden ajan alun englantilainen aateliskasvatus ja naisena olemisen rajat
Karppinen, Henna
(10.05.2012)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205105529
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205105529
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkielma tarkastelee uuden ajan alun käsityksiä naiseudesta ja sitä, miten ajan
aateliskasvatus ja koulutus kuvastivat näitä käsityksiä. Miten määriteltiin koulutettu
nainen? Miten suhtauduttiin niin sanottuihin oppineisiin naisiin? Ja ennen kaikkea, mitä
nämä seikat kertovat naiseuden määrittämisestä uuden ajan alussa? Koulutus
ymmärretään tässä tutkielmassa laajasti tarkoittaen sekä kirjallista sivistystä että niitä
käytännön taitoja, joita naiset tarvitsivat toimiakseen yhteiskunnassa ja perheensä
jäseninä. Tähän jälkimmäiseen viitataan tutkielmassa kasvatuksen-käsitteellä. Tutkimus
rajoittuu maantieteellisesti Englantiin. Uuden ajan alulla käsitetään väljästi ajanjakso
1500-luvulta 1700-luvun loppuun.
Tutkimuksen fokuksessa on neljä englantilaista aatelisnaista 1600- ja 1700-luvuilta.
Nämä naiset ovat lady Anne Clifford (1590–1676), lady Rachel Russell (1636–1723),
lady Sarah Lennox (1745–1826) ja lady Mary Wortley Montagu (1689–1762).
Alkuperäisaineistona käytetään kolmelta viimeksi mainitulta julkaistua
kirjeenvaihtokokoelmaa ja ensin mainitulta julkaistua päiväkirjaa.
Tutkielma sijoittuu tieteellisessä kentässä sukupuolihistorian alaan. Sukupuolta
tarkastellaan historiallisesti muuttuvana käsitteenä. Vaikka biologisilla seikoilla oli
uuden ajan alussa merkittävä rooli sukupuolten välisten erojen määrittelyssä, sukupuoli
ymmärretään tässä tutkielmassa ennen kaikkea sosiaaliseksi rakenteeksi. Sukupuoli on
lisäksi performatiivinen. Sukupuolta uusinnetaan teoilla, sanoilla ja ulkoisella
olemuksella.
Vaikka sukupuolella oli suuri merkitys uuden ajan alun aateliskasvatuksessa, se ei
yksinään määrittänyt naisten koulutuksen sisältöä. Myös säädyllä oli tässä tapauksessa
suuri merkitys. Aatelisnainen edusti monessa suhteessa myös säätyään. Tämä tutkielma
painottaa myös äitien suurta roolia lasten ja erityisesti tyttärien kasvatuksessa ja
koulutuksessa. Sukupuoli asetti säädyn ohella ne reunaehdot, joiden sisällä yksilö
saattoi toimia. Tutkielman esimerkkinaiset lisäksi itse määrittivät naisena olemisen
rajoja muun muassa puuttumalla ja kommentoimalla aikalaistovereidensa käytöstä sekä
arvioimalla omaansa.
aateliskasvatus ja koulutus kuvastivat näitä käsityksiä. Miten määriteltiin koulutettu
nainen? Miten suhtauduttiin niin sanottuihin oppineisiin naisiin? Ja ennen kaikkea, mitä
nämä seikat kertovat naiseuden määrittämisestä uuden ajan alussa? Koulutus
ymmärretään tässä tutkielmassa laajasti tarkoittaen sekä kirjallista sivistystä että niitä
käytännön taitoja, joita naiset tarvitsivat toimiakseen yhteiskunnassa ja perheensä
jäseninä. Tähän jälkimmäiseen viitataan tutkielmassa kasvatuksen-käsitteellä. Tutkimus
rajoittuu maantieteellisesti Englantiin. Uuden ajan alulla käsitetään väljästi ajanjakso
1500-luvulta 1700-luvun loppuun.
Tutkimuksen fokuksessa on neljä englantilaista aatelisnaista 1600- ja 1700-luvuilta.
Nämä naiset ovat lady Anne Clifford (1590–1676), lady Rachel Russell (1636–1723),
lady Sarah Lennox (1745–1826) ja lady Mary Wortley Montagu (1689–1762).
Alkuperäisaineistona käytetään kolmelta viimeksi mainitulta julkaistua
kirjeenvaihtokokoelmaa ja ensin mainitulta julkaistua päiväkirjaa.
Tutkielma sijoittuu tieteellisessä kentässä sukupuolihistorian alaan. Sukupuolta
tarkastellaan historiallisesti muuttuvana käsitteenä. Vaikka biologisilla seikoilla oli
uuden ajan alussa merkittävä rooli sukupuolten välisten erojen määrittelyssä, sukupuoli
ymmärretään tässä tutkielmassa ennen kaikkea sosiaaliseksi rakenteeksi. Sukupuoli on
lisäksi performatiivinen. Sukupuolta uusinnetaan teoilla, sanoilla ja ulkoisella
olemuksella.
Vaikka sukupuolella oli suuri merkitys uuden ajan alun aateliskasvatuksessa, se ei
yksinään määrittänyt naisten koulutuksen sisältöä. Myös säädyllä oli tässä tapauksessa
suuri merkitys. Aatelisnainen edusti monessa suhteessa myös säätyään. Tämä tutkielma
painottaa myös äitien suurta roolia lasten ja erityisesti tyttärien kasvatuksessa ja
koulutuksessa. Sukupuoli asetti säädyn ohella ne reunaehdot, joiden sisällä yksilö
saattoi toimia. Tutkielman esimerkkinaiset lisäksi itse määrittivät naisena olemisen
rajoja muun muassa puuttumalla ja kommentoimalla aikalaistovereidensa käytöstä sekä
arvioimalla omaansa.