Indicent reporting in shipping. Experiences and best practices for the Baltic Sea
Storgård, Jenni; Erdogan, Ilknur; Tapaninen, Ulla (2012-09-20)
Indicent reporting in shipping. Experiences and best practices for the Baltic Sea
Storgård, Jenni
Erdogan, Ilknur
Tapaninen, Ulla
(20.09.2012)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4914-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4914-4
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Incident and near miss reporting is one of the proactive tools of safety management. By
analyzing incidents and near misses and by corrective actions, severe accidents can
potentially be avoided. Near miss and incident reporting is widely used in many riskprone
industries such as aviation or chemical industry. In shipping incident and near
miss reporting is required by the mandatory safety management system International
Safety Management Code (ISM Code). However, in several studies the conclusion has
been that incidents are reported poorly in the shipping industry.
The aim of this report is to highlight the best practices for incident reporting in shipping
and to support the shipping industry in the better utilization of incident reporting
information. The study consists of three parts: 1) voluntary, shared reporting systems in
shipping (international experiences), 2) interview study at four shipping companies in
Sweden and in Finland (best practices), 3) expert workshop on incident reporting
(problems and solutions).
Preconditions for a functional reporting system are an existing no blame culture,
commitment of the top management, feedback, good communication, training and an
easy-to-use system. Although preconditions are met, problems can still appear, for
example due to psychological, interpersonal or nationality-related reasons. In order to
keep the reporting system functioning, the shipping company must be committed to
maintain and develop the system and to tackle the problems. The whole reporting
process from compiling, handling and analyzing a report, creating corrective actions and
implementing them has to be handled properly in order to gain benefits from the
reporting system. In addition to avoiding accidents, the functional reporting system can
also offer other benefits by increasing safety awareness, by improving the overall safety
and working conditions onboard, by enhancing team work and communication onboard
and between ships and the land-based organization of shipping companies.
Voluntary shared reporting systems are supported in the shipping industry in principle,
but their development in the Baltic Sea is still in its infancy and the potential benefits of
sharing the reports have not been realized. On the basis of this study we recommend
that a common reporting system be developed for the Baltic Sea area which all the ships
operating in the area could use regardless of their flag. Such a wider system could
prevent some of the problems related to the current national systems. There would be
more incident cases available in the database and this would support anonymity and
thus encourage shipping companies to report to a shared database more frequently. A
shared reporting system would contribute to the sharing of experiences and to the wider
use of incident information in the shipping industry. Vaaratilanneraportointi on yksi jatkuvaan parantamiseen tähtäävään
turvallisuusjohtamisen työkalu. Lähtökohta vaaratilanneraportoinnissa on, että
analysoimalla läheltä piti tilanteita ja vähäisiä onnettomuuksia sekä toteuttamalla
ennakoivia korjaustoimenpiteitä voidaan välttyä vakavilta onnettomuuksilta.
Vaaratilanneraportointi on yleisesti käytössä monilla riskialttiilla aloilla, kuten
ilmailussa ja kemianteollisuudessa. Merenkulussa vaaratilanneraportointijärjestelmä
sisältyy pakollisen turvallisuusjohtamisjärjestelmän eli ISM-koodin vaatimuksiin.
Useissa tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että vaaratilanteita raportoidaan
puutteellisesti merenkulussa.
Tämän raportin tarkoituksena on esitellä vaaratilanneraportoinnin parhaita käytäntöjä
merenkulussa ja siten tukea merenkulkualaa vaaratilanteita koskevan tiedon
hyödyntämisessä. Tutkimus koostuu kolmesta osiosta: 1) vapaaehtoiset jaetut
raportointijärjestelmät merenkulussa (kansainväliset esimerkit), 2) haastattelututkimus
neljässä varustamossa Ruotsissa ja Suomessa (parhaat käytännöt), 3) asiantuntijatyöpaja
vaaratilanneraportoinnista (ongelmat ja ratkaisumenetelmät).
Ennakkoedellytyksiä toimivalle raportointijärjestelmälle ovat syyllistämätön ilmapiiri,
johdon sitoutuminen, toimiva palaute, hyvä viestintä, koulutus sekä käyttäjäystävällinen
raportointijärjestelmä. Vaikka ennakkoedellytykset olisivat kunnossa, raportointiin voi
silti liittyä ongelmia, jotka voivat johtua esimerkiksi psykologisista, ihmissuhteisiin tai
kansallisuuteen liittyvistä syistä. Jotta raportointijärjestelmä toimisi ja kehittyisi,
tarvitaan varustamolta jatkuvaa sitoutumista järjestelmän ylläpitämiseen ja
kehittämiseen sekä puuttumista raportointijärjestelmässä havaittuihin ongelmiin. Koko
raportointiprosessin raportin tekemisestä sen käsittelyyn, korjaavien toimenpiteiden
kehittelyyn ja niiden viemisen käytäntöön tulee olla kunnossa, jotta
raportointijärjestelmästä voidaan saavuttaa hyötyjä. Hyödyt eivät kohdistu pelkästään
mahdollisten onnettomuuksien vähenemiseen, vaan parhaimmillaan
raportointijärjestelmä parantaa turvallisuutta ja työskentelyolosuhteita aluksella
laajemminkin lisäämällä turvallisuustietoisuutta, kehittämällä toimintatapoja ja
tiimityöskentelyä sekä parantamalla viestintää niin aluksella kuin aluksen ja
maaorganisaation välillä.
Vapaaehtoisia jaettuja raportointijärjestelmiä kannatetaan merenkulkualalla
periaatteessa, mutta niiden kehittäminen merenkulussa Itämerellä on vielä alkuvaiheessa
eivätkä niiden mahdolliset hyödyt ole vielä toteutuneet kovin hyvin. Tulosten
perusteella suositus on, että Itämeren alueelle kehitettäisiin yhteinen
raportointijärjestelmä, jota kaikkia alueella liikkuvat alukset voisivat käyttää
riippumatta alusten lippuvaltiosta. Laajempi yhteinen raportointijärjestelmä korjaisi
joitakin nykyisiin kansallisiin järjestelmiin liittyviä ongelmia. Tapauksia kertyisi
tietokantaan enemmän ja laajempi tietokanta tukisi paremmin raporttien anonyymiyttä
ja siten kannustaisi varustamoita raportoimaan järjestelmään. Jaettu
raportointijärjestelmä lisäisi tiedonvaihtoa riskitekijöistä ja mahdollistaisi kokemusten
vaihdon ja vaaratilannetiedon laajemman hyödyntämisen merenkulkualalla.
analyzing incidents and near misses and by corrective actions, severe accidents can
potentially be avoided. Near miss and incident reporting is widely used in many riskprone
industries such as aviation or chemical industry. In shipping incident and near
miss reporting is required by the mandatory safety management system International
Safety Management Code (ISM Code). However, in several studies the conclusion has
been that incidents are reported poorly in the shipping industry.
The aim of this report is to highlight the best practices for incident reporting in shipping
and to support the shipping industry in the better utilization of incident reporting
information. The study consists of three parts: 1) voluntary, shared reporting systems in
shipping (international experiences), 2) interview study at four shipping companies in
Sweden and in Finland (best practices), 3) expert workshop on incident reporting
(problems and solutions).
Preconditions for a functional reporting system are an existing no blame culture,
commitment of the top management, feedback, good communication, training and an
easy-to-use system. Although preconditions are met, problems can still appear, for
example due to psychological, interpersonal or nationality-related reasons. In order to
keep the reporting system functioning, the shipping company must be committed to
maintain and develop the system and to tackle the problems. The whole reporting
process from compiling, handling and analyzing a report, creating corrective actions and
implementing them has to be handled properly in order to gain benefits from the
reporting system. In addition to avoiding accidents, the functional reporting system can
also offer other benefits by increasing safety awareness, by improving the overall safety
and working conditions onboard, by enhancing team work and communication onboard
and between ships and the land-based organization of shipping companies.
Voluntary shared reporting systems are supported in the shipping industry in principle,
but their development in the Baltic Sea is still in its infancy and the potential benefits of
sharing the reports have not been realized. On the basis of this study we recommend
that a common reporting system be developed for the Baltic Sea area which all the ships
operating in the area could use regardless of their flag. Such a wider system could
prevent some of the problems related to the current national systems. There would be
more incident cases available in the database and this would support anonymity and
thus encourage shipping companies to report to a shared database more frequently. A
shared reporting system would contribute to the sharing of experiences and to the wider
use of incident information in the shipping industry.
turvallisuusjohtamisen työkalu. Lähtökohta vaaratilanneraportoinnissa on, että
analysoimalla läheltä piti tilanteita ja vähäisiä onnettomuuksia sekä toteuttamalla
ennakoivia korjaustoimenpiteitä voidaan välttyä vakavilta onnettomuuksilta.
Vaaratilanneraportointi on yleisesti käytössä monilla riskialttiilla aloilla, kuten
ilmailussa ja kemianteollisuudessa. Merenkulussa vaaratilanneraportointijärjestelmä
sisältyy pakollisen turvallisuusjohtamisjärjestelmän eli ISM-koodin vaatimuksiin.
Useissa tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että vaaratilanteita raportoidaan
puutteellisesti merenkulussa.
Tämän raportin tarkoituksena on esitellä vaaratilanneraportoinnin parhaita käytäntöjä
merenkulussa ja siten tukea merenkulkualaa vaaratilanteita koskevan tiedon
hyödyntämisessä. Tutkimus koostuu kolmesta osiosta: 1) vapaaehtoiset jaetut
raportointijärjestelmät merenkulussa (kansainväliset esimerkit), 2) haastattelututkimus
neljässä varustamossa Ruotsissa ja Suomessa (parhaat käytännöt), 3) asiantuntijatyöpaja
vaaratilanneraportoinnista (ongelmat ja ratkaisumenetelmät).
Ennakkoedellytyksiä toimivalle raportointijärjestelmälle ovat syyllistämätön ilmapiiri,
johdon sitoutuminen, toimiva palaute, hyvä viestintä, koulutus sekä käyttäjäystävällinen
raportointijärjestelmä. Vaikka ennakkoedellytykset olisivat kunnossa, raportointiin voi
silti liittyä ongelmia, jotka voivat johtua esimerkiksi psykologisista, ihmissuhteisiin tai
kansallisuuteen liittyvistä syistä. Jotta raportointijärjestelmä toimisi ja kehittyisi,
tarvitaan varustamolta jatkuvaa sitoutumista järjestelmän ylläpitämiseen ja
kehittämiseen sekä puuttumista raportointijärjestelmässä havaittuihin ongelmiin. Koko
raportointiprosessin raportin tekemisestä sen käsittelyyn, korjaavien toimenpiteiden
kehittelyyn ja niiden viemisen käytäntöön tulee olla kunnossa, jotta
raportointijärjestelmästä voidaan saavuttaa hyötyjä. Hyödyt eivät kohdistu pelkästään
mahdollisten onnettomuuksien vähenemiseen, vaan parhaimmillaan
raportointijärjestelmä parantaa turvallisuutta ja työskentelyolosuhteita aluksella
laajemminkin lisäämällä turvallisuustietoisuutta, kehittämällä toimintatapoja ja
tiimityöskentelyä sekä parantamalla viestintää niin aluksella kuin aluksen ja
maaorganisaation välillä.
Vapaaehtoisia jaettuja raportointijärjestelmiä kannatetaan merenkulkualalla
periaatteessa, mutta niiden kehittäminen merenkulussa Itämerellä on vielä alkuvaiheessa
eivätkä niiden mahdolliset hyödyt ole vielä toteutuneet kovin hyvin. Tulosten
perusteella suositus on, että Itämeren alueelle kehitettäisiin yhteinen
raportointijärjestelmä, jota kaikkia alueella liikkuvat alukset voisivat käyttää
riippumatta alusten lippuvaltiosta. Laajempi yhteinen raportointijärjestelmä korjaisi
joitakin nykyisiin kansallisiin järjestelmiin liittyviä ongelmia. Tapauksia kertyisi
tietokantaan enemmän ja laajempi tietokanta tukisi paremmin raporttien anonyymiyttä
ja siten kannustaisi varustamoita raportoimaan järjestelmään. Jaettu
raportointijärjestelmä lisäisi tiedonvaihtoa riskitekijöistä ja mahdollistaisi kokemusten
vaihdon ja vaaratilannetiedon laajemman hyödyntämisen merenkulkualalla.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [756]