Jytky. Eduskuntavaalien 2011 mediajulkisuus
Pernaa, Ville; Railo, Erkka (2012-10-01)
Jytky. Eduskuntavaalien 2011 mediajulkisuus
Pernaa, Ville
Railo, Erkka
(01.10.2012)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5155-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5155-0
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Jytkyillä viitattiin 1900-luvun alussa hurjiin maalaistansseihin. Vuosisataa
myöhemmin Timo Soini risti jytkyksi perussuomalaisten vaalivoiton.
Käsissäsi oleva Jytky on tutkimus, joka läpivalaisee kevään
2011 eduskuntavaalien mediajulkisuuden.
Oliko vaalijulkisuus samanlaista Eirasta Inariin? Mikä merkitys oli
television vaalitenteillä? Millaisen jännitteen EU:n talouskriisin syveneminen
vaalikamppailuun toi? Ketkä puoluejohtajista olivat valokeilassa,
ketkä jäivät varjoon? Miten Timo Soini isännöi puoluettaan
kampanjoinnin kiihtyessä?
Teoksessa osoitetaan, että populistisen haastajan viesti välittyi.
Perussuomalaisten mediakuva oli kuitenkin ristiriitainen: Soinin joukkojen
gallup-menestystä rummuttaneet jutut saivat rinnalleen uhkakuvien
sävyttämän tulkinnan impivaaralaisesta perus-Suomesta.
Vaalijulkisuutta hallinneen agendan loi yhtenäistä uutisvirtaa tuottanut
etelän media – Helsingissä sijaitsevat yhteistoimitukset ja suuret
mediatalot. Sosiaalisessa mediassa uutiset kuitenkin elivät omaa elämäänsä
ja tiedotusvälineiden tuottama kuva tuli haastetuksi.
Kirjan kirjoittajat ovat Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen
tutkijoita. Teos on Helsingin Sanomain Säätiön rahoittaman
tutkimushankkeen loppuraportti.
myöhemmin Timo Soini risti jytkyksi perussuomalaisten vaalivoiton.
Käsissäsi oleva Jytky on tutkimus, joka läpivalaisee kevään
2011 eduskuntavaalien mediajulkisuuden.
Oliko vaalijulkisuus samanlaista Eirasta Inariin? Mikä merkitys oli
television vaalitenteillä? Millaisen jännitteen EU:n talouskriisin syveneminen
vaalikamppailuun toi? Ketkä puoluejohtajista olivat valokeilassa,
ketkä jäivät varjoon? Miten Timo Soini isännöi puoluettaan
kampanjoinnin kiihtyessä?
Teoksessa osoitetaan, että populistisen haastajan viesti välittyi.
Perussuomalaisten mediakuva oli kuitenkin ristiriitainen: Soinin joukkojen
gallup-menestystä rummuttaneet jutut saivat rinnalleen uhkakuvien
sävyttämän tulkinnan impivaaralaisesta perus-Suomesta.
Vaalijulkisuutta hallinneen agendan loi yhtenäistä uutisvirtaa tuottanut
etelän media – Helsingissä sijaitsevat yhteistoimitukset ja suuret
mediatalot. Sosiaalisessa mediassa uutiset kuitenkin elivät omaa elämäänsä
ja tiedotusvälineiden tuottama kuva tuli haastetuksi.
Kirjan kirjoittajat ovat Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen
tutkijoita. Teos on Helsingin Sanomain Säätiön rahoittaman
tutkimushankkeen loppuraportti.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [756]