dc.contributor | Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos. Uskontotiede | |
dc.contributor.author | Nurminen, Anna | |
dc.date.accessioned | 2012-10-05T06:11:53Z | |
dc.date.available | 2012-10-05T06:11:53Z | |
dc.date.issued | 2012-10-05 | |
dc.identifier.uri | http://www.utupub.fi/handle/10024/84516 | |
dc.description.abstract | Pro gradu- tutkielman aiheena on selvittää, miten kieltä tutkimalla on mahdollista nostaa
esiin tietoa ihmisen uskonnollisista käsityksistä ja skeemoista sekä representaatioista,
joiden ohjaamina käsitteellistämme ja hahmotamme ympäröivää maailmaa. Tutkielman
tarkoituksena on määritellä kognitiivisen lingvistiikan ja uskontotieteen metodien
yhteensovittamisen rajoja ja rakentaa teoreettista sekä metodologista viitekehystä uskonnollisen
kielen tutkimuksen uusille kysymyksenasetteluille.
Tutkielma sisältää esimerkkiaineiston analyysin. Aineisto on äänitetty vuosina 1973 ja
1974 Turun Helluntaiseurakunnan ja Turun Siion-seurakunnan viikoittaisissa kokouksissa.
Aineiston litteroidut rukoukset käsiteltiin määrittelemällä lauseiden sisäisten viittaussuhteiden
tasot predikaatiosuhteiden selvittämiseksi. Esimerkkiaineisto toimii metodologisten
ja teoreettisten kysymyksenasettelujen vertailukohtana ja osoittaa alkuperäisen
kysymyksenasettelun mielekkyyden. Tutkielmassa kognitiivisen lingvistiikan ja
uskontotieteen teoriat tuodaan yhteyteen varhaisempien kieli- ja uskontoteorioiden
kanssa sekä yhdistetään esimerkkiaineiston analyysin tulosten kanssa.
Skemaattiset mallit ohjaavat ihmistä havainnoimaan ympäristöstään toimijoita ja niiden
toiminnan rajoitteita ja mahdollisuuksia. Representaatioiden tasolla jako kahteen statuksiltaan
erilaisiin toimijoihin (ihminen – Jumala) korostuu rukouskielessä. Jumala toimijana
on ylivertainen suhteessa ihmiseen. Representaatiot Jumalan ontologiasta määrittelevät
rukousta vuorovaikutteisena, rituaalisena ja uskonnollisena toimintana.
Analyysin tulosten perusteella voidaan todeta, että ihminen operoi rukousvuorovaikutuksessa
yliluonnolliseksi mielletyn toimijan kanssa samoilla käsitteillä kuin hän operoi
ollessaan tekemisissä ei-yliluonnollisten toimijoiden kanssa. Rukouksessa välittyvät
merkityssisällöt eivät kerro vain ihmisen tavasta hahmottaa maailmaa, vaan ne kertovat
myös kielellisten ja mentaalisten prosessien maailmaa rakentavista ominaisuuksista.
Nämä kielelliset ja mentaaliset prosessit ohjaavat ja rajaavat hahmottamista sekä selittävät
maailman ilmiöiden taustalle miellettyjä syy-vaikutussuhteita.
Metodologisena ratkaisuna kognitiivisen lingvistiikan ja uskontieteen yhdistäminen
mahdollistaa uutta tietoa tuottavan lähestymisen, ei vain rukouksen, vaan ihmisen uskonnollisuuden
tutkimukseen. Havainnoimme ja käsitteellistämme maailmaa kognitiomme
ohjaamina, mutta kognitiomme muokkautuu vuorovaikutuksessa maailman kanssa.
Samalla tavalla kuin kieli ja mieli ovat sidoksissa toisiinsa, ohjautuvat kulttuuriset
ilmauksemme kognitiostamme ja ohjaavat kognitiotamme. Ihminen on enemmän kuin
kognitionsa, historiansa tai kulttuurinsa summa. Jatkotutkimuksessa huomio tulisikin
erityisesti kiinnittää teorioiden ja metodologisten ratkaisujen interaktionistiseen yhdistämiseen
siten, että ihminen sosiaalis-kulttuurisena ja kognitiivisena toimijana tulisi
kuvatuksi mahdollisimman tarkasti ja monipuolisesti. | - |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | fi=Turun yliopisto|en=University of Turku| | - |
dc.title | Rukouskieli ja merkitys. Miten lähestyä rukousta kognitiivisen lingvistiikan ja uskontotieteen menetelmin | - |
dc.type.ontasot | fi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis| | |
dc.rights.accessrights | avoin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe201210059344 | |
dc.description.notification | Siirretty Doriasta | |
dc.contributor.faculty | fi=Humanistinen tiedekunta|en=Faculty of Humanities| | |
dc.contributor.studysubject | fi=Uskontotiede|en=Comparative Religion| | |
dc.contributor.department | fi=Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos|en=School of History, Cultural Research and Art Studies| | |
dc.format.content | fulltext | |