Yliopiston reunalla. Tutkimus suomalaisen avoimen yliopiston muotoutumisesta
Haltia, Nina (2012-11-16)
Yliopiston reunalla. Tutkimus suomalaisen avoimen yliopiston muotoutumisesta
Haltia, Nina
(16.11.2012)
Annales Universitatis Turkuensis C 352 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5198-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5198-7
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Avoin yliopisto on koulutusmuoto, johon kuka tahansa voi osallistua ja jossa voi suorittaa
yliopistotasoisia opintoja. Avoimen yliopiston ideassa keskeistä on koulutuksellisen
tasa-arvon edistämisen tavoite. Tämän tutkimuksen tehtävänä on kuvata ja
analysoida suomalaisen avoimen yliopiston muotoutumista. Tutkimuksella etsitään
vastauksia kolmeen kysymykseen:
1. Millaisten vaiheiden kautta avoin yliopisto on muotoutunut? Mitä avoimen yliopiston
historiassa on tapahtunut ja millaista keskustelua näistä tapahtumista on käyty?
2. Millaisia diskursseja avointa yliopistoa koskeneessa keskustelussa voidaan tunnistaa
ja miten eri toimijatahot ovat näihin puhetapoihin kiinnittyneet?
3. Millaisena koulutuksellisen tasa-arvon toteuttajana avoin yliopisto näyttäytyy tutkimusaineiston
valossa?
Tutkimuksen aineisto koostuu erilaisista julkisista teksteistä. Aineistossa on mukana
useita erilaisia tekstityyppejä: komiteanmietintöjä ja työryhmäraportteja, korkeakoululaitoksen
kehittämissuunnitelmia, muita suunnitteluasiakirjoja, tutkimuksia, selvityksiä,
puheenvuoroja ja esitelmiä sekä lehtikirjoituksia. Täydentävänä aineistona on
lisäksi käytetty tilastoja. Tutkimusaineistoa on analysoitu diskurssianalyysillä. Keskeisenä
lähtökohtana analyysissa on, että tekstien avulla tuotetaan avointa yliopistoa
koskevia käsityksiä ja merkityksiä. Nämä merkitykset myös muuttuvat ajassa.
Aineiston analyysin tuloksena avoimen yliopiston historiassa voidaan erottaa erilaisia
vaiheita ja näiden vaiheiden välisiä taitekohtia. Ensimmäiseksi murrokseksi avoimen
yliopiston historiassa voidaan paikantaa avoimen yliopiston synty, joka ajoittui
1970-luvun alkupuoliskolle. Avoin yliopisto sai vakiintuneet puitteensa vasta 1980-luvun
puolivälissä, jolloin se organisoitiin osaksi yliopistojen täydennyskoulutusta.
Tämä voidaan nähdä avoimen yliopiston historian toisena murroksena. Kolmas murros
ajoittui 1990-luvulle, jolloin avoimen yliopiston resursointi muuttui ja nuoret tulivat
sen näkyväksi opiskelijaryhmäksi. Tämä murros problematisoi avoimen yliopiston
ja tutkintokoulutuksen suhteen aiemmasta poikkeavalla tavalla ja avoimen yliopiston
tutkintoväylä nousi keskeiseksi keskusteluteemaksi. Tämä jännite purkautui tultaessa
2000-luvulle, ja tutkinnonuudistuksen yhteydessä avoimen yliopiston väylä sai paikkansa
suhteessa kahden syklin tutkintoihin. Nyt elämme tutkinnonuudistuksen jälkeistä
aikaa, jolloin avoimen yliopiston väylä vertautuu paljolti maisterikoulutuksiin.
Kysymys aikuisten asemasta suhteessa tutkintokoulutukseen on kuitenkin edelleen
ajankohtainen. Esillä ovat etenkin kysymykset aiemmin opitun tunnustamisesta, aikuisten
ohjauksesta sekä avoimen yliopiston suhteesta työ- ja elinkeinoelämään.
Keskustelussa avoimesta yliopistosta on paikannettavissa erilaisia positioita, jotka
määrittävät avoimen yliopiston merkitystä ja tehtävää. Näitä positioita voidaan nimittää
diskursseiksi, jotka konstituoivat avoimen yliopiston paikkaa yliopistokoulutuksen
kentällä. Aineistosta on paikannettu neljä eri diskurssia: (1) akateemisia arvoja
painottava yliopistollinen diskurssi, (2) osallistumisen tasa-arvoa korostava sivistyksellisen
demokratian diskurssi, (3) yksilöllisiä mahdollisuuksia ja innovatiivisuutta
korostava joustavuuden diskurssi sekä (4) työelämää, taloudellisuutta ja statusta korostava
tehokkuuden diskurssi. Nämä diskurssit käyvät aineiston teksteissä keskinäisiä
neuvotteluja ja kantavat merkityksiä suhteessa toisiinsa. Diskurssien välisiä suhteita
voidaan kuvata kahden eri dimension kautta. Yhtäältä vastakkaisiksi arvoiksi
asettuvat akateeminen eksklusiivisuus ja koulutuksellinen tasa-arvo. Toisena ulottuvuutena
on koulutuksen arvottaminen sivistyksen versus hyödyn näkökulmasta.
Avoimen yliopiston tehtävä tasa-arvon edistäjänä on eri aikoina mielletty eri tavoin.
Avoimen yliopiston historiassa sen merkitystä ja tehtävää on kehystetty erilaisin puhetavoin,
ja eri diskurssipositioiden vuoropuhelun kautta myös avoimen yliopiston
tasa-arvotehtävästä on eri aikoina keskusteltu eri tavoin. Avoimen yliopiston alkuvaiheessa
sen tehtävänä näyttäytyi sivistyksellisen demokratian turvaajana toimiminen.
Kun avoimen yliopiston kurssit käynnistyivät, määrittyi toiminta selkeästi aikuisten
koulutukseksi. Avoin yliopisto määrittyikin nyt aikuisten toiseksi mahdollisuudeksi
hankkia koulutusta, jota vaille he olivat nuorempina jääneet. Avoimen yliopiston
puitteiden lukkoonlyömisen jälkeen keskustelussa nousi vahvasti esiin toiminnan ja
opetusmuotojen kehittäminen. Avoin yliopisto määrittyikin nyt aikuisten monipuoliseksi
ja joustavaksi koulutusmahdollisuudeksi. Tasa-arvoisten mahdollisuuksien luominen
näyttäytyi innovatiivisena, dynaamisena ja eteenpäinpyrkivänä toimintana,
jossa otettiin huomioon aikuisten erilaiset tarpeet. Relander-ohjelman myötä avoimen
yliopiston julkilausuttu tehtävä nimenomaan aikuisten kouluttajana kuitenkin
muuttui. Avoin yliopisto näyttäytyi nyt yksilöllisiä tarpeita palvelevana mahdollisuuksien
talona, jossa oli sijaa kaikille. Tärkeäksi määrittyi myös opiskelun tavoitteiden
ja motiivien moninaisuus. Tutkinnon suorittamisen avoimen yliopiston opintojen
kautta tuli olla realistisesti mahdollista. Viimeisimmän murroksen jälkeen avoin yliopisto
määrittyy yhä selvemmin työelämän sekä alueellisten tarpeiden kautta. Avoin
yliopisto näyttäytyy joustavana ja erilaisia tarpeita palvelevana opiskelufoorumina.
Avoin yliopisto palvelee paitsi yksilöiden, myös työelämän ja yritysten tarpeita sekä
on osaltaan turvaamassa alueiden kilpailukykyä ja elinvoimaisuutta.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan avointa yliopistoa, sen historiaa ja siitä käytyä keskustelua
erityisesti tasa-arvon näkökulmasta. Yhtenä keskeisenä tuloksena on, että
avoimen yliopiston paikka on ollut aina jollakin tavalla marginaalissa. Tätä ilmentää
mm. yliopistollisuuden ja tasa-arvon välinen jännite, jonka ympärille avointa yliopistoa koskeva keskustelu paljolti on järjestynyt. Ylipäätään aikuisten asemaa yliopistossa
määrittää tietty epämukavuus ja täyden legitimiteetin puute erityisesti suhteessa
tutkintokoulutukseen. Aikuisten koulutuksesta puhutaan yliopiston yhtenä perustehtävänä
ja retorisesti voidaan todeta tämän tehtävän tärkeys. Aikuinen opiskelija aiempine
osaamisineen ja osaamistarpeineen positioituu kuitenkin yliopistokoulutuksen
ja työelämän väliselle rajapinnalle. Aikuisen paikka määrittyykin yliopiston ytimeen
nähden selvästi marginaaliin. On the Edge of University. A study on the shaping of the Finnish open university system
Open university is a form of education in which anyone may participate and in which
university-level credits can be earned. The key issue in the open university concept is
the objective of promoting educational equality. The aim of this study is to depict and
analyse the shaping of the Finnish open university system. The study will attempt to
find answers to three questions:
1. Through what kinds of stages has the open university system taken shape? What
has happened in the history of this system and what has been discussed on these circumstances?
2. What kinds of discourses can be identified in discussion concerning the open university
system and how have the different acting bodies focused on these discussions?
3. What kind of implementing body of educational equality does open university portray
itself as in light of the research material?
The research material consists of various public texts. It includes several different
types of texts: committee and working group reports, development plans of higher
education institutions, other planning documents, studies, accounts, speeches and
presentations as well as articles and writings. Statistics have also been utilised as a
supplementary set of materials. The research material has been analysed by using discourse
analysis. The main point of departure in this analysis is that by using the texts,
meanings and concepts concerning open university can be produced. These meanings
also change in time.
As a result of the analysis of the material, different stages and the turning points between
these stages can be differentiated in the history of the open university system.
In the history of this system, its establishment can be pinpointed as the first development,
which took place in the beginning of the 1970s. The open university system did
not get its established framework until the mid-1980s, whereupon it was organised
as part of university continuing education. This can be seen as its second development.
The third development occurred in the 1990s, whereupon the resourcing of
open university changed and the noticeable student group began to consist of young
people. This development problematised the relationship between the open university
system and degree programmes in a different manner than before, and the path
to getting a degree through open university rose up as a central theme of discussion.
This tension fell through upon entering the 21st century, and with the degree reform,
the path of the open university system was given its position in relation to the twocycle
degree system. We are now living in a time after the degree reform, whereupon
the open university path is largely compared to Master’s programmes. The question
concerning the position of adults in relation to a degree programme is still however
topical. There are still questions pertaining to the recognition of previous studies, the
supervision of adult students and also the relationship of open university to working
life and business.
In discussions on the open university system, there are different positions that can
be identified which define its meaning and function. These positions can be called
discourses which constitute the place of open university in the field of university
education. Four different discourses have been identified in the research material:
(1) university discourse that stresses academic values, (2) a discourse of educational
democracy that emphasises the equality of participation, (3) a discourse of flexibility
that emphasises individual opportunities and innovation, and (4) a discourse of
efficiency which emphasises working life, economic efficiency and status. These discourses
engage in mutual negotiations in the texts of the research material and carry
meanings in relationship to each other. The relationships between the discourses can
be described through two different dimensions. First, academic exclusiveness and
educational equality are set as opposing values. For the second dimension, it is the
valuing of education from a civilisation versus benefit perspective.
The function of the open university system as a promoter of equality has been understood
in different ways at different times. In the history of open university, its role
and function have been framed with various speeches, and through the dialogue of
various discourse positions, there have been different discussions at different times
on the open university system function of equality. In the beginning stage of the open
university system, its function appeared to act as a protector of educational democracy.
When open university courses started up, its activities were clearly defined as adult
education. Open university was thus now defined as a second opportunity for adults
to seek education which they had been deprived of when they were young. Following
the establishment of open university framework, the development of action and forms
of education was strongly highlighted in discussion. The open university system was
thus now defined as a diverse and flexible educational opportunity for adults. The establishment
of equal opportunities portrayed itself as an innovative, dynamic and ambitious
course of action in which the different needs of adults were taken into account.
Through the Relander programme, the affirmed function of open university specifically
as an educator of adults however changed. Open university portrayed itself now
as a house of possibilities serving individual needs which had room for everyone. The
diversity of study motives and objectives was also found to be significant. Completing
a degree though open university studies had to be realistically possible. After the latest
development, the open university system is defined more and more clearly through
working life and regional needs. Open university portrays itself as a flexible study forum
that also caters to different needs. Open university not only caters to the needs of
individuals but also working life and businesses, and it is also safeguarding regional
competition and vitality.
This study examines the open university system, its history and discussion concerning
it, especially from an equality point of view. One main conclusion is that the position
of the open university system has always been in some way marginal. This is exemplified
by, e.g., the tension between academia and equality, around which discussion
concerning open university has largely been organised. In general, the position of
adults at university has been defined by a certain awkwardness and a lack of complete
legitimacy, especially in relation to degree programmes. Adult education has
been spoken about as one basic function of the university system, and the importance
of this function can be rhetorically stated. An adult student having previous knowhow
and skills needs will, however, be positioned on the boundary between university
education and working life. In regard to the core of the university system, the adult’s
position is thus placed on the margin.
yliopistotasoisia opintoja. Avoimen yliopiston ideassa keskeistä on koulutuksellisen
tasa-arvon edistämisen tavoite. Tämän tutkimuksen tehtävänä on kuvata ja
analysoida suomalaisen avoimen yliopiston muotoutumista. Tutkimuksella etsitään
vastauksia kolmeen kysymykseen:
1. Millaisten vaiheiden kautta avoin yliopisto on muotoutunut? Mitä avoimen yliopiston
historiassa on tapahtunut ja millaista keskustelua näistä tapahtumista on käyty?
2. Millaisia diskursseja avointa yliopistoa koskeneessa keskustelussa voidaan tunnistaa
ja miten eri toimijatahot ovat näihin puhetapoihin kiinnittyneet?
3. Millaisena koulutuksellisen tasa-arvon toteuttajana avoin yliopisto näyttäytyy tutkimusaineiston
valossa?
Tutkimuksen aineisto koostuu erilaisista julkisista teksteistä. Aineistossa on mukana
useita erilaisia tekstityyppejä: komiteanmietintöjä ja työryhmäraportteja, korkeakoululaitoksen
kehittämissuunnitelmia, muita suunnitteluasiakirjoja, tutkimuksia, selvityksiä,
puheenvuoroja ja esitelmiä sekä lehtikirjoituksia. Täydentävänä aineistona on
lisäksi käytetty tilastoja. Tutkimusaineistoa on analysoitu diskurssianalyysillä. Keskeisenä
lähtökohtana analyysissa on, että tekstien avulla tuotetaan avointa yliopistoa
koskevia käsityksiä ja merkityksiä. Nämä merkitykset myös muuttuvat ajassa.
Aineiston analyysin tuloksena avoimen yliopiston historiassa voidaan erottaa erilaisia
vaiheita ja näiden vaiheiden välisiä taitekohtia. Ensimmäiseksi murrokseksi avoimen
yliopiston historiassa voidaan paikantaa avoimen yliopiston synty, joka ajoittui
1970-luvun alkupuoliskolle. Avoin yliopisto sai vakiintuneet puitteensa vasta 1980-luvun
puolivälissä, jolloin se organisoitiin osaksi yliopistojen täydennyskoulutusta.
Tämä voidaan nähdä avoimen yliopiston historian toisena murroksena. Kolmas murros
ajoittui 1990-luvulle, jolloin avoimen yliopiston resursointi muuttui ja nuoret tulivat
sen näkyväksi opiskelijaryhmäksi. Tämä murros problematisoi avoimen yliopiston
ja tutkintokoulutuksen suhteen aiemmasta poikkeavalla tavalla ja avoimen yliopiston
tutkintoväylä nousi keskeiseksi keskusteluteemaksi. Tämä jännite purkautui tultaessa
2000-luvulle, ja tutkinnonuudistuksen yhteydessä avoimen yliopiston väylä sai paikkansa
suhteessa kahden syklin tutkintoihin. Nyt elämme tutkinnonuudistuksen jälkeistä
aikaa, jolloin avoimen yliopiston väylä vertautuu paljolti maisterikoulutuksiin.
Kysymys aikuisten asemasta suhteessa tutkintokoulutukseen on kuitenkin edelleen
ajankohtainen. Esillä ovat etenkin kysymykset aiemmin opitun tunnustamisesta, aikuisten
ohjauksesta sekä avoimen yliopiston suhteesta työ- ja elinkeinoelämään.
Keskustelussa avoimesta yliopistosta on paikannettavissa erilaisia positioita, jotka
määrittävät avoimen yliopiston merkitystä ja tehtävää. Näitä positioita voidaan nimittää
diskursseiksi, jotka konstituoivat avoimen yliopiston paikkaa yliopistokoulutuksen
kentällä. Aineistosta on paikannettu neljä eri diskurssia: (1) akateemisia arvoja
painottava yliopistollinen diskurssi, (2) osallistumisen tasa-arvoa korostava sivistyksellisen
demokratian diskurssi, (3) yksilöllisiä mahdollisuuksia ja innovatiivisuutta
korostava joustavuuden diskurssi sekä (4) työelämää, taloudellisuutta ja statusta korostava
tehokkuuden diskurssi. Nämä diskurssit käyvät aineiston teksteissä keskinäisiä
neuvotteluja ja kantavat merkityksiä suhteessa toisiinsa. Diskurssien välisiä suhteita
voidaan kuvata kahden eri dimension kautta. Yhtäältä vastakkaisiksi arvoiksi
asettuvat akateeminen eksklusiivisuus ja koulutuksellinen tasa-arvo. Toisena ulottuvuutena
on koulutuksen arvottaminen sivistyksen versus hyödyn näkökulmasta.
Avoimen yliopiston tehtävä tasa-arvon edistäjänä on eri aikoina mielletty eri tavoin.
Avoimen yliopiston historiassa sen merkitystä ja tehtävää on kehystetty erilaisin puhetavoin,
ja eri diskurssipositioiden vuoropuhelun kautta myös avoimen yliopiston
tasa-arvotehtävästä on eri aikoina keskusteltu eri tavoin. Avoimen yliopiston alkuvaiheessa
sen tehtävänä näyttäytyi sivistyksellisen demokratian turvaajana toimiminen.
Kun avoimen yliopiston kurssit käynnistyivät, määrittyi toiminta selkeästi aikuisten
koulutukseksi. Avoin yliopisto määrittyikin nyt aikuisten toiseksi mahdollisuudeksi
hankkia koulutusta, jota vaille he olivat nuorempina jääneet. Avoimen yliopiston
puitteiden lukkoonlyömisen jälkeen keskustelussa nousi vahvasti esiin toiminnan ja
opetusmuotojen kehittäminen. Avoin yliopisto määrittyikin nyt aikuisten monipuoliseksi
ja joustavaksi koulutusmahdollisuudeksi. Tasa-arvoisten mahdollisuuksien luominen
näyttäytyi innovatiivisena, dynaamisena ja eteenpäinpyrkivänä toimintana,
jossa otettiin huomioon aikuisten erilaiset tarpeet. Relander-ohjelman myötä avoimen
yliopiston julkilausuttu tehtävä nimenomaan aikuisten kouluttajana kuitenkin
muuttui. Avoin yliopisto näyttäytyi nyt yksilöllisiä tarpeita palvelevana mahdollisuuksien
talona, jossa oli sijaa kaikille. Tärkeäksi määrittyi myös opiskelun tavoitteiden
ja motiivien moninaisuus. Tutkinnon suorittamisen avoimen yliopiston opintojen
kautta tuli olla realistisesti mahdollista. Viimeisimmän murroksen jälkeen avoin yliopisto
määrittyy yhä selvemmin työelämän sekä alueellisten tarpeiden kautta. Avoin
yliopisto näyttäytyy joustavana ja erilaisia tarpeita palvelevana opiskelufoorumina.
Avoin yliopisto palvelee paitsi yksilöiden, myös työelämän ja yritysten tarpeita sekä
on osaltaan turvaamassa alueiden kilpailukykyä ja elinvoimaisuutta.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan avointa yliopistoa, sen historiaa ja siitä käytyä keskustelua
erityisesti tasa-arvon näkökulmasta. Yhtenä keskeisenä tuloksena on, että
avoimen yliopiston paikka on ollut aina jollakin tavalla marginaalissa. Tätä ilmentää
mm. yliopistollisuuden ja tasa-arvon välinen jännite, jonka ympärille avointa yliopistoa koskeva keskustelu paljolti on järjestynyt. Ylipäätään aikuisten asemaa yliopistossa
määrittää tietty epämukavuus ja täyden legitimiteetin puute erityisesti suhteessa
tutkintokoulutukseen. Aikuisten koulutuksesta puhutaan yliopiston yhtenä perustehtävänä
ja retorisesti voidaan todeta tämän tehtävän tärkeys. Aikuinen opiskelija aiempine
osaamisineen ja osaamistarpeineen positioituu kuitenkin yliopistokoulutuksen
ja työelämän väliselle rajapinnalle. Aikuisen paikka määrittyykin yliopiston ytimeen
nähden selvästi marginaaliin.
Open university is a form of education in which anyone may participate and in which
university-level credits can be earned. The key issue in the open university concept is
the objective of promoting educational equality. The aim of this study is to depict and
analyse the shaping of the Finnish open university system. The study will attempt to
find answers to three questions:
1. Through what kinds of stages has the open university system taken shape? What
has happened in the history of this system and what has been discussed on these circumstances?
2. What kinds of discourses can be identified in discussion concerning the open university
system and how have the different acting bodies focused on these discussions?
3. What kind of implementing body of educational equality does open university portray
itself as in light of the research material?
The research material consists of various public texts. It includes several different
types of texts: committee and working group reports, development plans of higher
education institutions, other planning documents, studies, accounts, speeches and
presentations as well as articles and writings. Statistics have also been utilised as a
supplementary set of materials. The research material has been analysed by using discourse
analysis. The main point of departure in this analysis is that by using the texts,
meanings and concepts concerning open university can be produced. These meanings
also change in time.
As a result of the analysis of the material, different stages and the turning points between
these stages can be differentiated in the history of the open university system.
In the history of this system, its establishment can be pinpointed as the first development,
which took place in the beginning of the 1970s. The open university system did
not get its established framework until the mid-1980s, whereupon it was organised
as part of university continuing education. This can be seen as its second development.
The third development occurred in the 1990s, whereupon the resourcing of
open university changed and the noticeable student group began to consist of young
people. This development problematised the relationship between the open university
system and degree programmes in a different manner than before, and the path
to getting a degree through open university rose up as a central theme of discussion.
This tension fell through upon entering the 21st century, and with the degree reform,
the path of the open university system was given its position in relation to the twocycle
degree system. We are now living in a time after the degree reform, whereupon
the open university path is largely compared to Master’s programmes. The question
concerning the position of adults in relation to a degree programme is still however
topical. There are still questions pertaining to the recognition of previous studies, the
supervision of adult students and also the relationship of open university to working
life and business.
In discussions on the open university system, there are different positions that can
be identified which define its meaning and function. These positions can be called
discourses which constitute the place of open university in the field of university
education. Four different discourses have been identified in the research material:
(1) university discourse that stresses academic values, (2) a discourse of educational
democracy that emphasises the equality of participation, (3) a discourse of flexibility
that emphasises individual opportunities and innovation, and (4) a discourse of
efficiency which emphasises working life, economic efficiency and status. These discourses
engage in mutual negotiations in the texts of the research material and carry
meanings in relationship to each other. The relationships between the discourses can
be described through two different dimensions. First, academic exclusiveness and
educational equality are set as opposing values. For the second dimension, it is the
valuing of education from a civilisation versus benefit perspective.
The function of the open university system as a promoter of equality has been understood
in different ways at different times. In the history of open university, its role
and function have been framed with various speeches, and through the dialogue of
various discourse positions, there have been different discussions at different times
on the open university system function of equality. In the beginning stage of the open
university system, its function appeared to act as a protector of educational democracy.
When open university courses started up, its activities were clearly defined as adult
education. Open university was thus now defined as a second opportunity for adults
to seek education which they had been deprived of when they were young. Following
the establishment of open university framework, the development of action and forms
of education was strongly highlighted in discussion. The open university system was
thus now defined as a diverse and flexible educational opportunity for adults. The establishment
of equal opportunities portrayed itself as an innovative, dynamic and ambitious
course of action in which the different needs of adults were taken into account.
Through the Relander programme, the affirmed function of open university specifically
as an educator of adults however changed. Open university portrayed itself now
as a house of possibilities serving individual needs which had room for everyone. The
diversity of study motives and objectives was also found to be significant. Completing
a degree though open university studies had to be realistically possible. After the latest
development, the open university system is defined more and more clearly through
working life and regional needs. Open university portrays itself as a flexible study forum
that also caters to different needs. Open university not only caters to the needs of
individuals but also working life and businesses, and it is also safeguarding regional
competition and vitality.
This study examines the open university system, its history and discussion concerning
it, especially from an equality point of view. One main conclusion is that the position
of the open university system has always been in some way marginal. This is exemplified
by, e.g., the tension between academia and equality, around which discussion
concerning open university has largely been organised. In general, the position of
adults at university has been defined by a certain awkwardness and a lack of complete
legitimacy, especially in relation to degree programmes. Adult education has
been spoken about as one basic function of the university system, and the importance
of this function can be rhetorically stated. An adult student having previous knowhow
and skills needs will, however, be positioned on the boundary between university
education and working life. In regard to the core of the university system, the adult’s
position is thus placed on the margin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2845]