Oil Transportation in the Gulf of Finland in 2020 and 2030
Brunila, Olli-Pekka; Storgård, Jenni (2012-10-30)
Oil Transportation in the Gulf of Finland in 2020 and 2030
Brunila, Olli-Pekka
Storgård, Jenni
(30.10.2012)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5141-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5141-3
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
This study is part of the Minimizing risks of maritime oil transport by holistic safety
strategies (MIMIC) project. The purpose of this study is to provide a current state analysis
of oil transportation volumes in the Baltic Sea and to create scenarios for oil transportation
in the Gulf of Finland for the years 2020 and 2030. Future scenarios and information about
oil transportation will be utilized in the modelling of oil transportation risks, which will be
carried out as part of the MIMIC project.
Approximately 290 million tons of oil and oil products were transported in the Baltic Sea in
2009, of which 55% (160 million tons) via the Gulf of Finland. Oil transportation volumes
in the Gulf of Finland have increased from 40 million to almost 160 million tonnes over the
last ten years. In Russia and Estonia, oil transportation mainly consists of export transports
of the Russian oil industry. In Finnish ports in the Gulf of Finland, the majority of oil traffic
is concentrated to the port of Sköldvik, while the remainder mainly consists of different oil
products for domestic use. Transit transports to/from Russia make up small volumes of oil
transportation. The largest oil ports in the Gulf of Finland are Primorsk, Tallinn, St.
Petersburg and Sköldvik.
The basis for the scenarios for the years 2020 and 2030 is formed by national energy
strategies, the EU`s climate and energy strategies as well other energy and transportation
forecasts for the years 2020 and 2030. Three alternative scenarios were produced for both
2020 and 2030. The oil volumes are based on the expert estimates of nine specialists. The
specialists gave three volumes for each scenario: the expected oil transport volumes, and
the minimum and maximum volumes. Variations in the volumes between the scenarios are
not large, but each scenario tends to have rather a large difference between the figures for
minimum and maximum volumes. This variation between the minimum and maximum
volumes ranges around 30 to 40 million tonnes depending on the scenario.
On the basis of this study, no a dramatic increase in oil transportation volumes in the Gulf
of Finland is to be expected. Most of the scenarios only forecasted a moderate growth in
maritime oil transportation compared to the current levels. The effects of the European
energy policy favouring renewable energy sources can be seen in the 2030 scenarios, in
which the transported oil volumes are smaller than in the 2020 scenarios. In the Slow
development 2020 scenario, oil transport volumes for 2020 are expected to be 170.6 Mt
(million tonnes), in the Average development 2020 187.1 Mt and in the Strong development
2020 201.5 Mt. The corresponding oil volumes for the 2030 scenarios were 165 Mt for the
Stagnating development 2030 scenario, 177.5 Mt for the Towards a greener society 2030
scenario and 169.5 Mt in the Decarbonising society 2030 scenario. Tämä tutkimus on tehty osana Minimizing risks of maritime oil transport by holistic safety
strategies (MIMIC) -hanketta. Tutkimuksen tavoitteena on analysoida Itämeren
merikuljetusten nykytilannetta sekä luoda skenaariot öljykuljetusmääristä vuosille 2020 ja
2030 Suomenlahdella. Öljykuljetusmääriä ja tulevaisuusskenaarioita tullaan hyödyntämään
öljykuljetusten riskeihin liittyvässä mallinnuksessa, joka on osa MIMIC-hanketta.
Itämerellä kuljetettiin vuonna 2009 noin 290 miljoona tonnia öljyä ja öljytuotteita, josta
noin 55 % eli 160 miljoona tonnia kuljetettiin Suomenlahden kautta. Öljykuljetukset
Suomenlahdella ovat kasvaneet 40 milj. tonnista melkein 160 milj. tonniin viimeisten
kymmenen vuoden aikana. Venäjän ja Viron satamissa öljykuljetukset koostuvat pääasiassa
Venäjän öljytuotannon vientikuljetuksista. Pääosa Suomen Suomenlahden öljykuljetuksista
on Porvoon öljynjalostamon liikennettä Sköldvikissä. Muu öljyliikenne Suomen satamissa
koostuu erilaisten öljytuotteiden kuljetuksista kotimaista kysyntää varten. Vähäisiä määriä
öljytuotteita kuljetetaan myös Venäjän transitoliikenteessä Suomen satamien kautta.
Suomenlahden suurimmat öljysatamat ovat Primorsk, Tallinna, Pietari ja Sköldvik.
Skenaarioiden lähtökohtana on käytetty kansallisia energiastrategioita, EU:n ilmasto- ja
energiastrategioita sekä muita energia- ja kuljetusennusteita. Vuosille 2020 ja 2030 on tehty
kolme vaihtoehtoista öljykuljetusskenaariota. Öljykuljetusten määrät skenaarioissa
arvioitiin yhdeksän asiantuntijalausunnon perusteella. Asiantuntijat määrittelivät jokaiselle
skenaariolle kolme eri öljykuljetusten määrää: todennäköisimmän arvon sekä minimi- ja
maksimimäärän. Öljykuljetusmäärissä eri skenaarioiden välillä ei ole kovin suuria eroja
kokonaisuutena katsoen, mutta yksittäisissä skenaarioissa minimi- ja maksimimäärän
välinen ero oli usein melko suuri eli 30–40 miljoonan tonnin välillä.
Tämän tutkimuksen perusteella öljykuljetusten määrän dramaattista kasvua nykymääriin
nähden ei ole näköpiirissä. Suurin osa asiantuntijoiden eri skenaarioille antamista
kuljetusmääristä ennustavat maltillista kasvua nykytilanteeseen nähden. Vuoden 2030
skenaarioissa on nähtävissä uusiutuvia energiamuotoja suosivan energiapolitiikan
vaikutukset Euroopassa eli öljykuljetusten määrän vähentyminen vuoteen 2020 verrattuna.
Suomenlahden öljykuljetusten todennäköisimmän määrän ennustettiin olevan Slow
development 2020 -skenaariossa 170,6 milj. tonnia, Average development 2020 -
skenaariossa 187,1 milj. tonnia ja Strong development 2020 -skenaariossa 201,5 milj.
tonnia. Vastaavat arviot vuoden 2030 skenaarioille olivat 165 milj. tonnia stagnating
development scenario 2030 -skenaariossa, 177,5 milj. tonnia towards greener society 2030
-skenaariossa ja 169.5 milj. tonnia decarbonised society 2030 -skenaariossa.
strategies (MIMIC) project. The purpose of this study is to provide a current state analysis
of oil transportation volumes in the Baltic Sea and to create scenarios for oil transportation
in the Gulf of Finland for the years 2020 and 2030. Future scenarios and information about
oil transportation will be utilized in the modelling of oil transportation risks, which will be
carried out as part of the MIMIC project.
Approximately 290 million tons of oil and oil products were transported in the Baltic Sea in
2009, of which 55% (160 million tons) via the Gulf of Finland. Oil transportation volumes
in the Gulf of Finland have increased from 40 million to almost 160 million tonnes over the
last ten years. In Russia and Estonia, oil transportation mainly consists of export transports
of the Russian oil industry. In Finnish ports in the Gulf of Finland, the majority of oil traffic
is concentrated to the port of Sköldvik, while the remainder mainly consists of different oil
products for domestic use. Transit transports to/from Russia make up small volumes of oil
transportation. The largest oil ports in the Gulf of Finland are Primorsk, Tallinn, St.
Petersburg and Sköldvik.
The basis for the scenarios for the years 2020 and 2030 is formed by national energy
strategies, the EU`s climate and energy strategies as well other energy and transportation
forecasts for the years 2020 and 2030. Three alternative scenarios were produced for both
2020 and 2030. The oil volumes are based on the expert estimates of nine specialists. The
specialists gave three volumes for each scenario: the expected oil transport volumes, and
the minimum and maximum volumes. Variations in the volumes between the scenarios are
not large, but each scenario tends to have rather a large difference between the figures for
minimum and maximum volumes. This variation between the minimum and maximum
volumes ranges around 30 to 40 million tonnes depending on the scenario.
On the basis of this study, no a dramatic increase in oil transportation volumes in the Gulf
of Finland is to be expected. Most of the scenarios only forecasted a moderate growth in
maritime oil transportation compared to the current levels. The effects of the European
energy policy favouring renewable energy sources can be seen in the 2030 scenarios, in
which the transported oil volumes are smaller than in the 2020 scenarios. In the Slow
development 2020 scenario, oil transport volumes for 2020 are expected to be 170.6 Mt
(million tonnes), in the Average development 2020 187.1 Mt and in the Strong development
2020 201.5 Mt. The corresponding oil volumes for the 2030 scenarios were 165 Mt for the
Stagnating development 2030 scenario, 177.5 Mt for the Towards a greener society 2030
scenario and 169.5 Mt in the Decarbonising society 2030 scenario.
strategies (MIMIC) -hanketta. Tutkimuksen tavoitteena on analysoida Itämeren
merikuljetusten nykytilannetta sekä luoda skenaariot öljykuljetusmääristä vuosille 2020 ja
2030 Suomenlahdella. Öljykuljetusmääriä ja tulevaisuusskenaarioita tullaan hyödyntämään
öljykuljetusten riskeihin liittyvässä mallinnuksessa, joka on osa MIMIC-hanketta.
Itämerellä kuljetettiin vuonna 2009 noin 290 miljoona tonnia öljyä ja öljytuotteita, josta
noin 55 % eli 160 miljoona tonnia kuljetettiin Suomenlahden kautta. Öljykuljetukset
Suomenlahdella ovat kasvaneet 40 milj. tonnista melkein 160 milj. tonniin viimeisten
kymmenen vuoden aikana. Venäjän ja Viron satamissa öljykuljetukset koostuvat pääasiassa
Venäjän öljytuotannon vientikuljetuksista. Pääosa Suomen Suomenlahden öljykuljetuksista
on Porvoon öljynjalostamon liikennettä Sköldvikissä. Muu öljyliikenne Suomen satamissa
koostuu erilaisten öljytuotteiden kuljetuksista kotimaista kysyntää varten. Vähäisiä määriä
öljytuotteita kuljetetaan myös Venäjän transitoliikenteessä Suomen satamien kautta.
Suomenlahden suurimmat öljysatamat ovat Primorsk, Tallinna, Pietari ja Sköldvik.
Skenaarioiden lähtökohtana on käytetty kansallisia energiastrategioita, EU:n ilmasto- ja
energiastrategioita sekä muita energia- ja kuljetusennusteita. Vuosille 2020 ja 2030 on tehty
kolme vaihtoehtoista öljykuljetusskenaariota. Öljykuljetusten määrät skenaarioissa
arvioitiin yhdeksän asiantuntijalausunnon perusteella. Asiantuntijat määrittelivät jokaiselle
skenaariolle kolme eri öljykuljetusten määrää: todennäköisimmän arvon sekä minimi- ja
maksimimäärän. Öljykuljetusmäärissä eri skenaarioiden välillä ei ole kovin suuria eroja
kokonaisuutena katsoen, mutta yksittäisissä skenaarioissa minimi- ja maksimimäärän
välinen ero oli usein melko suuri eli 30–40 miljoonan tonnin välillä.
Tämän tutkimuksen perusteella öljykuljetusten määrän dramaattista kasvua nykymääriin
nähden ei ole näköpiirissä. Suurin osa asiantuntijoiden eri skenaarioille antamista
kuljetusmääristä ennustavat maltillista kasvua nykytilanteeseen nähden. Vuoden 2030
skenaarioissa on nähtävissä uusiutuvia energiamuotoja suosivan energiapolitiikan
vaikutukset Euroopassa eli öljykuljetusten määrän vähentyminen vuoteen 2020 verrattuna.
Suomenlahden öljykuljetusten todennäköisimmän määrän ennustettiin olevan Slow
development 2020 -skenaariossa 170,6 milj. tonnia, Average development 2020 -
skenaariossa 187,1 milj. tonnia ja Strong development 2020 -skenaariossa 201,5 milj.
tonnia. Vastaavat arviot vuoden 2030 skenaarioille olivat 165 milj. tonnia stagnating
development scenario 2030 -skenaariossa, 177,5 milj. tonnia towards greener society 2030
-skenaariossa ja 169.5 milj. tonnia decarbonised society 2030 -skenaariossa.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [756]