Liiketoimintamalli ja yrityksen menestyminen : vertaileva analyysi henkilöstöpalveluyrityksistä
Tanskanen, Johanna (2012-08-24)
Liiketoimintamalli ja yrityksen menestyminen : vertaileva analyysi henkilöstöpalveluyrityksistä
Tanskanen, Johanna
(24.08.2012)
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2012121910328
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2012121910328
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Liiketoimintamalleja mallintamalla voidaan kuvailla tarkasti yrityksen arvon luonnin, toimittamisen
ja lukitsemisen prosesseja, mikä tarjoaa kokonaisvaltaisen ymmärryksen yrityksen liiketoiminnasta.
Lisäksi yritysten liiketoimintamalleja voidaan vertailla keskenään ja täten osoittaa, minkälaiset
liiketoimintamallit johtavat menestykseen. Tässä tutkimuksessa käsitellään Suomessa toimivien
henkilöstöpalveluyritysten liiketoimintamalleja ja menestystä. Henkilöstöpalveluyritysten määrä on
kasvanut viime vuosina voimakkaasti, mutta samaan aikaan alan liikevaihto on keskittynyt yhä
harvemman toimijan käsiin. Tarkastelemalla sekä suurien että pienempien
henkilöstöpalveluyritysten liiketoimintamalleja voidaan osoittaa, minkälaiset asiat johtavat alalla
menestymiseen.
Tutkimuksen kohteena ovat viisi Suomessa toimivaa henkilöstöpalveluyritystä. Barona, Opteam ja
Eilakaisla kuuluvat alan kymmenen suurimman toimijaan joukkoon, kun taas Extremely Nice Job ja
StudentWork Sharper ovat pienempiä toimijoita. Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty
haastattelemalla puolistrukturoidusti jokaisen tapausyrityksen johdon edustajaa sekä
Henkilöstöpalveluyritysten Liiton asiantuntijaa. Aineisto on ensin luokiteltu teoreettisen
analyysiviitekehyksen avulla tapausyrityskohtaisesti liiketoimintamallien muotoon, jonka jälkeen
liiketoimintamalleja on verrattu toisiinsa.
Liiketoimintamallien avulla on pystytty osoittamaan, minkälaisia asiakkaita
henkilöstöpalveluyritykset valitsevat, minkälaisella tarjoomalla ne palvelevat näitä asiakkaita,
minkälaisia resursseja, verkostoja ja organisaatiorakenteen ne omaavat sekä miten ne tuottavat
itselleen voittoja arvon luonnin ja toimittamisen prosesseissa. Menestyneiden
henkilöstöpalveluyritysten liiketoimintamallit eroavat muiden toimijoiden liiketoimintamalleista
useassa eri liiketoimintamallin komponentissa. Tärkeintä näyttää kuitenkin olevan sisäisesti eheän
liiketoimintamallin luominen ja sen toteuttaminen päivittäisessä liiketoiminnassa. Eheän
liiketoimintamallin luontiin voidaan vaikuttaa strategialla, jota käytetään sekä liiketoimintamallin
yksittäisten komponenttien että kokonaisuuden suunnitteluun. Henkilöstöpalveluyritysten
liiketoimintamallit eivät kuitenkaan aina näytä syntyneen ainoastaan suunnitellun strategian
pohjalta, vaan varsinkin suurimpien henkilöstöpalveluyritysten liiketoimintamallien rakentumisessa
on piirteitä kehkeytyvästä strategiasta.
ja lukitsemisen prosesseja, mikä tarjoaa kokonaisvaltaisen ymmärryksen yrityksen liiketoiminnasta.
Lisäksi yritysten liiketoimintamalleja voidaan vertailla keskenään ja täten osoittaa, minkälaiset
liiketoimintamallit johtavat menestykseen. Tässä tutkimuksessa käsitellään Suomessa toimivien
henkilöstöpalveluyritysten liiketoimintamalleja ja menestystä. Henkilöstöpalveluyritysten määrä on
kasvanut viime vuosina voimakkaasti, mutta samaan aikaan alan liikevaihto on keskittynyt yhä
harvemman toimijan käsiin. Tarkastelemalla sekä suurien että pienempien
henkilöstöpalveluyritysten liiketoimintamalleja voidaan osoittaa, minkälaiset asiat johtavat alalla
menestymiseen.
Tutkimuksen kohteena ovat viisi Suomessa toimivaa henkilöstöpalveluyritystä. Barona, Opteam ja
Eilakaisla kuuluvat alan kymmenen suurimman toimijaan joukkoon, kun taas Extremely Nice Job ja
StudentWork Sharper ovat pienempiä toimijoita. Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty
haastattelemalla puolistrukturoidusti jokaisen tapausyrityksen johdon edustajaa sekä
Henkilöstöpalveluyritysten Liiton asiantuntijaa. Aineisto on ensin luokiteltu teoreettisen
analyysiviitekehyksen avulla tapausyrityskohtaisesti liiketoimintamallien muotoon, jonka jälkeen
liiketoimintamalleja on verrattu toisiinsa.
Liiketoimintamallien avulla on pystytty osoittamaan, minkälaisia asiakkaita
henkilöstöpalveluyritykset valitsevat, minkälaisella tarjoomalla ne palvelevat näitä asiakkaita,
minkälaisia resursseja, verkostoja ja organisaatiorakenteen ne omaavat sekä miten ne tuottavat
itselleen voittoja arvon luonnin ja toimittamisen prosesseissa. Menestyneiden
henkilöstöpalveluyritysten liiketoimintamallit eroavat muiden toimijoiden liiketoimintamalleista
useassa eri liiketoimintamallin komponentissa. Tärkeintä näyttää kuitenkin olevan sisäisesti eheän
liiketoimintamallin luominen ja sen toteuttaminen päivittäisessä liiketoiminnassa. Eheän
liiketoimintamallin luontiin voidaan vaikuttaa strategialla, jota käytetään sekä liiketoimintamallin
yksittäisten komponenttien että kokonaisuuden suunnitteluun. Henkilöstöpalveluyritysten
liiketoimintamallit eivät kuitenkaan aina näytä syntyneen ainoastaan suunnitellun strategian
pohjalta, vaan varsinkin suurimpien henkilöstöpalveluyritysten liiketoimintamallien rakentumisessa
on piirteitä kehkeytyvästä strategiasta.