Opiskelijarekrytointi, sisäänoton onnistuneisuus ja koulutuksen läpäisy Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelmassa 2010–2013
Kurjenniemi, Emmy; Saarikoski, Petri (2013-02-05)
Opiskelijarekrytointi, sisäänoton onnistuneisuus ja koulutuksen läpäisy Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelmassa 2010–2013
Kurjenniemi, Emmy
Saarikoski, Petri
(05.02.2013)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5299-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5299-1
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma on kehittänyt aktiivisesti opiskelijarekrytointia ja maisteriopintojen läpäisyä. Tähän on liittynyt pääsykokeettomaan opiskelijavalintaan siirtyminen vuoden 2010 jälkeen, siihen liittyvät rekrytointitoimenpiteet sekä graduseminaarin- ja opinto-ohjauksen kehittäminen. Raportissa käydään läpi tähän toimintaan liittyvät tärkeimmät vaiheet ja arvioidaan laajemmin niiden kehitysmahdollisuuksia. Tulokset ja johtopäätökset ovat tiivistetysti seuraavat:
• Pääsykokeeton opiskelijavalinta on osoittautunut haasteelliseksi rekrytointitavaksi. Tärkein ongelma on poissa oleviksi ilmoittautuneiden opiskelijoiden suuri määrä. Aktiivisten opiskelijoiden määrä on silti kasvanut vuonna 2012.
• Erillisvalinnan merkitys opiskelijavalinnassa on vahvistumassa.
• Pääsykokeettomuus näyttää vakiinnuttaneen asemansa opiskelijavalintaprosessissa ja vahvistavan yhdessä koulutusohjelman kiinnostavien opetussisältöjen kanssa yksikön houkuttelevuutta
• Graduseminaaritoiminta ja opinto-ohjausta voidaan vielä tehostaa aikataulutuksella ja tiiviimmällä työskentelytahdilla. Siirtyminen kandivaiheesta maisterivaiheeseen aiheuttaa jonkin verran ongelmia. Suuria kitkatekijöitä ei muuten löytynyt.
• Opetussisältöjä voidaan edelleen virtaviivaistaa ja selkeyttää.
• Pääsykokeeton opiskelijavalinta on osoittautunut haasteelliseksi rekrytointitavaksi. Tärkein ongelma on poissa oleviksi ilmoittautuneiden opiskelijoiden suuri määrä. Aktiivisten opiskelijoiden määrä on silti kasvanut vuonna 2012.
• Erillisvalinnan merkitys opiskelijavalinnassa on vahvistumassa.
• Pääsykokeettomuus näyttää vakiinnuttaneen asemansa opiskelijavalintaprosessissa ja vahvistavan yhdessä koulutusohjelman kiinnostavien opetussisältöjen kanssa yksikön houkuttelevuutta
• Graduseminaaritoiminta ja opinto-ohjausta voidaan vielä tehostaa aikataulutuksella ja tiiviimmällä työskentelytahdilla. Siirtyminen kandivaiheesta maisterivaiheeseen aiheuttaa jonkin verran ongelmia. Suuria kitkatekijöitä ei muuten löytynyt.
• Opetussisältöjä voidaan edelleen virtaviivaistaa ja selkeyttää.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [756]