Työterveyshuolto ikääntyvän työntekijän työkyvyn tukijana
Rita, Anna (2013-02-18)
Työterveyshuolto ikääntyvän työntekijän työkyvyn tukijana
Rita, Anna
(18.02.2013)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201302181844
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201302181844
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten työterveyshuolto tukee nykyisellä
toiminnallaan ikääntyvien (45–54-vuotiaat) työntekijöiden työkykyä ja mitä
työkyvyn tukemiseen liittyviä odotuksia ikääntyvillä työntekijöillä on
työterveyshuollolle. Tutkimuskysymykset olivat ”Miten ikääntyvän työntekijän
mielestä työterveyshuolto tukee ikääntyvän työntekijän työkykyä?” ja ”Millaista
tukea työkyvyn ylläpitämiseksi ikääntyvät työntekijät odottavat
työterveyshuollolta?”.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat pääkaupunkiseudulla toimivan yksityisen
lääkäriasemaketjun yli 10 hengen asiakasyritysten ikääntyvät työntekijät, jotka
tekevät toimistotyöhön rinnastettavaa työtä. Tutkimusaineisto kerättiin
sähköisellä kyselyllä kesäkuussa 2011. Tutkimukseen osallistui 21 yritystä,
joissa oli ikääntyviä työntekijöitä yhteensä 422. Kyselyyn vastasi 93 työntekijää.
Vastausprosentti oli 22. Aineisto analysoitiin tilastollisilla menetelmillä ja
avoimien vastausten tuottama aineisto induktiivisella sisällön analyysillä.
Työntekijöistä kaksi kolmasosaa oli samaa mieltä siitä, että työterveyshuollon
palvelut yleisesti ottaen tukevat ikääntyvän työntekijän työkykyä. Kuitenkin
työntekijöistä vain hieman yli yksi viidesosaa oli samaa mieltä siitä, että
työterveyshuollon toimintatavat ikääntyvän työntekijän työkyvyn tukemiseksi
ovat riittävät. Syitä sille, miksi työterveyshuollon toimintaa ei pidetty työkykyä
tukevana, olivat riittämätön aktiivisuus ja seuranta, asiakasorganisaation
tuntemuksen puute ja näkemys siitä, että työterveyshuollon
vaikutusmahdollisuudet yrityksen sisäisissä asioissa ovat riittämättömät.
Työterveyshuollon arvioitiin tukevan enemmän fyysistä kuin psyykkistä
työkykyä. Työterveyshuollon eri toimintojen osa-alueista ikääntyvät työntekijät
arvioivat työterveyshuollon ohjaus- ja neuvontatoiminnan ja sairaanhoidon
tukevan eniten työkykyään. Työterveyshuollon yleisen toiminnan arvioitiin
tukevan työkykyä toiseksi eniten. Jaksamisessa ja muutoksissa tukeminen ja
kuntoutustoiminta arvioitiin työkykyä vähiten tukevaksi toiminnaksi.
Työntekijät odottivat työterveyshuollon toiminnalta aktiivisuutta, toiminnan ja
seurannan säännöllisyyttä ja yksilöllisyyden huomioimista. Keskeisinä osaalueina,
joihin työterveyshuollon tulisi panostaa, pidettiin psyykkisen
jaksamisen, terveellisten elämäntapojen ja fyysisen jaksamisen tukemista sekä
terveystarkastuksia ja ryhmätoimintaa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja toteutettaessa
työterveyshuollon ennaltaehkäisevää ikääntyville suunnattua pysyvän työkyvyn
tukemiseen tähtäävää toimintaa. Tulokset auttavat suuntaamaan
työterveyshuollon resurssit ja voimavarat oikeisiin kohteisiin. Occupational health care supporting aging employees work ability
The aim of this study was to explore how the occupational health care supports
aging employees' (45–54 years old) work ability and what kind of expectations
aging employees have for occupational health care. The research questions
were ”How does occupational health care support aging employees' work
ability?” and ”What kind of expectations do aging employees have for
occupational health care?”.
The subject of the study was the aging employees (N=422) of private medical
centers' customer companies in the metropolitan area. They were all office
employees and there were at least 10 employees per company. The data was
collected in June 2011 using a web based questionnaire. 93 employees
answered to the questionnaire. The response rate was 22. The data was
analyzed statistically and using analysis of the content.
The majority of the employees (62%) agreed that the current actions of
occupational health care support their work ability, but only 23 % agreed that
the current actions of occupational health care are adequate. The actions of
occupational health care were not considered adequate because of the lack of
activity and follow-up. The employees thought that occupational health care
does not know enough about the customer companies and that occupational
health care cannot impact organizations' internal issues enough. Most of the
employees thought that occupational health care supports more physical than
mental work ability. Employees thought that guidance, counseling and medical
treatment support their work ability the most. Supporting in coping, in changes
and in rehabilitation was considered occupational health care´s less supporting
activities.
The actions of occupational health care were expected to be active and
individual. Follow-up was expected to be regular. The employees thought that
the most essential areas in supporting aging employees' work ability is to
support mental and physical coping, healthy lifestyle, health checkups and
group activities.
The findings of the study can be utilized in planning and developing preventive
actions of occupational health care to support aging employees' stable work
ability. Results also help to target the action and resources into the correct
factors in supporting aging employees' work ability.
toiminnallaan ikääntyvien (45–54-vuotiaat) työntekijöiden työkykyä ja mitä
työkyvyn tukemiseen liittyviä odotuksia ikääntyvillä työntekijöillä on
työterveyshuollolle. Tutkimuskysymykset olivat ”Miten ikääntyvän työntekijän
mielestä työterveyshuolto tukee ikääntyvän työntekijän työkykyä?” ja ”Millaista
tukea työkyvyn ylläpitämiseksi ikääntyvät työntekijät odottavat
työterveyshuollolta?”.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat pääkaupunkiseudulla toimivan yksityisen
lääkäriasemaketjun yli 10 hengen asiakasyritysten ikääntyvät työntekijät, jotka
tekevät toimistotyöhön rinnastettavaa työtä. Tutkimusaineisto kerättiin
sähköisellä kyselyllä kesäkuussa 2011. Tutkimukseen osallistui 21 yritystä,
joissa oli ikääntyviä työntekijöitä yhteensä 422. Kyselyyn vastasi 93 työntekijää.
Vastausprosentti oli 22. Aineisto analysoitiin tilastollisilla menetelmillä ja
avoimien vastausten tuottama aineisto induktiivisella sisällön analyysillä.
Työntekijöistä kaksi kolmasosaa oli samaa mieltä siitä, että työterveyshuollon
palvelut yleisesti ottaen tukevat ikääntyvän työntekijän työkykyä. Kuitenkin
työntekijöistä vain hieman yli yksi viidesosaa oli samaa mieltä siitä, että
työterveyshuollon toimintatavat ikääntyvän työntekijän työkyvyn tukemiseksi
ovat riittävät. Syitä sille, miksi työterveyshuollon toimintaa ei pidetty työkykyä
tukevana, olivat riittämätön aktiivisuus ja seuranta, asiakasorganisaation
tuntemuksen puute ja näkemys siitä, että työterveyshuollon
vaikutusmahdollisuudet yrityksen sisäisissä asioissa ovat riittämättömät.
Työterveyshuollon arvioitiin tukevan enemmän fyysistä kuin psyykkistä
työkykyä. Työterveyshuollon eri toimintojen osa-alueista ikääntyvät työntekijät
arvioivat työterveyshuollon ohjaus- ja neuvontatoiminnan ja sairaanhoidon
tukevan eniten työkykyään. Työterveyshuollon yleisen toiminnan arvioitiin
tukevan työkykyä toiseksi eniten. Jaksamisessa ja muutoksissa tukeminen ja
kuntoutustoiminta arvioitiin työkykyä vähiten tukevaksi toiminnaksi.
Työntekijät odottivat työterveyshuollon toiminnalta aktiivisuutta, toiminnan ja
seurannan säännöllisyyttä ja yksilöllisyyden huomioimista. Keskeisinä osaalueina,
joihin työterveyshuollon tulisi panostaa, pidettiin psyykkisen
jaksamisen, terveellisten elämäntapojen ja fyysisen jaksamisen tukemista sekä
terveystarkastuksia ja ryhmätoimintaa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja toteutettaessa
työterveyshuollon ennaltaehkäisevää ikääntyville suunnattua pysyvän työkyvyn
tukemiseen tähtäävää toimintaa. Tulokset auttavat suuntaamaan
työterveyshuollon resurssit ja voimavarat oikeisiin kohteisiin.
The aim of this study was to explore how the occupational health care supports
aging employees' (45–54 years old) work ability and what kind of expectations
aging employees have for occupational health care. The research questions
were ”How does occupational health care support aging employees' work
ability?” and ”What kind of expectations do aging employees have for
occupational health care?”.
The subject of the study was the aging employees (N=422) of private medical
centers' customer companies in the metropolitan area. They were all office
employees and there were at least 10 employees per company. The data was
collected in June 2011 using a web based questionnaire. 93 employees
answered to the questionnaire. The response rate was 22. The data was
analyzed statistically and using analysis of the content.
The majority of the employees (62%) agreed that the current actions of
occupational health care support their work ability, but only 23 % agreed that
the current actions of occupational health care are adequate. The actions of
occupational health care were not considered adequate because of the lack of
activity and follow-up. The employees thought that occupational health care
does not know enough about the customer companies and that occupational
health care cannot impact organizations' internal issues enough. Most of the
employees thought that occupational health care supports more physical than
mental work ability. Employees thought that guidance, counseling and medical
treatment support their work ability the most. Supporting in coping, in changes
and in rehabilitation was considered occupational health care´s less supporting
activities.
The actions of occupational health care were expected to be active and
individual. Follow-up was expected to be regular. The employees thought that
the most essential areas in supporting aging employees' work ability is to
support mental and physical coping, healthy lifestyle, health checkups and
group activities.
The findings of the study can be utilized in planning and developing preventive
actions of occupational health care to support aging employees' stable work
ability. Results also help to target the action and resources into the correct
factors in supporting aging employees' work ability.