Species och artikelbruk i finskspråkiga grundskoleelevers inlärarsvenska. En longitudinell undersökning i årskurserna 7–9
Nyqvist, Eeva-Liisa (2013-08-23)
Species och artikelbruk i finskspråkiga grundskoleelevers inlärarsvenska. En longitudinell undersökning i årskurserna 7–9
Nyqvist, Eeva-Liisa
(23.08.2013)
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämä väitöstutkimus selvittää, miten suomenkieliset peruskoululaiset käyttävät ruotsin kielen substantiivien määräysmuotoja ja artikkeleita ja miten heidän taitonsa kehittyvät peruskoulun vuosikursseilla 7-9. Kyseiset kieliopin ilmiöt ovat haastavia kaikille ruotsia toisena kielenä oppiville. Erityisen haastavia ne ovat kuitenkin niille, joiden äidinkieli ei ilmaise määräisyyttä morfologian keinoin. Ruotsin tapa ilmasta määräisyyttä poikkeaa huomattavasti myös esim. englannin vastaavasta, joten aikaisemmin opituista vieraista kielistä ei ole apua oppimisessa muutoin kuin määräisyyden käsitteeseen tutustumisen kannalta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu sekä ruotsin kieltä koskevista kieliopillisista kuvauksista että kieliopin oppimista käsittelevistä teorioista. Tutkimukseni kannalta keskeisiä ovat teoriat transferista, eksplisiittisestä ja implisiittisestä kielen oppimisesta sekä analysoimattomina kokonaisuuksina opitun kieliaineksen roolista kielen oppimisessa (engl. formulaic language).
Tutkimusaineistoni koostuu suomenkielisten, B-ruotsia opiskelevien peruskoululaisten (n=67) vuosikursseilla 7-9 säännöllisin väliajoin kirjoittamista kirjoitelmista ja nauhoitetuista suullisista tehtävistä. Tutkimukseni on pääasiallisesti kvantitatiivinen, mutta tutkimusaineiston sisältämien nominaalilausekkeiden ja niiden semanttisten ja muodollisten aspektien syöttäminen analyysiohjelma Microsoft Accessiin edellytti myös mittavaa kvalitatiivista analyysiä. Tutkimukseni rakentuu performanssianalyysin ja obligatoristen kontekstien analyyseille ja erilaisten nominaalilausekketyyppien frekvensseille ja oikeellisuusprosenteille.
Tutkimushenkilöt käyttävät kompleksista kieltä jo 7. luokalla. Oikeellisuusprosentit kohoavat tutkimuksen aikana useimmissa lauseketyypeissä, mutta muutokset ovat vain harvoin tilastollisesti merkittäviä. Normatiivinen analyysi osoittaa myös, että muotovirheet ovat molemmissa aineistoissa tilastollisesti merkittävästi yleisempiä kuin määräisyysvirheet. Tutkimushenkilöiden on siis helpompaa valita oikea määräysmuoto kuin muodostaa nominaalilauseke. Sama havainto on tehty aikaisemmissa tutkimuksissa Ruotsissa.
Tutkimuksen keskeisimmät lauseketyypit muodostavat kaikilla vuosikursseilla sekä suullisessa että kirjallisessa aineistossa toistuvan oppimisjärjestyksen, joka on selitettävissä eri lauseketyyppien kompleksisuushierarkialla. Tutkimushenkilöt osaavat parhaiten lauseketyypit, jotka eivät sisällä määräysmuotojen päätteitä tai artikkeleita. Toiseksi parhaiten hallitaan substantiivin määräinen muoto yksikössä ja heikoimmin yksikön epämääräinen muoto, jonka sisältämä artikkeli on suomenkielisille ruotsinoppijoille klassinen ongelmien lähde. Tutkimushenkilöiden käyttämien oppikirjojen analyysi osoittaa kuitenkin, ettei oppikirjojen tyypillinen opetusjärjestys vastaa tutkimuksessa havaittua oppimisjärjestystä.
Tutkimusaineistoni koostuu suomenkielisten, B-ruotsia opiskelevien peruskoululaisten (n=67) vuosikursseilla 7-9 säännöllisin väliajoin kirjoittamista kirjoitelmista ja nauhoitetuista suullisista tehtävistä. Tutkimukseni on pääasiallisesti kvantitatiivinen, mutta tutkimusaineiston sisältämien nominaalilausekkeiden ja niiden semanttisten ja muodollisten aspektien syöttäminen analyysiohjelma Microsoft Accessiin edellytti myös mittavaa kvalitatiivista analyysiä. Tutkimukseni rakentuu performanssianalyysin ja obligatoristen kontekstien analyyseille ja erilaisten nominaalilausekketyyppien frekvensseille ja oikeellisuusprosenteille.
Tutkimushenkilöt käyttävät kompleksista kieltä jo 7. luokalla. Oikeellisuusprosentit kohoavat tutkimuksen aikana useimmissa lauseketyypeissä, mutta muutokset ovat vain harvoin tilastollisesti merkittäviä. Normatiivinen analyysi osoittaa myös, että muotovirheet ovat molemmissa aineistoissa tilastollisesti merkittävästi yleisempiä kuin määräisyysvirheet. Tutkimushenkilöiden on siis helpompaa valita oikea määräysmuoto kuin muodostaa nominaalilauseke. Sama havainto on tehty aikaisemmissa tutkimuksissa Ruotsissa.
Tutkimuksen keskeisimmät lauseketyypit muodostavat kaikilla vuosikursseilla sekä suullisessa että kirjallisessa aineistossa toistuvan oppimisjärjestyksen, joka on selitettävissä eri lauseketyyppien kompleksisuushierarkialla. Tutkimushenkilöt osaavat parhaiten lauseketyypit, jotka eivät sisällä määräysmuotojen päätteitä tai artikkeleita. Toiseksi parhaiten hallitaan substantiivin määräinen muoto yksikössä ja heikoimmin yksikön epämääräinen muoto, jonka sisältämä artikkeli on suomenkielisille ruotsinoppijoille klassinen ongelmien lähde. Tutkimushenkilöiden käyttämien oppikirjojen analyysi osoittaa kuitenkin, ettei oppikirjojen tyypillinen opetusjärjestys vastaa tutkimuksessa havaittua oppimisjärjestystä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2845]