Overview on the Cost-effectiveness of Maritime Safety Policy Instruments
Viertola, Jenni; Storgård, Jenni (2013-12-27)
Overview on the Cost-effectiveness of Maritime Safety Policy Instruments
Viertola, Jenni
Storgård, Jenni
(27.12.2013)
Publications of the Centre For Maritime Studies, University of Turku, A 66 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5480-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5480-3
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Maritime safety is an issue that has gained a lot of attention in the Baltic Sea area due to
the dense maritime traffic and transportation of oil in the area. Lots of effort has been
paid to enhance maritime safety in the area. The risk exists that excessive legislation
and other requirements mean more costs for limited benefit. In order to utilize both
public and private resources efficiently, awareness is required of what kind of costs
maritime safety policy instruments cause and whether the costs are in relation to
benefits.
The aim of this report is to present an overview of the cost-effectiveness of maritime
safety policy instruments focusing on the cost aspect: what kind of costs maritime safety
policy causes, to whom, what affects the cost-effectiveness and how cost-effectiveness
is studied. The study is based on a literature review and on the interviews of Finnish
maritime experts.
The results of this study imply that cost-effectiveness is a complicated issue to evaluate.
There are no uniform practices for which costs and benefits should be included in the
evaluation and how they should be valued. One of the challenges is how to measure
costs and benefits during the course of a longer time period. Often a lack of data erodes
the reliability of evaluation.
In the prevention of maritime accidents, costs typically include investments in ship
structures or equipment, as well as maintenance and labor costs. Also large investments
may be justifiable if they respectively provide significant improvements to maritime
safety. Measures are cost-effective only if they are implemented properly. Costeffectiveness
is decreased if a measure causes overlapping or repetitious work. Costeffectiveness
is also decreased if the technology isn’t user-friendly or if it is soon
replaced with a new technology or another new appliance.
In future studies on the cost-effectiveness of maritime safety policy, it is important to
acknowledge the dependency between different policy instruments and the uncertainty
of the factors affecting cost-effectiveness. The costs of a single measure are rarely
relatively significant and the effect of each measure on safety tends to be positive. The
challenge is to rank the measures and to find the most effective combination of different
policy instruments. The greatest potential offered for the analysis of cost-effectiveness
of individual measures is their implementation in clearly defined risk situations, in
which different measures are truly alternative to each other.
Overall, maritime safety measures do not seem to be considered burdening for the
shipping industry in Finland at the moment. Generally actors in the Finnish shipping
industry seem to find maintaining a high safety level important and act accordingly. Itämeren vilkas meriliikenne ja erityisesti öljykuljetusten suuri määrä on herättänyt
huolta meriliikenteen turvallisuudesta. Merenkulun turvallisuutta on pyritty kehittämään
monin erilaisin toimenpitein ja hankkein. Riskinä kuitenkin on, että merenkulun
turvallisuutta kehitetään toimenpiteillä, jotka aiheuttavat paljon kustannuksia ja
parantavat merenkulun turvallisuutta vain vähän. Jotta rajalliset resurssit olisivat
mahdollisimman tehokkaassa käytössä, on tärkeää huomioida myös toimenpiteiden
kustannustehokkuus.
Tämän raportin tavoitteena on muodostaa yleiskuva onnettomuuksia ennalta
ehkäisevien ohjauskeinojen kustannustehokkuudesta: millaisia kustannuksia niistä
aiheutuu, kenelle kustannukset kohdistuvat, minkälaiset tekijät vaikuttavat
kustannustehokkuuteen ja miten kustannustehokkuutta tutkitaan. Tutkimus perustuu
kirjallisuuskatsaukseen ja suomalaisille merenkulun asiantuntijoille tehtyihin
haastatteluihin.
Tulokset osoittavat, että kustannustehokkuutta on haastavaa arvioida. Yhtenäisiä
käytäntöjä siitä, mitä kustannuksia ja hyötyjä arviointiin sisällytetään ja miten niitä
arvotetaan, ei ole. Omat haasteensa analyysiin tuovat kustannusten ja hyötyjen arvotus
pidemmällä aikavälillä. Usein analyysin ongelmana on myös käytettävän tiedon
puutteellisuus tai epäluotettavuus.
Merionnettomuuksien ennaltaehkäisyssä kustannukset useimmiten muodostuvat
investointikustannuksista alusten rakenteisiin tai laitteisiin, ylläpitokuluista sekä
työvoimakustannuksista. Suuretkin investoinnit voivat olla perusteltuja, jos ne
vastaavasti parantavat turvallisuutta merkittävästi. Toimenpide on kustannustehokas
vain, jos se on pantu täytäntöön kunnolla sekä viranomaisten että käytännön toimijoiden
toimesta. Kustannustehokkuutta heikentää, jos toimenpide aiheuttaa päällekkäistä tai
toistuvaa työtä. Myös teknologian vaikeakäyttöisyys tai vanhentuneisuus voi heikentää
toimenpiteiden kustannustehokkuutta.
Tulevaisuudessa meriturvallisuuden ohjauskeinojen kustannustehokkuuden
tutkimuksessa on tärkeää huomioida erilaisten ohjauskeinojen riippuvuus toisistaan sekä
vaikuttavien tekijöiden moninaisuus. Yksittäisen ohjauskeinon kustannukset harvoin
ovat yksistään kovin merkittävät kokonaisuuden kannalta ja yleensä jokainen
ohjauskeino voidaan arvioida turvallisuutta parantavaksi. Haasteena onkin eri
ohjauskeinojen arvotus ja se, miten löytää toimivin eri ohjauskeinojen kokonaisuus.
Yksittäisten ohjauskeinojen kustannustehokkuuden tarkastelun suurin potentiaali on
määritellyissä riskitilanteissa, joissa voidaan tarkastella keskenään vaihtoehtoisia
toimenpiteitä.
Yleisesti ottaen haastateltavat eivät pitäneet turvallisuudesta aiheutuvia kustannuksia
Suomen merenkululle liian rasittavina. Myös suomalaisen merenkulun turvallisuustasoa
pidettiin yleisesti korkeana, mikä osoittaa, että turvallisuuteen ollaan valmiita
panostamaan.
the dense maritime traffic and transportation of oil in the area. Lots of effort has been
paid to enhance maritime safety in the area. The risk exists that excessive legislation
and other requirements mean more costs for limited benefit. In order to utilize both
public and private resources efficiently, awareness is required of what kind of costs
maritime safety policy instruments cause and whether the costs are in relation to
benefits.
The aim of this report is to present an overview of the cost-effectiveness of maritime
safety policy instruments focusing on the cost aspect: what kind of costs maritime safety
policy causes, to whom, what affects the cost-effectiveness and how cost-effectiveness
is studied. The study is based on a literature review and on the interviews of Finnish
maritime experts.
The results of this study imply that cost-effectiveness is a complicated issue to evaluate.
There are no uniform practices for which costs and benefits should be included in the
evaluation and how they should be valued. One of the challenges is how to measure
costs and benefits during the course of a longer time period. Often a lack of data erodes
the reliability of evaluation.
In the prevention of maritime accidents, costs typically include investments in ship
structures or equipment, as well as maintenance and labor costs. Also large investments
may be justifiable if they respectively provide significant improvements to maritime
safety. Measures are cost-effective only if they are implemented properly. Costeffectiveness
is decreased if a measure causes overlapping or repetitious work. Costeffectiveness
is also decreased if the technology isn’t user-friendly or if it is soon
replaced with a new technology or another new appliance.
In future studies on the cost-effectiveness of maritime safety policy, it is important to
acknowledge the dependency between different policy instruments and the uncertainty
of the factors affecting cost-effectiveness. The costs of a single measure are rarely
relatively significant and the effect of each measure on safety tends to be positive. The
challenge is to rank the measures and to find the most effective combination of different
policy instruments. The greatest potential offered for the analysis of cost-effectiveness
of individual measures is their implementation in clearly defined risk situations, in
which different measures are truly alternative to each other.
Overall, maritime safety measures do not seem to be considered burdening for the
shipping industry in Finland at the moment. Generally actors in the Finnish shipping
industry seem to find maintaining a high safety level important and act accordingly.
huolta meriliikenteen turvallisuudesta. Merenkulun turvallisuutta on pyritty kehittämään
monin erilaisin toimenpitein ja hankkein. Riskinä kuitenkin on, että merenkulun
turvallisuutta kehitetään toimenpiteillä, jotka aiheuttavat paljon kustannuksia ja
parantavat merenkulun turvallisuutta vain vähän. Jotta rajalliset resurssit olisivat
mahdollisimman tehokkaassa käytössä, on tärkeää huomioida myös toimenpiteiden
kustannustehokkuus.
Tämän raportin tavoitteena on muodostaa yleiskuva onnettomuuksia ennalta
ehkäisevien ohjauskeinojen kustannustehokkuudesta: millaisia kustannuksia niistä
aiheutuu, kenelle kustannukset kohdistuvat, minkälaiset tekijät vaikuttavat
kustannustehokkuuteen ja miten kustannustehokkuutta tutkitaan. Tutkimus perustuu
kirjallisuuskatsaukseen ja suomalaisille merenkulun asiantuntijoille tehtyihin
haastatteluihin.
Tulokset osoittavat, että kustannustehokkuutta on haastavaa arvioida. Yhtenäisiä
käytäntöjä siitä, mitä kustannuksia ja hyötyjä arviointiin sisällytetään ja miten niitä
arvotetaan, ei ole. Omat haasteensa analyysiin tuovat kustannusten ja hyötyjen arvotus
pidemmällä aikavälillä. Usein analyysin ongelmana on myös käytettävän tiedon
puutteellisuus tai epäluotettavuus.
Merionnettomuuksien ennaltaehkäisyssä kustannukset useimmiten muodostuvat
investointikustannuksista alusten rakenteisiin tai laitteisiin, ylläpitokuluista sekä
työvoimakustannuksista. Suuretkin investoinnit voivat olla perusteltuja, jos ne
vastaavasti parantavat turvallisuutta merkittävästi. Toimenpide on kustannustehokas
vain, jos se on pantu täytäntöön kunnolla sekä viranomaisten että käytännön toimijoiden
toimesta. Kustannustehokkuutta heikentää, jos toimenpide aiheuttaa päällekkäistä tai
toistuvaa työtä. Myös teknologian vaikeakäyttöisyys tai vanhentuneisuus voi heikentää
toimenpiteiden kustannustehokkuutta.
Tulevaisuudessa meriturvallisuuden ohjauskeinojen kustannustehokkuuden
tutkimuksessa on tärkeää huomioida erilaisten ohjauskeinojen riippuvuus toisistaan sekä
vaikuttavien tekijöiden moninaisuus. Yksittäisen ohjauskeinon kustannukset harvoin
ovat yksistään kovin merkittävät kokonaisuuden kannalta ja yleensä jokainen
ohjauskeino voidaan arvioida turvallisuutta parantavaksi. Haasteena onkin eri
ohjauskeinojen arvotus ja se, miten löytää toimivin eri ohjauskeinojen kokonaisuus.
Yksittäisten ohjauskeinojen kustannustehokkuuden tarkastelun suurin potentiaali on
määritellyissä riskitilanteissa, joissa voidaan tarkastella keskenään vaihtoehtoisia
toimenpiteitä.
Yleisesti ottaen haastateltavat eivät pitäneet turvallisuudesta aiheutuvia kustannuksia
Suomen merenkululle liian rasittavina. Myös suomalaisen merenkulun turvallisuustasoa
pidettiin yleisesti korkeana, mikä osoittaa, että turvallisuuteen ollaan valmiita
panostamaan.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [756]