Maritime safety in the Gulf of Finland. Evaluation of the regulatory system
Viertola, Jenni (2013-12-27)
Maritime safety in the Gulf of Finland. Evaluation of the regulatory system
Viertola, Jenni
(27.12.2013)
Publications of the Centre For Maritime Studies, University of Turku, A 67 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5491-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5491-9
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Growing traffic is believed to increase the risk of an accident in the Gulf of Finland. As
the consequences of a large oil accident would be devastating in the vulnerable sea area,
accident prevention is performed at the international, regional and national levels.
Activities of shipping companies are governed with maritime safety policy instruments,
which can be categorised into regulatory, economic and information instruments. The
maritime regulatory system has been criticised for being inefficient because it has not
been able to eliminate the violations that enable accidents.
This report aims to discover how maritime governance systems or maritime safety
policy instruments could be made more efficient in the future, in order to improve the
maritime safety level. The results of the research are based on a literature review and
nine expert interviews, with participants from shipping companies, interest groups and
authorities.
Based on the literature and the interviews, a suggestion can be made that in the future,
instead of implementing new policy instruments, maritime safety risks should be
eliminated by making the existing system more efficient and by influencing shipping
companies’ safety culture and seafarers’ safety related attitudes. Based on this research,
it can be stated that the development of maritime safety policy instruments should
concentrate on harmonisation, automation and increasing national and cross-border
cooperation. These three tasks could be primarily accomplished by developing the
existing technology.
Human error plays a role in a significant number of maritime accidents. Because of this,
improving companies’ safety culture and voluntary activities that go beyond laws are
acknowledged as potential ways of improving maritime safety. In the future, maritime
regulatory system should be developed into a direction where the private sector has
better possibilities to take part in decision-making. Meriliikenteen kasvun uskotaan lisäävän onnettomuuksien riskiä Suomenlahdella.
Öljyonnettomuuden seuraukset haavoittuvalla merialueella olisivat tuhoisat, joten
onnettomuuksien synty pyritään estämään kansainvälisellä, alueellisella ja kansallisella
sääntelyllä. Varustamoiden toimintaa ohjataan meriturvallisuuden yhteiskunnallisilla
ohjauskeinoilla, jotka voidaan jakaa hallinnollisiin, taloudellisiin ja tieto-ohjaukseen
perustuviin ohjauskeinoihin. Merenkulun sääntelyjärjestelmää on kritisoitu
tehottomaksi, sillä se ei ole onnistunut estämään rikkomuksia, jotka mahdollistavat
onnettomuuksien tapahtumisen.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää, millä tavoin merenkulun hallintojärjestelmää
sekä merenturvallisuuden yhteiskunnallisia ohjauskeinoja voitaisiin tulevaisuudessa
tehostaa, jotta meriturvallisuuden taso Suomenlahdella nousisi. Tutkimustulokset
perustuvat yhdeksään asiantuntijahaastatteluun, joihin osallistui varustamoiden ja
intressiryhmien edustajia sekä viranomaisia.
Kirjallisuuskatsauksen ja haastatteluiden perusteella voidaan esittää, että
tulevaisuudessa meriturvallisuusriskejä tulisi pyrkiä minimoimaan uusien
ohjauskeinojen implementoimisen sijaan tehostamalla olemassa olevaa järjestelmää
sekä pyrkimällä vaikuttamaan merenkulkualan yritysten turvallisuuskulttuuriin ja
merenkulkijoiden turvallisuuteen liittyviin asenteisiin. Tutkimuksen perusteella voidaan
esittää, että meriturvallisuuden yhteiskunnallisten ohjauskeinojen kehittämisessä tulisi
keskittyä järjestelmien harmonisointiin, automatisointiin sekä kansallisen ja rajat
ylittävän yhteistyön lisäämiseen. Pääosin nämä kolme tehtävää voidaan toteuttaa
kehittämällä olemassa olevaa teknologiaa.
Inhimillinen virhe on osasyy merkittävälle osalle meriliikenneonnettomuuksia. Sen
vuoksi yritysten turvallisuuskulttuurin parantaminen ja yritysten lainsäädännön ylittävät
vapaaehtoiset toimet nousivat tutkielmassa potentiaaliseksi keinoksi parantaa
meriturvallisuutta. Tulevaisuudessa merenkulun hallintojärjestelmää tulee kehittää siten,
että yksityisen sektorin osallistuminen päätöksentekoon on aikaisempaa laajempaa.
the consequences of a large oil accident would be devastating in the vulnerable sea area,
accident prevention is performed at the international, regional and national levels.
Activities of shipping companies are governed with maritime safety policy instruments,
which can be categorised into regulatory, economic and information instruments. The
maritime regulatory system has been criticised for being inefficient because it has not
been able to eliminate the violations that enable accidents.
This report aims to discover how maritime governance systems or maritime safety
policy instruments could be made more efficient in the future, in order to improve the
maritime safety level. The results of the research are based on a literature review and
nine expert interviews, with participants from shipping companies, interest groups and
authorities.
Based on the literature and the interviews, a suggestion can be made that in the future,
instead of implementing new policy instruments, maritime safety risks should be
eliminated by making the existing system more efficient and by influencing shipping
companies’ safety culture and seafarers’ safety related attitudes. Based on this research,
it can be stated that the development of maritime safety policy instruments should
concentrate on harmonisation, automation and increasing national and cross-border
cooperation. These three tasks could be primarily accomplished by developing the
existing technology.
Human error plays a role in a significant number of maritime accidents. Because of this,
improving companies’ safety culture and voluntary activities that go beyond laws are
acknowledged as potential ways of improving maritime safety. In the future, maritime
regulatory system should be developed into a direction where the private sector has
better possibilities to take part in decision-making.
Öljyonnettomuuden seuraukset haavoittuvalla merialueella olisivat tuhoisat, joten
onnettomuuksien synty pyritään estämään kansainvälisellä, alueellisella ja kansallisella
sääntelyllä. Varustamoiden toimintaa ohjataan meriturvallisuuden yhteiskunnallisilla
ohjauskeinoilla, jotka voidaan jakaa hallinnollisiin, taloudellisiin ja tieto-ohjaukseen
perustuviin ohjauskeinoihin. Merenkulun sääntelyjärjestelmää on kritisoitu
tehottomaksi, sillä se ei ole onnistunut estämään rikkomuksia, jotka mahdollistavat
onnettomuuksien tapahtumisen.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää, millä tavoin merenkulun hallintojärjestelmää
sekä merenturvallisuuden yhteiskunnallisia ohjauskeinoja voitaisiin tulevaisuudessa
tehostaa, jotta meriturvallisuuden taso Suomenlahdella nousisi. Tutkimustulokset
perustuvat yhdeksään asiantuntijahaastatteluun, joihin osallistui varustamoiden ja
intressiryhmien edustajia sekä viranomaisia.
Kirjallisuuskatsauksen ja haastatteluiden perusteella voidaan esittää, että
tulevaisuudessa meriturvallisuusriskejä tulisi pyrkiä minimoimaan uusien
ohjauskeinojen implementoimisen sijaan tehostamalla olemassa olevaa järjestelmää
sekä pyrkimällä vaikuttamaan merenkulkualan yritysten turvallisuuskulttuuriin ja
merenkulkijoiden turvallisuuteen liittyviin asenteisiin. Tutkimuksen perusteella voidaan
esittää, että meriturvallisuuden yhteiskunnallisten ohjauskeinojen kehittämisessä tulisi
keskittyä järjestelmien harmonisointiin, automatisointiin sekä kansallisen ja rajat
ylittävän yhteistyön lisäämiseen. Pääosin nämä kolme tehtävää voidaan toteuttaa
kehittämällä olemassa olevaa teknologiaa.
Inhimillinen virhe on osasyy merkittävälle osalle meriliikenneonnettomuuksia. Sen
vuoksi yritysten turvallisuuskulttuurin parantaminen ja yritysten lainsäädännön ylittävät
vapaaehtoiset toimet nousivat tutkielmassa potentiaaliseksi keinoksi parantaa
meriturvallisuutta. Tulevaisuudessa merenkulun hallintojärjestelmää tulee kehittää siten,
että yksityisen sektorin osallistuminen päätöksentekoon on aikaisempaa laajempaa.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [756]