Corporate Social Responsibility and Shipping Views of Baltic Sea Shipping Companies on the Benefits of Responsibility
Kunnaala, Vappu; Rasi, Mirja; Storgård, Jenni (2013-12-27)
Corporate Social Responsibility and Shipping Views of Baltic Sea Shipping Companies on the Benefits of Responsibility
Kunnaala, Vappu
Rasi, Mirja
Storgård, Jenni
(27.12.2013)
Publications of the Centre For Maritime Studies, University of Turku, A 70 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5578-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5578-7
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
The safety of shipping operations in the Baltic Sea is an extensively studied issue due to
the density of traffic and the ecological sensitivity of the area. The focus has, however,
mainly been on ship technology or on traffic control measures and the operative safety
aspect of shipping is in a minor position in maritime safety studies and is lacking in
terms of solutions. Self-regulatory and voluntary measures could be effective ways to
improve the operational safety of shipping. Corporate social responsibility, or CSR, is
one example of a voluntary measure that the shipping companies can take. CSR can
enhance maritime safety and improve the shipping companies’ competitiveness.
The aim of this study is to increase the knowledge of CSR in the maritime sector and
study its applicability and benefits to the shipping companies. The research comprises
of a theory part and a questionnaire study, which examine the significance of corporate
social responsibility in shipping companies’ maritime safety and competitiveness. The
aim of the questionnaire study is to find out how corporate social responsibility is
implemented in the shipping companies.
According to the literature review, responsible actions can produce financial and time
costs, but due to these actions cost savings in the form of learning and increased
efficiency can be achieved. Responsible actions can also produce concrete
improvements and a reputation of responsibility that can lead to both cost savings and
increase in the company’s income. CSR is recognised as having real business benefits in
terms of attracting customers and high-quality employees. In shipping, CSR usually
focuses on environmental issues. Environmental social responsibility in shipping is
mainly motivated by the need to comply with existing and forthcoming regulation.
Shipping companies engage in CSR to gain competitive advantage and to increase
maritime safety. The social aspects of CSR take into account the well-being and skills
of the employees, corporation and other stakeholders of the company.
The questionnaire study revealed that the most common CSR measures in shipping
companies are environmental measures, and that environmental concerns are considered
to be the most important reason to engage in CSR. From the preliminary question about
the concept of CSR it can also be seen that safety issues are commonly considered to be
a part of CSR and safety gains are the second most important reason to engage in CSR.
From the questionnaire, it can also be extrapolated that gaining a better reputation is one
of the most important reasons to engage in CSR in the first place. For example, the main
economic benefit was seen to be the increase of customer numbers as a result of a better
reputation.
Based on the study, it would seem that companies are starting to realise that they might
gain competitive advantage and be favoured as shippers if they engage in sustainable,
responsible operations and present themselves as “green”. Merenkulun turvallisuutta Itämerellä on tutkittu laajasti alueen suurten liikennemäärien
ja ympäristön haavoittuvuuden vuoksi. Tutkimuksen pääpaino on kuitenkin ollut
lähinnä alusten teknisissä ratkaisuissa tai liikenteen ohjauksessa, jolloin operatiivisen
turvallisuuden osa-alueet ovat jääneet vähemmälle huomiolle ja siihen liittyvät
ongelmat ovat yhä suurilta osin ratkaisematta. Itsesääntely ja muut vapaaehtoiset
toimenpiteet voisivat olla tehokas keino parantaa merenkulun operatiivista
turvallisuutta. Vastuullinen liiketoiminta on yksi esimerkki vapaaehtoisista toimista,
joita voidaan toteuttaa merenkulkualalla. Vastuullinen liiketoiminta on keino parantaa
merenkulun turvallisuutta sekä varustamoyritysten kilpailukykyä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yhteiskuntavastuullisesta
liiketoiminnasta merenkulkualalla sekä selvittää, miten vastuullisuutta sovelletaan
merenkulussa ja mitkä seikat motivoivat varustamoita toimimaan vastuullisesti.
Tutkimus koostuu teoriaosuudesta ja kyselytutkimuksesta, jotka käsittelevät
vastuullisuuden vaikutuksia varustamoyritysten kilpailukykyyn ja merenkulun
turvallisuuteen. Kyselytutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavoin vastuullista
liiketoimintaa sovelletaan merenkulkualalla.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan vastuullisuus voi tuoda yrityksille rahallisia ja ajallisia
kustannuksia, mutta vastuullinen toiminta voi tuoda myös kustannussäästöjä esimerkiksi
oppimisen ja toiminnan tehostumisen myötä. Vastuullinen liiketoiminta voi myös
tuottaa konkreettisia parannuksia ja kohentaa yrityksen mainetta, mikä voi johtaa sekä
kustannussäästöihin että lisätä yrityksen tuloja. Vastuullisuus voi myös houkutella lisää
asiakkaita ja ammattitaitoisia työntekijöitä. Merenkulkualalla vastuullisuus liittyy usein
ympäristöön. Ympäristövastuun pääpainona merenkulussa on usein pyrkimys noudattaa
nykyisiä ja tulevia ympäristösäännöksiä. Varustamoyritykset toteuttavat vastuullista
liiketoimintaa saavuttaakseen kilpailuetua ja parantaakseen merenkulun turvallisuutta.
Sosiaalisen vastuun alalla varustamot ottavat huomioon työntekijöiden hyvinvoinnin ja
osaamisen sekä yrityksen eri sidosryhmät ja niiden vaatimukset.
Kyselytutkimuksen perusteella vastuullisuuteen liittyvät toimenpiteet liittyvät
useimmiten ympäristöön ja ympäristöseikat ovat tärkein syy toimia vastuullisesti.
Vastuullisen liiketoiminnan käsitettä koskevaan kysymykseen annettujen vastausten
perusteella voidaan sanoa, että turvallisuutta pidetään yleisesti olennaisena osana
vastuullista liiketoimintaa. Lisäksi turvallisuuden edistämistä pidettiin toiseksi
tärkeimpänä syynä toteuttaa vastuullista liiketoimintaa. Tuloksista voidaan myös
päätellä, että paremman maineen saavuttaminen on yksi olennaisimmista syistä toimia
yhteiskuntavastuullisesti. Tärkeimpänä vastuullisuuden taloudellisena hyötynä pidettiin
hyvästä yritysmaineesta johtuvaa asiakasmäärän kasvua.
Tutkimuksen perusteella voidaan havaita, että varustamot ovat havainneet voivansa
saavuttaa kilpailuetua toimimalla vastuullisesti ja olla suositumpi vaihtoehto
varustamoiden joukossa, mikäli ne toimivat kestävän kehityksen mukaisesti ja tuovat
itsensä esille vastuullisena ja ”vihreänä” varustamoyrityksenä.
the density of traffic and the ecological sensitivity of the area. The focus has, however,
mainly been on ship technology or on traffic control measures and the operative safety
aspect of shipping is in a minor position in maritime safety studies and is lacking in
terms of solutions. Self-regulatory and voluntary measures could be effective ways to
improve the operational safety of shipping. Corporate social responsibility, or CSR, is
one example of a voluntary measure that the shipping companies can take. CSR can
enhance maritime safety and improve the shipping companies’ competitiveness.
The aim of this study is to increase the knowledge of CSR in the maritime sector and
study its applicability and benefits to the shipping companies. The research comprises
of a theory part and a questionnaire study, which examine the significance of corporate
social responsibility in shipping companies’ maritime safety and competitiveness. The
aim of the questionnaire study is to find out how corporate social responsibility is
implemented in the shipping companies.
According to the literature review, responsible actions can produce financial and time
costs, but due to these actions cost savings in the form of learning and increased
efficiency can be achieved. Responsible actions can also produce concrete
improvements and a reputation of responsibility that can lead to both cost savings and
increase in the company’s income. CSR is recognised as having real business benefits in
terms of attracting customers and high-quality employees. In shipping, CSR usually
focuses on environmental issues. Environmental social responsibility in shipping is
mainly motivated by the need to comply with existing and forthcoming regulation.
Shipping companies engage in CSR to gain competitive advantage and to increase
maritime safety. The social aspects of CSR take into account the well-being and skills
of the employees, corporation and other stakeholders of the company.
The questionnaire study revealed that the most common CSR measures in shipping
companies are environmental measures, and that environmental concerns are considered
to be the most important reason to engage in CSR. From the preliminary question about
the concept of CSR it can also be seen that safety issues are commonly considered to be
a part of CSR and safety gains are the second most important reason to engage in CSR.
From the questionnaire, it can also be extrapolated that gaining a better reputation is one
of the most important reasons to engage in CSR in the first place. For example, the main
economic benefit was seen to be the increase of customer numbers as a result of a better
reputation.
Based on the study, it would seem that companies are starting to realise that they might
gain competitive advantage and be favoured as shippers if they engage in sustainable,
responsible operations and present themselves as “green”.
ja ympäristön haavoittuvuuden vuoksi. Tutkimuksen pääpaino on kuitenkin ollut
lähinnä alusten teknisissä ratkaisuissa tai liikenteen ohjauksessa, jolloin operatiivisen
turvallisuuden osa-alueet ovat jääneet vähemmälle huomiolle ja siihen liittyvät
ongelmat ovat yhä suurilta osin ratkaisematta. Itsesääntely ja muut vapaaehtoiset
toimenpiteet voisivat olla tehokas keino parantaa merenkulun operatiivista
turvallisuutta. Vastuullinen liiketoiminta on yksi esimerkki vapaaehtoisista toimista,
joita voidaan toteuttaa merenkulkualalla. Vastuullinen liiketoiminta on keino parantaa
merenkulun turvallisuutta sekä varustamoyritysten kilpailukykyä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yhteiskuntavastuullisesta
liiketoiminnasta merenkulkualalla sekä selvittää, miten vastuullisuutta sovelletaan
merenkulussa ja mitkä seikat motivoivat varustamoita toimimaan vastuullisesti.
Tutkimus koostuu teoriaosuudesta ja kyselytutkimuksesta, jotka käsittelevät
vastuullisuuden vaikutuksia varustamoyritysten kilpailukykyyn ja merenkulun
turvallisuuteen. Kyselytutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavoin vastuullista
liiketoimintaa sovelletaan merenkulkualalla.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan vastuullisuus voi tuoda yrityksille rahallisia ja ajallisia
kustannuksia, mutta vastuullinen toiminta voi tuoda myös kustannussäästöjä esimerkiksi
oppimisen ja toiminnan tehostumisen myötä. Vastuullinen liiketoiminta voi myös
tuottaa konkreettisia parannuksia ja kohentaa yrityksen mainetta, mikä voi johtaa sekä
kustannussäästöihin että lisätä yrityksen tuloja. Vastuullisuus voi myös houkutella lisää
asiakkaita ja ammattitaitoisia työntekijöitä. Merenkulkualalla vastuullisuus liittyy usein
ympäristöön. Ympäristövastuun pääpainona merenkulussa on usein pyrkimys noudattaa
nykyisiä ja tulevia ympäristösäännöksiä. Varustamoyritykset toteuttavat vastuullista
liiketoimintaa saavuttaakseen kilpailuetua ja parantaakseen merenkulun turvallisuutta.
Sosiaalisen vastuun alalla varustamot ottavat huomioon työntekijöiden hyvinvoinnin ja
osaamisen sekä yrityksen eri sidosryhmät ja niiden vaatimukset.
Kyselytutkimuksen perusteella vastuullisuuteen liittyvät toimenpiteet liittyvät
useimmiten ympäristöön ja ympäristöseikat ovat tärkein syy toimia vastuullisesti.
Vastuullisen liiketoiminnan käsitettä koskevaan kysymykseen annettujen vastausten
perusteella voidaan sanoa, että turvallisuutta pidetään yleisesti olennaisena osana
vastuullista liiketoimintaa. Lisäksi turvallisuuden edistämistä pidettiin toiseksi
tärkeimpänä syynä toteuttaa vastuullista liiketoimintaa. Tuloksista voidaan myös
päätellä, että paremman maineen saavuttaminen on yksi olennaisimmista syistä toimia
yhteiskuntavastuullisesti. Tärkeimpänä vastuullisuuden taloudellisena hyötynä pidettiin
hyvästä yritysmaineesta johtuvaa asiakasmäärän kasvua.
Tutkimuksen perusteella voidaan havaita, että varustamot ovat havainneet voivansa
saavuttaa kilpailuetua toimimalla vastuullisesti ja olla suositumpi vaihtoehto
varustamoiden joukossa, mikäli ne toimivat kestävän kehityksen mukaisesti ja tuovat
itsensä esille vastuullisena ja ”vihreänä” varustamoyrityksenä.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [756]