Suomen satamissa käsiteltävät pakatut vaaralliset aineet ja esimerkkejä niiden vaaraominaisuuksista
Posti, Antti; Häkkinen, Jani; Mylläri, Mikko (2013-12-27)
Suomen satamissa käsiteltävät pakatut vaaralliset aineet ja esimerkkejä niiden vaaraominaisuuksista
Posti, Antti
Häkkinen, Jani
Mylläri, Mikko
(27.12.2013)
Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- aa tutkimuskeskuksen julkaisuja B 194 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5459-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5459-9
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämä raportti on tehty osana Kymenlaakson ammattikorkeakoulun hallinnoiman NELIn (North European Logistics Institute) esiselvitystä vaarallisten aineiden tunnistamisesta konttiliikenteessä. Tässä Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen Kotkassa toimivan Merenkulun logistiikan tutkimus -yksikön tekemässä selvityk-sessä on tutkittu kansallista satamaliikenteen PortNet-järjestelmää hyödyntäen, mitä pakattuina kuljetettavia vaarallisia aineita ja kuinka suuria määriä Suomen satamissa käsitellään. PortNet-analyysin tulosten pohjalta tutkimuksessa on selvitetty Suomen satamissa eniten käsiteltyjen, pakattuina kuljetettavien vaarallisten aineiden vaaraominaisuuksia sekä ihmisten että ympäristön kannalta.
Tutkimuksessa tehdyn PortNet-analyysin perusteella pakattuja vaarallisia aineita käsiteltiin 16:ssa Suomen satamassa vuonna 2012. Käsiteltyjen aineiden kokonaismäärä oli noin 820 000 tonnia, josta viennin osuus oli 53 % ja tuonnin 47 %. Eniten kuljetettuja IMDG-luokkia olivat luokan 3 palavat nesteet (31 %:n osuus), luokan 9 muut vaaralliset aineet ja esineet (25 %) sekä luokan 8 syövyttävät aineet (23 %). Muiden luokkien osuus oli alle 10 %. Suomen satamissa käsiteltiin vuonna 2012 yhteensä noin 1 020 eri-laista, pakattua vaarallista ainetta. Yli 10 000 tonnia käsiteltyjä aineita oli yhteensä 16, 1 000–10 000 tonnia käsiteltyjä aineita 84, 100–1 000 tonnia käsiteltyjä aineita 148 ja alle 100 tonnia käsiteltyjä aineita noin 770. Eniten käsiteltyjä aineita olivat pääasiassa erilaiset aineyhdisteet ja tarkemmin määrittelemättömät aineet, kuten ympäristölle vaarallinen aine n.o.s, maalit, polymeeripelletit, hartsiliuos, kohotetussa lämpötilassa oleva neste n.o.s. ja nikkelimetallihybridiakut. Näitä kaikkia käsiteltiin Suomen satamissa yli 20 000 tonnia vuonna 2012. Varsinaisista yksittäisistä vaarallisista aineista eniten käsiteltyjä olivat muurahaishappo, vetyperoksidin vesiliuos, natriumkloraatti, ammoniumnitraatti, fenoli ja kloorietikkahappoliuos. Näitä kaikkia käsiteltiin yli 10 000 tonnia vuonna 2012.
PortNet-analyysin tulosten pohjalta valittiin kymmenen ainetta, joiden vaaraominaisuuksia sekä ihmisten että ympäristön kannalta tarkasteltiin tarkemmin. Tarkasteluun valittiin, tieteellistä harkintaa käyttäen, eniten kuljetettavia vaarallisia yksittäisiä kemikaaleja. Tarkasteluun valitut kemikaalit olivat muurahaishappo, vetyperoksidi, natrium-kloraatti, kloorietikkahappo, fenoli, akryyliamidiliuos, ksyleenit, akryylinitriili, tolueeni ja epikloorihydriini. Tutkituista kemikaaleista ympäristölle haitallisimpia ovat fenoli, kloorietikkahappo ja akryyliamidiliuos. Ihmisen kannalta kaikki 10 tutkittua kemikaalia muodostavat onnettomuustilanteessa riskin ihmisten terveydelle joko syövyttävyytensä, reaktiivisuutensa tai myrkyllisyytensä vuoksi. Osa kemikaaleista voi aiheuttaa ihmisille myös kroonisia haittoja, kuten kohonnutta syöpäriskiä tai muutoksia perimässä, joko suurina kerta-annoksina tai pieninä toistuvina pitoisuuksina.
Suomen satamissa käsiteltävien pakattujen kemikaalien erilaisuus ja suuri lukumäärä tekevät niistä vaikeasti hallittavissa olevan riskitekijän. Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että pakatuista kemikaaleista aiheutuu pienehköissä vuototilanteissa suurempi uhka ihmisen terveydelle kuin ympäristölle, kun taas irtolastikuljetuksissa tapahtuvien onnettomuuksien yhteydessä vuotaneen aineen määrä on yleensä suurempi ja näin ollen myös ympäristölle koituva uhka voi olla suuri. This report was written by Maritime Logistics Research unit of Centre for Maritime Studies University of Turku, as a part of the project managed by the North European Logistics Institute (NELI), governed by the Kymenlaakso University of Applied Sciences. The overall goal of the NELI´s project is to develop new techniques for identify-ing chemicals from the import containers. For the aid of this developing work, the Centre for Maritime Studies surveyed, using the national port information system PortNet, what are the most commonly handled packaged dangerous substances and how large volumes these chemicals are handled in Finnish ports. Based on the results of the Port-Net analysis, the most commonly handled packaged chemicals were chosen to assess their hazard potential both to humans and the environment
The PortNet analysis made in the study revealed that 16 Finnish ports handled packaged dangerous goods in 2012. The total amount of the packaged dangerous goods was ap-proximately 820,000 tonnes, of which 53 % were export and 47 % import. The most transported IMDG classes were class 3 flammable liquids (share of 31 %), class 9 mis-cellaneous dangerous substances and articles (25 %), and class 8 corrosives (23 %). The shares of other IMDG classes were less than 10 %. Approximately 1,020 different pack-aged dangerous substances were handled in Finnish ports in 2012. Of these substances, 16 were handled more than 10,000 tonnes, 84 more than 1,000 and less than 10,000 tonnes, 148 more than 100 and less than 1,000 tonnes, and about 770 less than 100 tonnes. The most handled substances were mainly different kinds of compounds and not otherwise specified (n.o.s.) substances, such as environmentally hazardous substance (n.o.s.), paints, polymeric beads, resin solution, elevated temperature liquid (n.o.s.) and nickel-metal hydride batteries. All of these were handled over 20,000 tonnes in Finnish ports in 2012. The most handled actual single dangerous substances were formic acid, hydrogen peroxide (aqueous solution), sodium chlorate, ammonium nitrate, phenol and chloroacetic acid. All of these were handled over 10,000 tonnes in 2012.
Based on the results of the PortNet analysis and by using a scientific pre-evaluation, altogether ten substances were chosen for evaluation of their hazard potential to humans and the environment. The chemicals studied were formic acid, hydrogen peroxide, sodium chlorate, chloroacetic acid, phenol, acrylamide solution, xylenes, acrylonitrile, tolu-ne, and epichlorohydrin. The most hazardous chemicals to the environment were phenol, chloroacetic acid and acrylamide solution. From human point of view, all 10 studied chemicals have potential to cause harm for human health either due to irritation, reactivity or toxicity. Some of the studied chemicals can also cause chronic health problems to humans as well, such as an increased risk of cancer or changes in the genome, either at a large single dose or repeated low concentrations.
In Finnish ports, wide variety of different kinds of chemicals is handled. These chemicals have a high diversity of hazardous properties, which in turn makes them as a risk that is difficult to control. In general, in case of a small scale accident involving pack-aged chemicals, only small spill is expected that could be a greater threat to human health than the environment. In case of bulk accidents, the volume of sudden spill can be very high and, therefore, the threat to the environment can be also greater.
Tutkimuksessa tehdyn PortNet-analyysin perusteella pakattuja vaarallisia aineita käsiteltiin 16:ssa Suomen satamassa vuonna 2012. Käsiteltyjen aineiden kokonaismäärä oli noin 820 000 tonnia, josta viennin osuus oli 53 % ja tuonnin 47 %. Eniten kuljetettuja IMDG-luokkia olivat luokan 3 palavat nesteet (31 %:n osuus), luokan 9 muut vaaralliset aineet ja esineet (25 %) sekä luokan 8 syövyttävät aineet (23 %). Muiden luokkien osuus oli alle 10 %. Suomen satamissa käsiteltiin vuonna 2012 yhteensä noin 1 020 eri-laista, pakattua vaarallista ainetta. Yli 10 000 tonnia käsiteltyjä aineita oli yhteensä 16, 1 000–10 000 tonnia käsiteltyjä aineita 84, 100–1 000 tonnia käsiteltyjä aineita 148 ja alle 100 tonnia käsiteltyjä aineita noin 770. Eniten käsiteltyjä aineita olivat pääasiassa erilaiset aineyhdisteet ja tarkemmin määrittelemättömät aineet, kuten ympäristölle vaarallinen aine n.o.s, maalit, polymeeripelletit, hartsiliuos, kohotetussa lämpötilassa oleva neste n.o.s. ja nikkelimetallihybridiakut. Näitä kaikkia käsiteltiin Suomen satamissa yli 20 000 tonnia vuonna 2012. Varsinaisista yksittäisistä vaarallisista aineista eniten käsiteltyjä olivat muurahaishappo, vetyperoksidin vesiliuos, natriumkloraatti, ammoniumnitraatti, fenoli ja kloorietikkahappoliuos. Näitä kaikkia käsiteltiin yli 10 000 tonnia vuonna 2012.
PortNet-analyysin tulosten pohjalta valittiin kymmenen ainetta, joiden vaaraominaisuuksia sekä ihmisten että ympäristön kannalta tarkasteltiin tarkemmin. Tarkasteluun valittiin, tieteellistä harkintaa käyttäen, eniten kuljetettavia vaarallisia yksittäisiä kemikaaleja. Tarkasteluun valitut kemikaalit olivat muurahaishappo, vetyperoksidi, natrium-kloraatti, kloorietikkahappo, fenoli, akryyliamidiliuos, ksyleenit, akryylinitriili, tolueeni ja epikloorihydriini. Tutkituista kemikaaleista ympäristölle haitallisimpia ovat fenoli, kloorietikkahappo ja akryyliamidiliuos. Ihmisen kannalta kaikki 10 tutkittua kemikaalia muodostavat onnettomuustilanteessa riskin ihmisten terveydelle joko syövyttävyytensä, reaktiivisuutensa tai myrkyllisyytensä vuoksi. Osa kemikaaleista voi aiheuttaa ihmisille myös kroonisia haittoja, kuten kohonnutta syöpäriskiä tai muutoksia perimässä, joko suurina kerta-annoksina tai pieninä toistuvina pitoisuuksina.
Suomen satamissa käsiteltävien pakattujen kemikaalien erilaisuus ja suuri lukumäärä tekevät niistä vaikeasti hallittavissa olevan riskitekijän. Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että pakatuista kemikaaleista aiheutuu pienehköissä vuototilanteissa suurempi uhka ihmisen terveydelle kuin ympäristölle, kun taas irtolastikuljetuksissa tapahtuvien onnettomuuksien yhteydessä vuotaneen aineen määrä on yleensä suurempi ja näin ollen myös ympäristölle koituva uhka voi olla suuri.
The PortNet analysis made in the study revealed that 16 Finnish ports handled packaged dangerous goods in 2012. The total amount of the packaged dangerous goods was ap-proximately 820,000 tonnes, of which 53 % were export and 47 % import. The most transported IMDG classes were class 3 flammable liquids (share of 31 %), class 9 mis-cellaneous dangerous substances and articles (25 %), and class 8 corrosives (23 %). The shares of other IMDG classes were less than 10 %. Approximately 1,020 different pack-aged dangerous substances were handled in Finnish ports in 2012. Of these substances, 16 were handled more than 10,000 tonnes, 84 more than 1,000 and less than 10,000 tonnes, 148 more than 100 and less than 1,000 tonnes, and about 770 less than 100 tonnes. The most handled substances were mainly different kinds of compounds and not otherwise specified (n.o.s.) substances, such as environmentally hazardous substance (n.o.s.), paints, polymeric beads, resin solution, elevated temperature liquid (n.o.s.) and nickel-metal hydride batteries. All of these were handled over 20,000 tonnes in Finnish ports in 2012. The most handled actual single dangerous substances were formic acid, hydrogen peroxide (aqueous solution), sodium chlorate, ammonium nitrate, phenol and chloroacetic acid. All of these were handled over 10,000 tonnes in 2012.
Based on the results of the PortNet analysis and by using a scientific pre-evaluation, altogether ten substances were chosen for evaluation of their hazard potential to humans and the environment. The chemicals studied were formic acid, hydrogen peroxide, sodium chlorate, chloroacetic acid, phenol, acrylamide solution, xylenes, acrylonitrile, tolu-ne, and epichlorohydrin. The most hazardous chemicals to the environment were phenol, chloroacetic acid and acrylamide solution. From human point of view, all 10 studied chemicals have potential to cause harm for human health either due to irritation, reactivity or toxicity. Some of the studied chemicals can also cause chronic health problems to humans as well, such as an increased risk of cancer or changes in the genome, either at a large single dose or repeated low concentrations.
In Finnish ports, wide variety of different kinds of chemicals is handled. These chemicals have a high diversity of hazardous properties, which in turn makes them as a risk that is difficult to control. In general, in case of a small scale accident involving pack-aged chemicals, only small spill is expected that could be a greater threat to human health than the environment. In case of bulk accidents, the volume of sudden spill can be very high and, therefore, the threat to the environment can be also greater.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [754]