Kysely merellisistä olosuhdetietotarpeista
Söderholm, Päivi (2013-12-27)
Kysely merellisistä olosuhdetietotarpeista
Söderholm, Päivi
(27.12.2013)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5463-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5463-6
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Vuosisatojen kuluessa ihminen on kehittänyt uusia teknologisia apuvälineitä kulkeakseen
mahdollisimman turvallisesti vesillä. Älyviitat ja niiden välittämä reaaliaikainen
tieto edustavat yhtä uutta lenkkiä tässä ketjussa, jonka avulla navigointi ja tavaran kuljetus
on mahdollista suorittaa tarkempien merellisten olosuhdetietojen avulla entistä
turvallisimmin.
Älyviittaverkkokokeilu on useamman toimijan yhteinen tutkimus- ja kehitysprojekti,
jonka avulla pyritään arvioimaan ja kehittämään älyviittaverkon toimivuutta. Tähän
projektiin liittyen Liikennevirasto antoi Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskukselle
toimeksiannon suorittaa kysely, jonka avulla kartoitettiin merellisten olosuhdetietojen
saannin kattavuutta ja tarpeita eri kauppamerenkulun väylillä Suomenlahden ja
Saaristomeren alueella.
Kysely suoritettiin sähköisenä, kohderyhmän ollessa luotsit, VTS -henkilöstö, varustamot
ja laivahenkilökunta sekä alueen merkittävimmät satamat. Kyselyssä haettiin käyttäjien
näkemyksiä ja tietotarpeita pääasiassa kolmen veteen liittyvän olosuhdetiedon
osalta, jotka olivat aallonkorkeus, vedenkorkeus ja virtaus.
Tärkeimmäksi veteen liittyväksi olosuhdetiedoksi koettiin tieto vedenkorkeudesta. Tiedon
pitäisi olla mahdollisimman ajantasaista sekä tarkkaa. Aallonkorkeustiedot sekä
virtaustiedot koettiin myös tärkeiksi, mutta Suomenlahden ja Saaristomeren alueilla
nämä tiedot eivät saa yhtä suurta painoarvoa, kuin vedenkorkeuteen liittyvä tieto. Poikkeuksellisista
olosuhteista toivottiin kaikkien olosuhdetietojen osalta erillisiä tiedotteita.
Kyselyn yhtenä tärkeänä tavoitteena oli myös saada näkemyksiä käyttäjiltä siitä, mihin
älyviittapoijuja tulisi sijoittaa, jotta niistä saataisiin mahdollisimman paljon hyötyä.
Vastaajien mukaan alueellinen hajonta mittauspisteiden sijoituksessa tulisi olla hyvinkin
laaja. Tarkkoja koordinaatteja mittauspisteille oli vain muutamassa vastauksessa.
Ensisijaisesti tiedon välitys toivottiin tapahtuvan internetin kautta ja mielellään niin, että
kaiken veden olosuhteisiin liittyvän tiedon löytäisi yhdestä paikasta. Osassa vastauksista
toivottiin, että näitä tietoja saisi myös VTS:n sekä AIS:n kautta.
Veteen liittyvien olosuhdetietojen lisäksi vastauksista ilmeni tarve saada myös tietoa
muista olosuhteista. Eniten kaivattiin lisää tietoa jäätilanteista, tuuliolosuhteista ja näkyvyydestä.
Huomattavaa oli toisaalta myös se, että osa vastaajista katsoi nykyisen tiedon
olevan riittävää, eikä lisää informaatiota kaivattu.
mahdollisimman turvallisesti vesillä. Älyviitat ja niiden välittämä reaaliaikainen
tieto edustavat yhtä uutta lenkkiä tässä ketjussa, jonka avulla navigointi ja tavaran kuljetus
on mahdollista suorittaa tarkempien merellisten olosuhdetietojen avulla entistä
turvallisimmin.
Älyviittaverkkokokeilu on useamman toimijan yhteinen tutkimus- ja kehitysprojekti,
jonka avulla pyritään arvioimaan ja kehittämään älyviittaverkon toimivuutta. Tähän
projektiin liittyen Liikennevirasto antoi Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskukselle
toimeksiannon suorittaa kysely, jonka avulla kartoitettiin merellisten olosuhdetietojen
saannin kattavuutta ja tarpeita eri kauppamerenkulun väylillä Suomenlahden ja
Saaristomeren alueella.
Kysely suoritettiin sähköisenä, kohderyhmän ollessa luotsit, VTS -henkilöstö, varustamot
ja laivahenkilökunta sekä alueen merkittävimmät satamat. Kyselyssä haettiin käyttäjien
näkemyksiä ja tietotarpeita pääasiassa kolmen veteen liittyvän olosuhdetiedon
osalta, jotka olivat aallonkorkeus, vedenkorkeus ja virtaus.
Tärkeimmäksi veteen liittyväksi olosuhdetiedoksi koettiin tieto vedenkorkeudesta. Tiedon
pitäisi olla mahdollisimman ajantasaista sekä tarkkaa. Aallonkorkeustiedot sekä
virtaustiedot koettiin myös tärkeiksi, mutta Suomenlahden ja Saaristomeren alueilla
nämä tiedot eivät saa yhtä suurta painoarvoa, kuin vedenkorkeuteen liittyvä tieto. Poikkeuksellisista
olosuhteista toivottiin kaikkien olosuhdetietojen osalta erillisiä tiedotteita.
Kyselyn yhtenä tärkeänä tavoitteena oli myös saada näkemyksiä käyttäjiltä siitä, mihin
älyviittapoijuja tulisi sijoittaa, jotta niistä saataisiin mahdollisimman paljon hyötyä.
Vastaajien mukaan alueellinen hajonta mittauspisteiden sijoituksessa tulisi olla hyvinkin
laaja. Tarkkoja koordinaatteja mittauspisteille oli vain muutamassa vastauksessa.
Ensisijaisesti tiedon välitys toivottiin tapahtuvan internetin kautta ja mielellään niin, että
kaiken veden olosuhteisiin liittyvän tiedon löytäisi yhdestä paikasta. Osassa vastauksista
toivottiin, että näitä tietoja saisi myös VTS:n sekä AIS:n kautta.
Veteen liittyvien olosuhdetietojen lisäksi vastauksista ilmeni tarve saada myös tietoa
muista olosuhteista. Eniten kaivattiin lisää tietoa jäätilanteista, tuuliolosuhteista ja näkyvyydestä.
Huomattavaa oli toisaalta myös se, että osa vastaajista katsoi nykyisen tiedon
olevan riittävää, eikä lisää informaatiota kaivattu.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [756]