Maantielauttaliikenteen vertailu Suomessa ja Ruotsissa
Heikkilä, Annamari; Kajander, Sakari; Wahlström, Irina (2014-01-13)
Maantielauttaliikenteen vertailu Suomessa ja Ruotsissa
Heikkilä, Annamari
Kajander, Sakari
Wahlström, Irina
(13.01.2014)
Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen julkaisuja B 196 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5517-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5517-6
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä raportissa on Suomen ja Ruotsin maantielauttaliikennettä vertailtu toisiinsa kokonaisvaltaisesti
käsittäen kummankin maan kaikki maantielauttavälit sekä kahtena yksittäisenä
lauttaväliparivertailuna kattaen Parainen-Nauvo ja Svanesundsleden´in sekä
Pellingin ja Bohus Malmönleden´in lauttavälit.
Suomessa valtakunnallisen maantielauttaliikenteen järjestämisestä vastaa Varsinais-
Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY) ja Ruotsissa Trafikverket.
Maantielautat luetaan osaksi yleistä maantieverkostoa ja ovat maksuttomia kummassakin
lauttaliikenteen vertailumaassa. Suomen ja Ruotsin lauttaliikennettä säätelevät pitkälle
samat kansainväliset meriliikenteen säännöt sekä kansallisen tason lainsäädäntö ja
määräykset. Palveluntuottajina Suomessa toimivat FinFerries ja Euro Work Finland Oy
sekä Ruotsissa Trafikverket Färjerederiet. ELY-keskus ja Färjerederiet ostavat liikennöintipalvelut
palveluntuottajilta ja määrittelevät lauttavälikohtaisen liikennöinnin palvelutason.
Ruotsin palvelutaso-ohje poikkeaa Suomen vastaavasta lähinnä Suomen ja
Ruotsin palveluntilaajan organisaatiotyypin välisestä erosta sekä palveluntilaajan ja palveluntuottajan
välisestä liiketoimintasuhteesta. Suomen ja Ruotsin palvelusopimusten
kilpailuttamiskäytännöt ja sopimuskausien pituudet poikkeavat toisistaan. Suomessa
palvelusopimuksia kilpailutetaan ja sopimuskausien pituudet on porrastettu kilpailtujen
markkinoiden luomiseksi. Palvelusopimusten tarjouskokonaisuus annetaan kullekin
lauttavälille erittelemättömänä kokonaispakettihintana kattaen koko kilpailutettavan
sopimuskauden. Ruotsissa kilpailun puuttumisesta johtuen Trafikverket neuvottelee
palvelunhankinnasta suoraan Färjerederietin kanssa. Sopimushinnoittelu perustuu 80 %
kiinteään osaan ja noin 20 % muuttuvaan osaan, joka on sidoksissa kuljetettujen ajoneuvojen
ja -tyyppien määrään. Ruotsin maantielauttakaluston keskimääräinen hyötykuorma-
ja autokapasiteetti on Suomen kalustoa suurempi niin vaijerilautoille kuin vapaasti
ohjattaville lautoille. Suomen lauttaliikenne on maantielakiin perustuen lähtökohtaisesti
aikatauluttamaton, joskin noin puolet lauttaväleistä siitä huolimatta on aikataulutettu
liikenteellisistä tai muista syistä johtuen. Ruotsin maantielauttaliikenneyhteydet
on kaikkien lauttapaikkojen osalta aikataulutettu koko vuodelle.
Ruotsin ja Suomen välisessä lauttaliikenteen kustannusvertailussa on laskettu ja hyödynnetty
vaihtoehtoisia suoritteita, joiden avulla maiden välisiä kustannuseroja ja
-rakenteita on tarkasteltu useammasta näkökulmasta. Lauttaparien kustannussuoritteita
vertailtaessa ovat Parainen-Nauvo lauttavälin kustannukset kauttaaltaan Svanesundsledeniä
korkeampia. Pellingin ja Bohus Malmön lauttavälien osalta Pellingin kustannukset
olivat vuoroin korkeammat, vuoroin matalammat riippuen sovellettavasta suoritteesta.
Kustannusten kokonaisvertailussa Suomen kustannustaso alittaa pääsääntöisesti
Ruotsin kustannustason vaijerilauttojen osalta noin 10–30 %, vastaavasti kun vapaasti
ohjattavien lauttojen kustannustaso on Suomessa pääsääntöisesti korkeampi. Maiden
välinen suoritevertailu kuitenkin osoittaa, että määrätyiltä osin lauttapalvelujen tuottaminen
on edullisempaa Suomessa ja määrätyiltä osin Ruotsissa.
käsittäen kummankin maan kaikki maantielauttavälit sekä kahtena yksittäisenä
lauttaväliparivertailuna kattaen Parainen-Nauvo ja Svanesundsleden´in sekä
Pellingin ja Bohus Malmönleden´in lauttavälit.
Suomessa valtakunnallisen maantielauttaliikenteen järjestämisestä vastaa Varsinais-
Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY) ja Ruotsissa Trafikverket.
Maantielautat luetaan osaksi yleistä maantieverkostoa ja ovat maksuttomia kummassakin
lauttaliikenteen vertailumaassa. Suomen ja Ruotsin lauttaliikennettä säätelevät pitkälle
samat kansainväliset meriliikenteen säännöt sekä kansallisen tason lainsäädäntö ja
määräykset. Palveluntuottajina Suomessa toimivat FinFerries ja Euro Work Finland Oy
sekä Ruotsissa Trafikverket Färjerederiet. ELY-keskus ja Färjerederiet ostavat liikennöintipalvelut
palveluntuottajilta ja määrittelevät lauttavälikohtaisen liikennöinnin palvelutason.
Ruotsin palvelutaso-ohje poikkeaa Suomen vastaavasta lähinnä Suomen ja
Ruotsin palveluntilaajan organisaatiotyypin välisestä erosta sekä palveluntilaajan ja palveluntuottajan
välisestä liiketoimintasuhteesta. Suomen ja Ruotsin palvelusopimusten
kilpailuttamiskäytännöt ja sopimuskausien pituudet poikkeavat toisistaan. Suomessa
palvelusopimuksia kilpailutetaan ja sopimuskausien pituudet on porrastettu kilpailtujen
markkinoiden luomiseksi. Palvelusopimusten tarjouskokonaisuus annetaan kullekin
lauttavälille erittelemättömänä kokonaispakettihintana kattaen koko kilpailutettavan
sopimuskauden. Ruotsissa kilpailun puuttumisesta johtuen Trafikverket neuvottelee
palvelunhankinnasta suoraan Färjerederietin kanssa. Sopimushinnoittelu perustuu 80 %
kiinteään osaan ja noin 20 % muuttuvaan osaan, joka on sidoksissa kuljetettujen ajoneuvojen
ja -tyyppien määrään. Ruotsin maantielauttakaluston keskimääräinen hyötykuorma-
ja autokapasiteetti on Suomen kalustoa suurempi niin vaijerilautoille kuin vapaasti
ohjattaville lautoille. Suomen lauttaliikenne on maantielakiin perustuen lähtökohtaisesti
aikatauluttamaton, joskin noin puolet lauttaväleistä siitä huolimatta on aikataulutettu
liikenteellisistä tai muista syistä johtuen. Ruotsin maantielauttaliikenneyhteydet
on kaikkien lauttapaikkojen osalta aikataulutettu koko vuodelle.
Ruotsin ja Suomen välisessä lauttaliikenteen kustannusvertailussa on laskettu ja hyödynnetty
vaihtoehtoisia suoritteita, joiden avulla maiden välisiä kustannuseroja ja
-rakenteita on tarkasteltu useammasta näkökulmasta. Lauttaparien kustannussuoritteita
vertailtaessa ovat Parainen-Nauvo lauttavälin kustannukset kauttaaltaan Svanesundsledeniä
korkeampia. Pellingin ja Bohus Malmön lauttavälien osalta Pellingin kustannukset
olivat vuoroin korkeammat, vuoroin matalammat riippuen sovellettavasta suoritteesta.
Kustannusten kokonaisvertailussa Suomen kustannustaso alittaa pääsääntöisesti
Ruotsin kustannustason vaijerilauttojen osalta noin 10–30 %, vastaavasti kun vapaasti
ohjattavien lauttojen kustannustaso on Suomessa pääsääntöisesti korkeampi. Maiden
välinen suoritevertailu kuitenkin osoittaa, että määrätyiltä osin lauttapalvelujen tuottaminen
on edullisempaa Suomessa ja määrätyiltä osin Ruotsissa.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [756]