Varustamobarometri. Rederibarometern 2013
Alhosalo, Minna (2014-01-13)
Varustamobarometri. Rederibarometern 2013
Alhosalo, Minna
(13.01.2014)
Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen julkaisuja B 197 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5585-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5585-5
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Merikuljetusmarkkinoiden suhdannetilanne on barometrin mukaan hieman parantunut
viimeisen 12 kuukauden aikana, joskin toteutuneen kehityksen saldoluku oli edelleen
huomattavan negatiivinen (-44). Puolet vastaajista arvioi, että suhdannetilanne on heikentynyt
jonkin verran viimeisen 12 kuukauden aikana. Tulevaisuus nähdään kuitenkin
positiivisena, mistä osoituksena on merikuljetusmarkkinoiden suhdanteita kuvaavan
saldoluvun vaihtuminen negatiivisesta positiiviseksi.
Merikuljetusmarkkinoiden tavoin kuljetuskysynnän ennakoidaan kasvavan merkittävästi
seuraavan 12 kuukauden aikana sillä seurauksella, että saldoluku vaihtuisi negatiivisesta
positiiviseksi. Tarkasteltavan kauden kuljetuskysynnän saldoluku on lähtenyt jo lievään
nousuun. Suomen meriliikenteen tuonnin ja viennin ennustetaan myös kääntyvän lievään
kasvuun 2011 tapahtuneen jyrkän notkahduksen jälkeen. Viennin ja tuonnin osalta
viidennes vastaajista ennakoi kuljetusmäärien kasvavan jonkin verran. Kilpailu merikuljetusmarkkinoilla
ei ole vähentynyt missään vaiheessa. Toteutuneen kauden saldoluku
(-75) on alin koko barometrin historiassa.
Merikuljetusrahtien hinnat ovat koko varustamobarometrin ajan heilahdelleet melkoisesti.
Toteutuneen 12 kuukauden aikana suunta on ollut laskeva. Puolet vastaajista arvioi
hintojen pysyvän ennallaan seuraavalla tarkasteluajanjaksolla ja kolmannes uskoo
hintojen nousevan jonkin verran. Vuodesta 2009 lähtien polttoaineen hinnan saldoluku
on laskenut rajusti vuoteen 2012 asti. Kuluneen jakson tarkastelu osoittaa, että vastaajista
neljännes ilmoitti hinnan laskeneen jonkin verran ja noin kolmannes nousseen jonkin
verran. Ennusteen mukaan hintakehityksen hetkellinen suunta positiivisempaan päin
tulee jälleen kääntymään kohti negatiivista polttoaineen hintojen kallistuessa.
Varustamon liikevaihdossa on nähtävissä sama suuntaus kuin yleisessä suhdannetilanteessa;
kolme vuotta jatkuneen laskusuhdanteen ennakoidaan kääntyvän nousuun. Puolet
vastaajista arvioi liikevaihdon nousevan jonkin verran tulevalla 12 kuukauden jaksolla.
Varustamoiden kapasiteetin käyttöaste on parantunut merkittävästi kuluvalla tarkastelujaksolla
ja positiivisen kehityksen ennakoidaan jatkuvan myös tulevalla jaksolla.
Kasvun ja kehittymisen esteiden kartoitus osoitti, että talouden yleinen epävarmuus on
63 prosentilla vastaajista merkittävin yksittäinen este. Huono hintakehitys sekä kilpailun
lisääntyminen ovat joka toisen vastaajan mielestä merkittäviä kasvua uhkaavia esteitä.
Sen sijaan charter-kustannusten nousua ja luotsausmaksujen tasoa ei ole koettu kasvun
esteinä; vain kuusi prosenttia vastaajista on valinnut nämä vaihtoehdot.
Teemakysymyksillä kartoitettiin varustamoiden sopeutumiskeinoja kiristyvän rikkipitoisuusrajan
noudattamiseksi eri polttoaineita tai teknologioita hyväksi käyttäen vuodesta
2015 ja vuodesta 2020 lähtien. Ylivoimaisesti suurin osa eli 88 prosenttia vastaajista
valitsi vaihtoehdokseen 1.1.2015 alkaen MGO:n (marine gas oil), jonka rikkipitoisuus
on 0,1 %. Vain 13 prosenttia vastaajista uskoi käyttävänsä tuolloin rikkipesuria. Moottorin
muuttamista siten, että nesteytetyn maakaasun eli LNG:n käyttö polttoaineena on
mahdollista, uuden LNG-käyttöisen aluksen hankkimista tai muuta vaihtoehtoista keinoa
ei uskonut käyttävänsä yksikään vastanneista varustamoista.
Toinen kysymys käsitteli sopeutumiskeinoja 1.1.2020 lähtien, jolloin polttoaineen rikkipitoisuuden
raja tulee olemaan edelleen 0,1 % SECA-alueella ja globaalisti 0,5 %.
Vastaajista reilu kolmannes valitsi vaihtoehdokseen MGO:n käytön kaikkialla ja neljännes
uskoo puolestaan käyttävänsä SECA:lla MGO:ta ja muualla 0,5 % rikkiä sisältävää
polttoainetta. Rikkipesuri oli edelleen vaihtoehto vain 10 prosentilla vastaajista. Moottorin
muuttamista LNG-käyttöiseksi tai uuden LNG-käyttöisen aluksen hankkimista piti
vaihtoehtona yhteensä noin 15 prosenttia vastaajista. Vuoden 2020 alusta muuksi vaihtoehdoksi
esitettiin bioöljyä, jota uskoo käyttävänsä 15 prosenttia vastaajista.
Kolmas kysymys liittyi välillisesti kiristyviin määräyksiin; varustamoilta kysyttiin harkitsevatko
ne siirtävänsä toimintaansa SECA-alueen ulkopuolisille alueille. Vastaajista
87 prosenttia oli sitä mieltä, että eivät harkitse operointialueensa siirtämistä ja loput 13
prosenttia ilmoitti tätä pohtivansa. Enligt barometern har sjötransportmarknadernas konjunkturläge förbättrats något under
de senaste 12 månaderna, trots att saldotalet för den förverkligade utvecklingen fortfarande
var märkbart negativ (-44). Hälften av besvararna bedömde att konjunkturläget
försvagats en aning under de senaste 12 månaderna. Man ser ändå positivt på framtiden,
vilket bevisas av att saldotalet som beskriver sjötransportmarknadernas konjunkturer
gått från negativt till positivt.
Liksom sjötransportmarknaderna förutspås även transportefterfrågan att växa avsevärt
under de kommande 12 månaderna, med påföljden att det negativa saldotalet blir positivt.
Saldotalet för transportefterfrågan under granskningsperioden uppvisar redan en
svag ökning. Den finländska sjötrafikens import och export förväntas också övergå i en
svag tillväxt efter 2011 års branta nedgång. Angående export och import förutspådde en
femtedel av besvararna att transportmängderna kommer att öka något. Konkurrensen på
sjöfartsmarknaderna har inte minskat i något skede. Den förverkligade periodens saldotal
är det lägsta i hela barometerns historia.
Sjötrafikens fraktpriser har varierat kraftigt under hela den tid rederibarometern funnits.
De förverkligade 12 månaderna uppvisar sjunkande priser. Hälften av dem som svarat
bedömde att priserna förblir oförändrade under följande granskningsperiod medan en
tredjedel tror att priserna stiger något. Alltsedan 2009 har saldotalet för bränslepriset
sjunkit brant fram till år 2012. En granskning av den gångna perioden visar att en fjärdedel
meddelade att priset sjunkit något och en tredjedel att det stigit något. Enligt prognosen
kommer prisutvecklingens korta positiva trend att vända mot det negativa i
samband med stigande bränslepriser.
Rederiernas omsättning uppvisar samma trend som det allmänna konjunkturläget: den
tre år långa konjunkturnedgången förutspås stanna och vända uppåt. Hälften av besvararna
bedömde att omsättningen kommer att öka något under den kommande 12-
månadersperioden. Utnyttjandegraden av rederiernas kapacitet har förbättrats avsevärt
under den pågående granskningsperioden och den positiva utvecklingen förutspås fortsätta
också under den kommande perioden.
Kartläggningen av hinder för tillväxt och utveckling visade att den allmänna ekonomiska
osäkerheten utgör det största enskilda hindret för 63 procent av dem som svarat.
Dålig prisutveckling och ökad konkurrens utgör för varannan deltagare allvarliga hinder
som hotar tillväxten. Däremot upplevs inte ökade charterkostnader och lotsavgifter som
tillväxthinder: endast sex procent av besvararna hade valt dessa alternativ.
Temafrågorna kartlade rederiernas anpassningsåtgärder för att kunna följa de skärpta
gränserna för svavelutsläpp med hjälp av olika slags bränsle eller teknologi från år 2015
och från år 2020. En överväldigande majoritet av dem som svarade (88 %) valde från
1.1.2015 alternativet MGO (marine gas oil), vars svavelhalt är 0,1 %. Endast 13 procent
ansåg att de vid den tidpunkten kommer att använda skrubber. Ingen av besvararna
trodde att de kommer att anpassa motorn för flytande naturgas (LNG), införskaffa LNGdrivna
fartyg eller använda sig av andra alternativa metoder.
Den andra temafrågan berörde anpassningsåtgärder från och med 1.1.2020, när gränsen
för bränslets svavelhalt kommer att vara 0,1 % på SECA-området och 0,5 % globalt. En
dryg tredjedel valde att använda MGO överallt medan en fjärdedel tror sig använda
MGO inom SECA och bränsle med 0,5 % svavel utanför. Skrubber var fortfarande ett
alternativ för endast 10 procent av besvararna. Sammanlagt ca 15 procent ansåg att
LNG-anpassad motor eller införskaffning av ett nytt LNG-drivet fartyg var ett alternativ.
Bioolja presenterades som ett övrigt alternativ från början av år 2020 och 15 procent
av besvararna trodde sig använda det bränslet.
Den tredje frågan berörde indirekt de skärpta bestämmelserna: rederierna tillfrågades
om de överväger att flytta sin verksamhet utanför SECA-området. 87 procent ansåg att
de inte överväger en förflyttning medan resterande 13 procent meddelade att de överväger
en sådan lösning.
viimeisen 12 kuukauden aikana, joskin toteutuneen kehityksen saldoluku oli edelleen
huomattavan negatiivinen (-44). Puolet vastaajista arvioi, että suhdannetilanne on heikentynyt
jonkin verran viimeisen 12 kuukauden aikana. Tulevaisuus nähdään kuitenkin
positiivisena, mistä osoituksena on merikuljetusmarkkinoiden suhdanteita kuvaavan
saldoluvun vaihtuminen negatiivisesta positiiviseksi.
Merikuljetusmarkkinoiden tavoin kuljetuskysynnän ennakoidaan kasvavan merkittävästi
seuraavan 12 kuukauden aikana sillä seurauksella, että saldoluku vaihtuisi negatiivisesta
positiiviseksi. Tarkasteltavan kauden kuljetuskysynnän saldoluku on lähtenyt jo lievään
nousuun. Suomen meriliikenteen tuonnin ja viennin ennustetaan myös kääntyvän lievään
kasvuun 2011 tapahtuneen jyrkän notkahduksen jälkeen. Viennin ja tuonnin osalta
viidennes vastaajista ennakoi kuljetusmäärien kasvavan jonkin verran. Kilpailu merikuljetusmarkkinoilla
ei ole vähentynyt missään vaiheessa. Toteutuneen kauden saldoluku
(-75) on alin koko barometrin historiassa.
Merikuljetusrahtien hinnat ovat koko varustamobarometrin ajan heilahdelleet melkoisesti.
Toteutuneen 12 kuukauden aikana suunta on ollut laskeva. Puolet vastaajista arvioi
hintojen pysyvän ennallaan seuraavalla tarkasteluajanjaksolla ja kolmannes uskoo
hintojen nousevan jonkin verran. Vuodesta 2009 lähtien polttoaineen hinnan saldoluku
on laskenut rajusti vuoteen 2012 asti. Kuluneen jakson tarkastelu osoittaa, että vastaajista
neljännes ilmoitti hinnan laskeneen jonkin verran ja noin kolmannes nousseen jonkin
verran. Ennusteen mukaan hintakehityksen hetkellinen suunta positiivisempaan päin
tulee jälleen kääntymään kohti negatiivista polttoaineen hintojen kallistuessa.
Varustamon liikevaihdossa on nähtävissä sama suuntaus kuin yleisessä suhdannetilanteessa;
kolme vuotta jatkuneen laskusuhdanteen ennakoidaan kääntyvän nousuun. Puolet
vastaajista arvioi liikevaihdon nousevan jonkin verran tulevalla 12 kuukauden jaksolla.
Varustamoiden kapasiteetin käyttöaste on parantunut merkittävästi kuluvalla tarkastelujaksolla
ja positiivisen kehityksen ennakoidaan jatkuvan myös tulevalla jaksolla.
Kasvun ja kehittymisen esteiden kartoitus osoitti, että talouden yleinen epävarmuus on
63 prosentilla vastaajista merkittävin yksittäinen este. Huono hintakehitys sekä kilpailun
lisääntyminen ovat joka toisen vastaajan mielestä merkittäviä kasvua uhkaavia esteitä.
Sen sijaan charter-kustannusten nousua ja luotsausmaksujen tasoa ei ole koettu kasvun
esteinä; vain kuusi prosenttia vastaajista on valinnut nämä vaihtoehdot.
Teemakysymyksillä kartoitettiin varustamoiden sopeutumiskeinoja kiristyvän rikkipitoisuusrajan
noudattamiseksi eri polttoaineita tai teknologioita hyväksi käyttäen vuodesta
2015 ja vuodesta 2020 lähtien. Ylivoimaisesti suurin osa eli 88 prosenttia vastaajista
valitsi vaihtoehdokseen 1.1.2015 alkaen MGO:n (marine gas oil), jonka rikkipitoisuus
on 0,1 %. Vain 13 prosenttia vastaajista uskoi käyttävänsä tuolloin rikkipesuria. Moottorin
muuttamista siten, että nesteytetyn maakaasun eli LNG:n käyttö polttoaineena on
mahdollista, uuden LNG-käyttöisen aluksen hankkimista tai muuta vaihtoehtoista keinoa
ei uskonut käyttävänsä yksikään vastanneista varustamoista.
Toinen kysymys käsitteli sopeutumiskeinoja 1.1.2020 lähtien, jolloin polttoaineen rikkipitoisuuden
raja tulee olemaan edelleen 0,1 % SECA-alueella ja globaalisti 0,5 %.
Vastaajista reilu kolmannes valitsi vaihtoehdokseen MGO:n käytön kaikkialla ja neljännes
uskoo puolestaan käyttävänsä SECA:lla MGO:ta ja muualla 0,5 % rikkiä sisältävää
polttoainetta. Rikkipesuri oli edelleen vaihtoehto vain 10 prosentilla vastaajista. Moottorin
muuttamista LNG-käyttöiseksi tai uuden LNG-käyttöisen aluksen hankkimista piti
vaihtoehtona yhteensä noin 15 prosenttia vastaajista. Vuoden 2020 alusta muuksi vaihtoehdoksi
esitettiin bioöljyä, jota uskoo käyttävänsä 15 prosenttia vastaajista.
Kolmas kysymys liittyi välillisesti kiristyviin määräyksiin; varustamoilta kysyttiin harkitsevatko
ne siirtävänsä toimintaansa SECA-alueen ulkopuolisille alueille. Vastaajista
87 prosenttia oli sitä mieltä, että eivät harkitse operointialueensa siirtämistä ja loput 13
prosenttia ilmoitti tätä pohtivansa.
de senaste 12 månaderna, trots att saldotalet för den förverkligade utvecklingen fortfarande
var märkbart negativ (-44). Hälften av besvararna bedömde att konjunkturläget
försvagats en aning under de senaste 12 månaderna. Man ser ändå positivt på framtiden,
vilket bevisas av att saldotalet som beskriver sjötransportmarknadernas konjunkturer
gått från negativt till positivt.
Liksom sjötransportmarknaderna förutspås även transportefterfrågan att växa avsevärt
under de kommande 12 månaderna, med påföljden att det negativa saldotalet blir positivt.
Saldotalet för transportefterfrågan under granskningsperioden uppvisar redan en
svag ökning. Den finländska sjötrafikens import och export förväntas också övergå i en
svag tillväxt efter 2011 års branta nedgång. Angående export och import förutspådde en
femtedel av besvararna att transportmängderna kommer att öka något. Konkurrensen på
sjöfartsmarknaderna har inte minskat i något skede. Den förverkligade periodens saldotal
är det lägsta i hela barometerns historia.
Sjötrafikens fraktpriser har varierat kraftigt under hela den tid rederibarometern funnits.
De förverkligade 12 månaderna uppvisar sjunkande priser. Hälften av dem som svarat
bedömde att priserna förblir oförändrade under följande granskningsperiod medan en
tredjedel tror att priserna stiger något. Alltsedan 2009 har saldotalet för bränslepriset
sjunkit brant fram till år 2012. En granskning av den gångna perioden visar att en fjärdedel
meddelade att priset sjunkit något och en tredjedel att det stigit något. Enligt prognosen
kommer prisutvecklingens korta positiva trend att vända mot det negativa i
samband med stigande bränslepriser.
Rederiernas omsättning uppvisar samma trend som det allmänna konjunkturläget: den
tre år långa konjunkturnedgången förutspås stanna och vända uppåt. Hälften av besvararna
bedömde att omsättningen kommer att öka något under den kommande 12-
månadersperioden. Utnyttjandegraden av rederiernas kapacitet har förbättrats avsevärt
under den pågående granskningsperioden och den positiva utvecklingen förutspås fortsätta
också under den kommande perioden.
Kartläggningen av hinder för tillväxt och utveckling visade att den allmänna ekonomiska
osäkerheten utgör det största enskilda hindret för 63 procent av dem som svarat.
Dålig prisutveckling och ökad konkurrens utgör för varannan deltagare allvarliga hinder
som hotar tillväxten. Däremot upplevs inte ökade charterkostnader och lotsavgifter som
tillväxthinder: endast sex procent av besvararna hade valt dessa alternativ.
Temafrågorna kartlade rederiernas anpassningsåtgärder för att kunna följa de skärpta
gränserna för svavelutsläpp med hjälp av olika slags bränsle eller teknologi från år 2015
och från år 2020. En överväldigande majoritet av dem som svarade (88 %) valde från
1.1.2015 alternativet MGO (marine gas oil), vars svavelhalt är 0,1 %. Endast 13 procent
ansåg att de vid den tidpunkten kommer att använda skrubber. Ingen av besvararna
trodde att de kommer att anpassa motorn för flytande naturgas (LNG), införskaffa LNGdrivna
fartyg eller använda sig av andra alternativa metoder.
Den andra temafrågan berörde anpassningsåtgärder från och med 1.1.2020, när gränsen
för bränslets svavelhalt kommer att vara 0,1 % på SECA-området och 0,5 % globalt. En
dryg tredjedel valde att använda MGO överallt medan en fjärdedel tror sig använda
MGO inom SECA och bränsle med 0,5 % svavel utanför. Skrubber var fortfarande ett
alternativ för endast 10 procent av besvararna. Sammanlagt ca 15 procent ansåg att
LNG-anpassad motor eller införskaffning av ett nytt LNG-drivet fartyg var ett alternativ.
Bioolja presenterades som ett övrigt alternativ från början av år 2020 och 15 procent
av besvararna trodde sig använda det bränslet.
Den tredje frågan berörde indirekt de skärpta bestämmelserna: rederierna tillfrågades
om de överväger att flytta sin verksamhet utanför SECA-området. 87 procent ansåg att
de inte överväger en förflyttning medan resterande 13 procent meddelade att de överväger
en sådan lösning.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [756]